اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با فعالیت تنها 3 واحد از 12 ایستگاه پایش آلایندگی هوا در مشهد

کمبود اعتبار نفس ایستگاه‌های پایش آلایندگی هوا را گرفت

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: از 12 ایستگاه سنجش و پایش آلودگی هوا مستقر در شهر مشهد به دلیل کمبود اعتبارات تنها سه ایستگاه فعال است.

کمبود اعتبار نفس ایستگاه‌های پایش آلایندگی هوا را گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمید صالحی ظهر امروز در نشست خبری که در محل این اداره‌کل برگزار شد؛ اظهار داشت: با توجه به اینکه شهر مشهد یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور محسوب می‌شود طبق بررسی‌های به عمل آمده و با توجه به اینکه سالانه پذیرای بیش از 25 میلیون زائر هستیم باید دارای 17 ایستگاه پایش و سنجش آلودگی هوا باشد که تاکنون 12 ایستگاه در این شهر مستقر است.

وی بابیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده در کارگروه مبارزه با آلودگی هوا مهم‌ترین عامل آلودگی هوای مشهد وجود خودروها تشخیص داده شده افزود: با این حال هنوز بسیاری از خودروهای فرسوده از شهر مشهد جمع‌آوری نشده و متاسفانه معضل افزایش خودروهای تک سرنشین نیز به آن افزوده شده است.

صالحی با بیان اینکه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در مشهد نیازمند به روز شدن هستند، ادامه داد: متاسفانه به روز شدن ایستگاه‌ها نیز نیازمند اعتبار است که در سال جاری این اعتبارات هنوز به اداره کل محیط زیست پرداخت نشده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه تعمیر و به روزرسانی دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر مشهد نیازمند 400 میلیون تومان اعتبار است؛ بیان داشت: اکنون در سطح شهر مشهد تنها سه ایستگاه فعال در بخش‌های پر ترافیک همچون بلوار خیام، خیابان دانشگاه و اداره‌کل واقع در بلوار وکیل آباد فعال است.

صالحی در ادامه اظهار داشت: در آخرین جلسه کارگروه آلودگی هوای شهر مشهد که با حضور فرماندار برگزار شد؛ کاهش 4 هزار مینی بوس فرسوده از سطح شهر، اجرای طرح ترافیک، برخورد جدی‌تر با خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند و انتقال فرهنگ دوچرخه سواری به تصویب رسید.

وی از خروج 5 هزار تاکسی فرسوده در ناوگان تاکسیرانی شهر مشهد در آینده نزدیک خبر داد و افزود: همچنین معاینه اتوبوسهایی که نقص  فنی دارند نیز در دستور کار این کارگروه آمده است.

این مقام مسئول در ادامه به با اشاره به استفاده از گازوئیل کم گوگرد در ناوگان عمومی شهری ادامه داد: امیدورایم در آینده مینی‌بوس‌ها نیز از این سوخت استفاده کنند و استفاده از بنزین یورو 4 و 5 هم در دستور کار قرار داده‌ایم که با همکاری مسئولان کشوری و استانی در آینده نزدیک شاهد آن هستیم.

صالحی در ادامه این نشست با اشاره به آمار محیط طبیعی این اداره کل افزود:  طی سه ماه گذشته 239 نفر متخلف دستگیر و167 پرونده به دادگاهها ارجاع شده که از این میان 24 پرونده مختومه و بقیه در جریان است.

وی به میزان ضرر و زیان وارده متخلفان به محیط زیست اشاره کرد و افزود: از این تخلفات 3 میلیارد و 548 میلیون و200 هزار ریال جرایم در مراجع تعیین شده که مبلغ 541 میلیون ریال آن وصول شده و بقیه نیز قطعا وصول خواهد شد.

صالحی در خصوص آلودگی زیست محیطی نیز بیان داشت: از 252 واحد صنعتی در استان 75 واحد آلاینده طی سه ماه اخیر شناسایی و اخطاریه برای آنها صادر شده است.

وی به پلمب کارخانه صنایع غذایی که فاضلاب خود را در محیط زیست تخلیه می‌کرد اشاره و افزود: همچنین فعالیت کوره یکی از کارخانه‌های سیمان که آلاینده بود متوقف کردیم.

صالحی در ادامه به کشف 20 بهله بالابان ارزشمند اشاره کرد و بیان داشت: همچنین 200 تله هوبره از یک متخلف کشف شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به جلوگیری از 40 مورد شروع به شکار شکارچیان متخلف اشاره و ادامه داد: ماموران محیط زیست همواره در حال گشت‌زنی در عرصه‌های زیست‌محیطی استان هستند و در این زمینه طی سه ماه اخیر از تخلفات بسیاری جلوگیری کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین از احداث یک جاده که منجر به قطع درختان ارس در بخشی از منابع طبیعی استان می‌شد نیز طی سه ماه اخیر جلوگیری کردیم.

انتهای پیام/2202/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول