اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
تحرک واشنگتن برای افزایش حضور در بازار ترکمنستان

آمریکا و ترکمنستان همایش مشترک تجاری-اقتصادی برگزار می‌کنند

همایش مشترک اقتصادی و تجاری ترکمنستان و آمریکا با حضور مقامات رسمی ترکمنستان و محافل تجاری و اقتصادی آمریکا هفته آینده در عشق‏‌آباد برگزار می‏‌شود.

آمریکا و ترکمنستان همایش مشترک تجاری-اقتصادی برگزار می‌کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد، همایش مشترک اقتصادی و تجاری ترکمنستان و آمریکا با حضور مقامات رسمی ترکمنستان و محافل تجاری و اقتصادی آمریکا هفته آینده در عشق‏‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار خواهد شد.

سفارت آمریکا در عشق‌‏آباد با صدور بیانیه مطبوعاتی ضمن تأیید مطلب فوق تصریح کرد که این همایش مشترک به مدت یک روز در تاریخ 12 نوامبر سال جاری میلادی در عشق‏‌آباد برگزار می‏‌شود.

در بیانیه مطبوعاتی سفارت آمریکا که نسخه‏‌ای از آن در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد نیز قرار گرفته، آمده‏ است، این همایش قرار است در محل دانشگاه حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان با حضور محافل اقتصادی، تجاری، رسمی و دانشگاهی آمریکا به‌ منظور بررسی در سطح کارشناسی مسائل ارتباطات، حمل و نقل و فناوری‌های نوین برگزار شود.

در بخش دیگر این بیانیه آمده‏ است که ترکمنستان قصد دارد در 10 سال آینده 1800 طرح به ارزش 40 میلیارد دلار در سراسر این کشور اجرا کند که طرح‌های زیربنایی در زمینه حمل و نقل، ارتباطات، جاده سازی، عمرانی، خطوط راه آهن، هواپیمایی و ... را اجرا کند که بررسی دورنما و چگونگی اجرای آنها و نقش سیستم حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان در منطقه از دیگر محورهای خواهد بود که در همایش مذکور مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

برگزاری همایش مشترک اقتصای و تجاری ترکمنستان و آمریکا در عشق‏‌آباد در حالی است که ماه‌های اخیر واشنگتن توجه ویژه‌ای به این کشور آسیای مرکزی داشته است و 2 هفته پیش رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه این کشور در پیام‏ جداگانه خود به مناسبت بیست‌ودومین سالروز استقلال ترکمنستان به نحوی بر اهمیت کاخ سفید به توسعه و گسترش همکاری‏‌های دوجانبه، منطقه‏‌ای و بین‏‌المللی با عشق‏‌آباد تأکید کرده‏‌اند.

در عین حال، 2 هفته گذشته، «باراک اوباما » رئیس جمهور آمریکا در پیامی خطاب به همتای ترکمنی خود به مناسبت بیست‌ودومین سالگرد استقلال ترکمنستان تأکید کرده که ما از نقش رهبری ترکمنستان در پیگیری صلح و رفاه در منطقه به ویژه تعهد عمیق ترکمنستان به توسعه افغانستان قدردانی می‏‌کنیم.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین ابراز امیدواری کرده‏ که همکاری دوجانبه بیش از پیش تقویت و توسعه یابند.

از سوی دیگر، در ادامه تلاش آمریکا برای توسعه همکاری و نفوذ در میان کشورهای منطقه، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز استقلال ترکمنستان، خواهان همکاری این 2 کشور در برقراری صلح و ثبات در منطقه شد.

در متن پیام تبریک وزارت خارجه به نقل از جان کری، وزیر خارجه آمریکا آمده است، آمریکا خواهان همکاری با ترکمنستان در ایجاد منطقه‌ای با ثبات است.

کری در پایان این پیام تبریک تصریح کرد: واشنگتن در آینده نیز تعاملات نزدیک با دولت ترکمنستان برای دستیابی به اهداف مشترک از جمله توسعه روابط تجاری و سرمایه‌ای را ادامه خواهد داد.

گفتنی است که در سال‌های اخیر آمریکا حضور اقتصادی و تجاری خود را در بازار ترکمنستان افزایش داده و در ماه می سال جاری میلادی دومین نمایشگاه اختصاصی شرکت‌های آمریکایی با حضور بیش از 100 شرکت آمریکایی و همایش تجاری دوجانبه برگزار شد.

علاوه بر این، دولت آمریکا با تعیین سفیر جدید خود در در عشق‏‌آباد، اواخر سال گذشته میلادی، مناسبات سیاسی خود را نیز گسترش داد و علاوه بر سفر و تبادل ده‌ها هیئت عالی‌رتبه سیاسی، اقتصادی، نظامی، تجاری، فرهنگی، هر سال نشست رایزنی‏‌های سیاسی بین ترکمنستان و آمریکا را در 2 کشور برگزار می‏‌کنند.

شرکت نفتی «شورون»، «تی ایکس اوئل» (متعلق به خانواده‏‌های بوش رئیس جمهور سابق آمریکا)، «بوئینگ»، «هونوکو فیلیپس»، شرکت تراکتورسازی کیس و جان دیر، شرکت‏‌های هواپیمایی سازی بوئینگ، شرکت حفاری نفتی پارکر دریلینگ، شرکت تولید کننده توربین گازی جنرال الکتریک، شرکت رایانه سازی «اینتک» و «دلل» و... از جمله شرکت‌های فعال آمریکایی هستند که در بازار ترکمنستان حضور دارند.

انتهای پیام/خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول