اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان بردسکن:

آیین علم‌گردانی روستای نظام‌آباد در فهرست آثار ملی قرار دارد

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بردسکن گفت: علم‌گردانی در روستای نظام‌آباد این شهرستان جزو 10 آیین عاشورایی خراسان رضوی بوده که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آیین علم‌گردانی روستای نظام‌آباد در فهرست آثار ملی قرار دارد

احمد صابری‌زارع در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بردسکن اظهار کرد: آیین علم‌گردانی نظام‌آباد به یاد حراست قمر بنی هاشم (ع) از خیمه‌های حسینی در شب عاشورای سال 61 هجری، هر سال در شب عاشورا برگزار می‌شود.

وی افزود: در این آیین، علمی که بر سر آن نشان دست حضرت ابوالفضل (ع) نصب شده است پیشاپیش دسته عزاداران دور تا دور روستای نظام‌آباد گردانده می‌شود و در طول این مسیر خانواده‌های نظام‌آبادی از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

به گفته ﭘﯿﺮ‌ﻏﻼم اﺑﺎﻋﺒﺪاﷲ اﻟﺤﺴﯿﻦ (ع) ﺣﺎج اﺑﺮاهیم ﻧﻈﺎم‌آﺑﺎدی، ﻣﺮاﺳﻢ ﻋﻠﻢﮔﺮداﻧﯽ در ﺷﺐ ﻋﺎﺷﻮرا اﻧﺠﺎم ﻣﯽ‌ﺷﻮد و ﭘﺎﯾﺎن‌ﺑﺨﺶ آن ﺣﻀﻮر ﻋﺰاداران در ﻣﻨﺰل وی بوده که ﺑﯿﺶ از 60 ﺳﺎل اﺳﺖ اﺟﺮا ﻣﯽ‌شود.

روستای نظام‌آباد در منطقه کوهپایه شهرستان بردسکن و در حاشیه جاده اصلی بردسکن به سبزوار واقع شده است و در دهه اول ماه محرم مراسم تعزیه‌خوانی باشکوهی نیز توسط گروه تعزیه‌خوانی علقمه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2202/ز10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول