اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق تاکید شد

ابراز خوش‌بینی «مالکی» از مذاکرات هسته‌ای ایران/ اعلام آمادگی برای سفر به عربستان

نخست‌وزیری عراق با اعلام خوش‌بینی از روند مذاکرات هسته‌ای ایران از تاکید بغداد بر داشتن روابط حسنه با تمام کشورهای جهان خبر داد و اعلام کرد که آماده است برای رفع اختلافات با ریاض به عربستان سفر کند.

ابراز خوش‌بینی «مالکی» از مذاکرات هسته‌ای ایران/ اعلام آمادگی برای سفر به عربستان

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «عراق القانون»، «نوری المالکی»  فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق و نخست‌وزیر این کشور دیروز بیانیه‌ای را منتشر کرد که جزئیات آن در زیر آمده است.

عراق چهار فروند بالگرد می-35 را از روسیه تحویل گرفت

مالکی دیروز اعلام کرد که قرار است دولتش نخستین محموله هواپیماهای روسی عمودپرواز برای مبارزه با تروریسم را دریافت کند.

قرار بود عراق دیروز 4 بالگرد می -35 را از روسیه دریافت کند و این اقدام در چارچوب توافقنامه تسلیحاتی امضا شده میان بغداد و مسکو به ارزش 4.2 میلیارد دلار صورت می‌گیرد.

«الکساندرمیخائیف» معاون مدیرکل شرکت صادرات تولیدات نظامی روسیه به کشورهای دیگر، جمعه گذشته اعلام کرده بود که اولین مرحله قرارداد تسلیحاتی امضا شده با عراق در سال 2012 شامل تحویل بیش از 10 بالگرد از نوع «می – 28 ان» است که دید در شب دارد و به شکارچی شب مشهور است اما در رسانه‌ها اعلام شد که دیروز 4 فروند بالگرد شکارچی شب تحویل بغداد شده است.

بر اساس گزارش «ریانووستی»، چهار فروند بالگرد می-35 روسیه شب جمعه به بندر ام قصر عراق رسانده شدند.

این اولین محموله از بالگردها است که بر اساس قرارداد تسلیحاتی امضا شده بین مسکو و بغداد به این کشور تحویل داده می شود. در مجموع تحویل 40 بالگرد نظامی روسی از نوع می-35 و می-28 به عراق در نظر گرفته شده است.

«عباس البیاتی» یکی از رهبران فراکسیون مالکی در پارلمان عراق گفت که قرار است تا پایان سال جاری میلادی بقیه بالگردهای مورد نظر در قالب این قرارداد به این کشور تحویل داده شود.

روسیه و عراق در سال 2012 میلادی قراردادهای نظامی-فنی به مبلغ 4.3 میلیارد دلار را امضا کردند.

در بیانیه دیروز دفتر نخست‌وزیری عراق از تحویل نخستین محموله هواپیماهای روسی عمودپرواز خبر داده شد.

برای سفر به عربستان آماده‌ام

از سوی دیگر مالکی تاکید کرد: عراق خواستار روابط حسنه با تمام کشورها است زیرا روابط نامناسب با کشورهای دیگر هیچ نفعی برای عراق ندارد و به همین دلیل نیز دولتش تلاش می‌کند با تمام کشورهای جهان روابط خوبی داشته باشد. اگر مشکلی نیز با عربستان سعودی وجود دارد ما از هر فرستاده‌ای که از سوی این کشور بیاید استقبال می‌کنیم و من برای سفر به عربستان برای پایان دادن به اختلافات آماده هستم.

روابط بغداد - آنکارا رو به بهبود است

وی همچنین از پیشرفت در روابط میان عراق و ترکیه خبر داد و گفت: نشانه‌های مثبتی از سوی ترکیه در این‌راستا وجود دارد و ما از آن استقبال می‌کنیم و قرار است «داوود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به زودی به عراق بیاید و من نیز به ترکیه خواهم رفت و سپس نخست‌وزیر ترکیه به کشور ما خواهد آمد.

ابراز خوش‌بینی درباره پرونده مذاکرات هسته‌ای ایران

مالکی درباره پرونده هسته‌ای ایران نیز درباره روند مذاکرات ابراز خوش بینی کرد و گفت: ما به امکان دستیابی به یک راهکار درباره این مسئله خوش‌بین هستیم.

ایران و گروه 1+5 از دیروز دور جدیدی از مذاکرات را در ژنو سوئیس آغاز کردند. برخی رسانه‌ها از جمله روزنامه «دیلی‌تلگراف» از طرح پیشنهادی آمریکا و توافق احتمالی روی این پیشنهاد خبر داده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول