اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

در گفت‌وگوی فارس با کارشناس یمنی عنوان شد

ناگفته‌های درگیری حوثی‌ها و سلفی‌ها/ حقوق ۱۰ میلیون دلاری عربستان برای مقابله با تشیع در یمن

کارشناس مسائل یمن در خصوص جذب تکفیری‌ها از کشورهای خارجی به بهانه آموزش شریعت گفت: تا زمانی که شریعت آموزش می‌دادند آزادانه فعالیت می‌کردند، اما وقتی فتوای جهاد و قتل عام حوثی‌ها و زیدی‌ها را صادر کردند،مشکل آغاز شد.

ناگفته‌های درگیری حوثی‌ها و سلفی‌ها/ حقوق ۱۰ میلیون دلاری عربستان برای مقابله با تشیع در یمن

«عبدالرحمن راجح» کارشناس مسائل یمن در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس‌، در خصوص درگیری‌های اخیر بین سلفی‌ها و حوثی‌ها در یمن گفت: اختلافات بین سلفی‌ها و حوثی‌ها از سه دهه پیش در صعده شکل گرفت که در آن زمان مرکزی از سوی سلفی‌ها در منطقه«دماج» ایجاد شد که هدفش تلاش برای وهابی‌کردن مردم زیدی این منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه حوثی‌ها البته به اعتقادات آنها کاری نداشتند، یادآورد شد: سلفی‌ها از یک سال پیش سعی داشتند خود را مسلح کنند و تکفیری‌ها را از همه شهرهای یمن در این مرکز جمع کردند و فتواهایی صادر شد مبنی بر اینکه مردم صعده رافضی هستند و باید کشته شوند.

این کارشناس مسائل یمن ادامه داد: حوثی‌ها اعلام کردند که اگر سلفی‌ها می‌خواهند در این منطقه حضور داشته باشند نباید علیه آنها حملاتی را ترتیب دهند و همچنین اتباع خارجی را که در شهر جمع شده‌اند باید خارج کرده و یا حضور آنها را قانونمند کنند.

راجح با اشاره به اینکه درگیری‌ها از همان زمان بین سلفی‌ها و حوثی‌ها آغاز شد، تصریح کرد: واقعیت این است که شیوخ الاحمر که در صنعا هستند و برخی مسئولین یمن به خصوص گروه‌های اخوان‌المسلمین بزرگترین گروه‌هایی هستند که از این وضعیت استفاده می‌کنند چرا که قصد دارند به حوثی‌ها فشار آورند تا نتایج گفت‌وگوهای ملی یمن را بپذیرند.

وی ادامه داد: آنها همچنین می‌خواهند حکومت خود بر کل یمن و حوثی‌ها را استمرار دهند.

این کارشناس مسائل شمال آفریقا در خصوص جذب تکفیری‌ها از کشورهای خارجی در یمن از سوی سلفی‌ها به بهانه آموزش شریعت گفت: تا زمانی که شریعت آموزش می‌دادند آزادانه فعالیت می‌کردند اما وقتی فتوای جهاد و قتل عام حوثی‌ها و زیدی‌ها را صادر کردند مشکل آغاز شد.

راجح ادامه داد: آنها مسلح هستند و حتی اطراف شهر دماج را نیز آماج حملات خود قرار دادند که در این حملات تعداد زیادی کشته شدند.

وی در خصوص آغاز درگیری‌های اخیر در یمن که از سوی رسانه‌ها با روایت‌های مختلف بیان می‌شود، گفت: مشکلات از زمان کشته شدن یک کودک 9 ساله حوثی در منطقه دماج از یک سال پیش آغاز شد.

راجح با اشاره به اینکه برخی رسانه‌ها درگیری‌ها را حاصل حمله حوثی‌ها به یک مسجد سلفی‌ها خوانده‌اند گفت: دماج سه کیلومتر مربع وسعت دارد که بسیار کوچک است و در آن حدود 2 هزار دانشجوی خارجی و داخلی یمن جمع شده‌اند که آموزش‌های دینی تکفیری را می‌گذرانند. حمله به این منطقه برای حوثی‌ها ساده است و آنها آنقدر قدرت دارند که همه این افراد را از بین ببرند، اما تا امروز با سلفی‌ها مدارا کرده و بارها اعلام کرده‌اند که قصد آزار و اذیت ندارند و تنها می‌خواهند افراد خارجی مسلح خطرناک را از منطقه اخراج کنند.

این کارشناس مسائل یمن با بیان اینکه برخی شبکه‌های عربی تلاش دارند که این بحران را یک جنگ طایفه‌ای در یمن بنامند و اعلام می‌کنند که حوثی‌ها به مسجدی هجوم برده و افراد آن را کشته‌اند، خاطر نشان کرد: این واقعیت ندارد و تبلیغات برخی رسانه‌های عربی است.

این کارشناس مسائل یمن با اشاره به خارجی بودن رهبر گروه سلفی‌های منطقه دماج اظهار داشت: گروه میانجیگری که به این منطقه سفر کرده اذعان کرده که رهبر این گروه سلفی یک لیبیایی است که مسلح بوده و ارتشی برای خود ترتیب داده و مردم منطقه دماج را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد.

این کارشناس مسائل شمال آفریقا با ذکر این نکته که البته در درگیری‌ها دو طرف کشته‌ شده‌اند، افزود: امروز در سه نقطه مرز عربستان، عمران در صعده و منطقه حاجه درگیری‌هایی وجود دارد که منطقه صعده را به طور کامل محاصره کرده است.

راجح ادامه داد: به عنوان مثال در منطقه مرزی عربستان 5 هزار تکفیری به حوثی‌ها حمله کرده و در حال جنگ هستند.

وی با اشاره به شکل گیری جبهة النصرة در یمن گفت: تلاش می‌شود این تحولات را فتنه مذهبی بنامند در حالی که اهداف سیاسی در پس آن وجود دارد.

این کارشناس مسائل یمن در پاسخ به این سؤال که جبهة النصرة یمن ادامه همان جبهة النصرة در سوریه است یا نه، گفت: دو سال قبل و پیش از آنکه جبهة النصرة در سوریه به وجود آید در یمن شکل گرفته بود که علیه حوثی‌ها می‌جنگد اما متلاشی شد و افراد آن امروز به سوریه رفته و جبهه النصرة در آنجا شکل داده‌اند.

راجح در خصوص تهدید منصور هادی عبدربه رئیس جمهور یمن به آغاز جنگ هفتم بین دولت و حوثی‌ها در صورت نافرمانی‌ حوثی‌ها از مذاکرات سازش گفت: وزیر دفاع یمن اعلام کرده که طرفدار هیچ جریانی نیست و تصور می‌کنند که این سخنان به سود رئیس‌جمهور نیز نباشد چرا که او می‌داند افرادی که به درگیری‌ها دامن می‌زند در دولت وجود دارند که می‌خواهند سیاست عبدربه در گفت‌وگو و مذاکره شکست بخورد.

وی ادامه داد: علی محسن الاحمر و خاندان الاحمر همواره قدرت اول و آخر را در یمن داشته و امروز نیز تلاش می‌کنند این قدرت را حفظ کند.

این کارشناس مسائل یمن با ذکر این نکته که گفت‌وگوهای ملی پس از انقلاب یمن به دنبال این بود که قدرت، ثروت و قانون اساسی را با حمایت مردم شکل داده و آنها را شریک کند خاطر نشان کرد: اما خاندان الاحمر هر روز مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و به طرفداری از عربستان سعودی فشار می‌آورند تا گفت‌وگوهای ملی به نتیجه نرسد.

راجح با اشاره به دریافت مستمری علی‌محسن الاحمر از عربستان سعودی اظهار داشت: وی حدود 50 هزار نیروی تکفیری را وارد ارتش یمن کرده که این خودش یک خطر بزرگ برای دولت یمن است که آینده این کشور را تهدید می‌کند.

وی در خصوص نقش عربستان در درگیری‌های اخیر یمن نیز گفت: عربستان بدون شک نقش زیادی در این درگیری‌ها دارد چرا که علی محسن الاحمر به نمایندگی از عربستان در درگیری‌ها حضور دارد. آنها در طول سال‌های گذشته عامل سیاست عربستان در یمن بوده‌اند که تخریب و ایجاد ناآرامی در یمن را دنبال می‌کند.

این کارشناس مسائل یمن ادامه داد: علی محسن الاحمر به اذعان نشریات معتبر یمنی ماهانه 10 میلیون دلار از عربستان سعودی پول می‌گیرد تا مانع گسترش تشیع در یمن شود و با حوثی‌ها و زیدی‌ها بجنگد که این خود یک نوع بحران‌آفرینی سیاسی در یمن می‌باشد.

راجح با اشاره به عدم اعتقاد عربستان به ایجاد یک دولت متحد براساس گفت‌وگو و تفاهم و شکل‌گیری یک قانون اساسی و یک دولت دموکراتیک در یمن اظهار داشت: آنها سعی می‌کنند در این خصوص مشکلاتی ایجاد کنند و سنگ‌اندازی‌‌های زیادی داشته باشند.

وی ادامه داد: هفته پیش یکی از مسئولین سعودی در دانشگاهی در نیویورک سخنرانی کرد و در آن اعلام داشت سیاست ایران و آمریکا به هم نزدیک شده ولی ما اجازه نمی‌دهیم که این موضوع به دخالت ایران در کشورهای منطقه منتهی شود؛ ما از یمن دفاع می‌کنیم.

این کارشناس مسائل شمال آفریقا با اشاره به اینکه سعودی‌ها هر حرکت استقلال‌طلبانه در یمن را طرفداری از جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌کنند، خاطر نشان کرد: آنها هر چیزی را به دخالت‌های ایران در منطقه مربوط می‌کنند.

راجح با اشاره به اینکه عربستان در سوریه شکست خورده و تلاش می‌کند این شکست را با ناآرام کردن منطقه جبران کند، گفت: دو سال پیش یکی از شیوخ عشایر یمن که تأثیر بسیاری بر اوضاع این کشور داشته و همواره در جنگ‌های دولت سابق یمن با حوثی‌ها شرکت می‌کرد به عربستان فرار کرده و در آنجا اقامت داشت؛ اما دو ماه پیش به یمن بازگشته و از زمان بازگشت وی ناآرامی‌های دماج و صعده و نیز موضوع جبهة‌النصرة آغاز شده است.

وی ادامه داد: عربستان این شخص را بازگردانده و به او کمک می‌کند تا ناامنی‌های یمن را شکل داده و گسترش دهد.

این کارشناس مسائل شمال آفریقا با بیان اینکه عربستان شکست در یمن را بر نمی‌تابد چرا که آن را حیاط خلوت خود می‌داند، خاطر نشان کرد: عربستان شکست خود در سوریه را در یمن تلافی می‌کند که این موضوع برای تحلیل‌گران منطقه واضح و آشکار است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول