اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

المانیتور به نقل از دیپلمات آمریکایی:

امروز وضعیت نهایی برنامه هسته‌ای ایران و گام‌های اعتمادساز اولیه مشخص می‌شود

یک دیپلمات ‌آمریکایی به یک پایگاه خبری آمریکایی گفت: پنجشنبه وضعیت نهایی برنامه هسته‌‌ای ایران و گام‌های اعتمادساز اولیه مشخص خواهد شد.

امروز وضعیت نهایی برنامه هسته‌ای ایران و گام‌های اعتمادساز اولیه مشخص می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری المانیتور در گزارشی نوشت که یک دیپلمات غربی در واشنگتن گفته مذاکرات بین ایران و گروه 5+1 در حالی روز پنجشنبه در ژنو آغاز شده است که هر دو طرف به دنبال «نتایج مشخص و سریع» هستند.

این دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، با تایید گزارش‌های قبلی گفت که هدف از نشست روز پنجشنبه تعیین وضعیت پایانی برنامه هسته‌ای ایران و گام‌های اعتمادساز اولیه برای این هدف است.

وی افزود: نتایج مشخص و سریع به نفع همه ما است. چیزی که ما می‌خواهیم نتیجه پایانی و یافتن راهی برای رسیدن به آن است.

این دیپلمات غربی در پاسخ به سوال المانیتور درباره امکان اجازه دادن به ایران برای ادامه فعالیت تاسیسات هسته‌ای در قبال شفافیت بیشتر در برنامه هسته‌ای گفت که غربی‌ها انعطاف‌هایی را درباره تاسیسات اصلی غنی‌سازی ایران در نطنز و حتی سایت فردو نشان داده‌اند اما اعلام کرده‌اند که ایران باید ساخت رآکتور آب سنگین اراک را تعطیل کند.

وی گفت: در صورت تکمیل رآکتور اراک تخریب آن بسیار خطرناک خواهد بود چون مواد رادیواکتیو که در خط قرار دارد به یکباره آزاد می‌شود. وضعیت رآکتور اراک سیاه و سفید است و تنها جواب این است که نباید ساخته شود.

این دیپلمات گفت که در صورتی که توافق حاصل شود دو طرف گام‌های اعتماد ساز اولیه «برگشت پذیر» را برخواهند داشت که از سوی ایران تعلیق غنی‌سازی 20 درصد بوده و گروه 5+1 نیز به ایران اجازه می‌دهند تا به درآمدهای نفتی خود که هم اکنون در کشورهایی نظیر چین، ژاپن و هند بلوکه بوده و همچنان به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهند دست یابد.

وی افزود: کلمه کلیدی در این میان «برگشت پذیر» است به این معنا که در صورتی که آنها به عقب گام بردارند نباید انتظار داشته باشند که گام‌های برداشته شده [برای لغو تحریم] غیر قابل برگشت باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول