اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از برگزاری مراسم خیمه‌ها گزارش می‌دهد

بزرگ‌ترین آیین مذهبی ‌نمایشی کشور در آستانه‌اشرفیه

مراسم خیمه‌ها بزرگ‌ترین آیین مذهبی ‌نمایشی کشور در آستانه‌اشرفیه برگزار می‌شود.

بزرگ‌ترین آیین مذهبی ‌نمایشی کشور در آستانه‌اشرفیه

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، هر ساله با برگزاری عاشورای حسینی در اقصی نقاط عالم یکی از بزرگ‌ترین آیین‌های مذهبی و نمایشی کشور در شهر مذهبی آستانه‌اشرفیه در ظهر عاشورا برگزار می‌شود.

صحن آستان مقدس حضرت سلطان سید جلاالدین اشرف(ع) مملو از عاشقانی است که در رثای سیدالشهدا و یاران با وفایش اشک ماتم می‌ریزند و در امتداد رسالت قیام سالار کربلا نماز عشق را پس از شنیدن صدای الله‌اکبر به جماعت برگزار می‌کنند و بعد از آن نظاره‌گر آیین نمایشی مذهبی خیمه‌ها آستانه‌اشرفیه می‌شوند.

آیین مذهبی نمایشی «خیمه‌ها» آستانه‌اشرفیه که دارای قدمت نزدیک به یک قرن دارد و با حضور حدود 500 نفر از عوامل نمایشی به اجرا در می‌آید که تلفیقی از نمایش تعزیه برگرفته از وقایع ظهر عاشورا و عزاداری هیئت‌های مذهبی است.

این آیین که هر ساله باشکوه‌تر از گذشته برگزار می‌شود و توسط هئیت مذهبی خیام حسینی آستانه‌اشرفیه ساماندهی  شده پس از ساخت خیمه پیام‌رسان کربلا حضرت زینب (س) توسط جوانان و عزاداران هئیت مذهبی خیام در نیمه‌های شب هشتم ماه محرم به صورت نمادین همراه با سینه‌زنی به طرف آستان مقدس حضرت سلطان سید جلاالدین اشرف (ع) آورده و در مقابل رواق اصلی و در ورودی حرم مطهر قرار می‌دهند.

بعد از اقامه نماز ظهر عاشورا خیام حضرت ابا عبدالحسین (ع)، حضرت زین‌العابدین (ع)، حضرت زینب (س)، حضرت عباس (ع) و حضرت علی اکبر توسط هزاران نفر از عزاداران به طرف صحن اصلی حرم به حرکت در می‌آید.

به هنگام حرکت خیام در حالی که طفلان اهل بیت (ع)، شمر و عمر سعد به همراه گروه «اشقیا» و «سرخ ‌پوشان گرزدار» با نواختن شیپور و نواختن در آمدن طبل به همراه خیمه‌ها به حرکت در می‌آیند پس از طی یک مسافت 300 متری از مکان هئیت خیام تا صحن حرم مطهر، عزاداران حسینی در حالی که به  سینه‌زنی می‌پردازند وارد حرم سلطان سید جلاالدین اشرف (ع) که میدان صحن قبلاً توسط گروه انتظامی مستقر در حرم آماده شده است می‌شوند.

در پیشاپیش هیئت خیام دو پرچم بزرگ امام حسین (ع) و قمر بنی‌هاشم قرار گرفته که توسط اعضای هئیت که لباس ویژه‌ای برای آنها تعبیه شده است به حرکت در می‌آید و پس از استقرار خیام در ضلع غربی امامزاده خیمه حضرت زینب (س) توسط قوم بنی‌اسد به طرف محل اجرای نمایش به حرکت در می‌آید در حالی که گروه «اشقیا» با گرزهایی که به همراه خود دارند پس از دور زدن و خالی کردن صحن در مکانی که برای آنها تعبیه شده است بر می‌گردند و آنگاه طفلان اهل بیت در خیمه استقرار می‌یابند و دو پرچم بزرگ پس از انتقال به پشت بام صحن حرم در دو ستون چپ و راست حرم با آیین ویژه‌ای نصب می‌شود.

در این اثنا نواها و مرثیه خوانده می‌شود که بیانگر لحظات واقعه ظهر عاشورا است در حالی که صدای شیپور و طبل به گوش می‌رسد مقتل‌خوانی شمر و عمر سعد آغاز می‌شود که پس از حمله گروه محافظان شمر و بنی‌سعد به طفلان اهل بیت  (ع) مستقر در خیمه حضرت (س) آنها را از درون خیمه به بیرون کشیده و پس از اجرای یک سری حرکات نمایشی که گوشه‌ای از شقاوت‌های سپاه کفر را به نمایش می‌گذارد و طفلان اهل بیت را پس از جدا کردن از هم زیر لبه تیغ خود قرار می‌دهند و در حالی که طفلان ذبح شده روی زمین کشیده و لگدکوب می‌شود نمادی از سر امام حسین ( ع ) توسط گروه شمر بر بالای نیزه می‌رود.

در این آیین آنگاه خیمه‌های بعدی توسط لباس‌پوشان خیمه‌ها و قوم بنی‌اسد به صحن آورده می‌شود و شمر با خواندن اشعاری به گروه اشقیا دستور می‌دهد که خیمه‌ها را به آتش بکشند.

گروه کفر با گرزهای آتشین و در صفوف متراکم با هراس‌انگیزی و وحشت‌انگیزی به سمت خیمه‌ها به حرکت در آمده و با تاخت و تاز وسایل داخل خیام به بیرون رانده می‌شود و خیمه‌ها به آتش کشیده و صدای ملودی و نواهایی که از بلندگو پخش می‌شود هزاران نفر به دور خیمه‌ها در حال سوختن صدای «وای حسین کشته شد» سر می‌دهند و به سینه‌زنی می‌پردازند و گروه نمایشی نیز پس از خارج کردن لباس‌های نمایشی در صفوف منظم به سینه‌زنی می‌پردازند و بعد مراسم به پایان می‌رسد.

این آیین مذهبی با راهنمایی حسین مسافرآستانه و به کارگردانی نمایشی وحید فخرموسوی و با همکاری مدیریت هئیت امنای آستان مقدس برگزار می‌شود.

آغاز این آیین به روایتی به سال‌های قبل از 1310 برمی‌گردد که با نسخه تعزیه‌ای که توسط مرحوم حاج هادی پیش آمد و پس از سفر به کربلا و دیدن مراسم خیام و شبیه‌سازی آن در اختیار مرحوم حاج حسن قلمزن، حاج حسین خوشرو و حاج علی‌اکبر کفشدار قرار می‌گیرد که بعدها توسط فرزندان مرحوم حاج حسن و رضا قلمزن اشرف و با همکاری هیئت امنای حرم برگزار می‌شود.

با پایان یافتن آیین خیمه‌ها، مراسم ظهر عاشورای آستانه‌اشرفیه به اتمام می‌رسد و عزاداران خود را برای عصر عاشورا و سینه‌زنی آماده می‌کنند.

انتهای پیام/2300/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول