اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار جدید اردبیل را بیشتر بشناسیم + زندگی‌نامه

بعد از ماه‌ها تب و تاب انتخاب استاندار جدید اردبیل بالاخره انتظارها به سر آمد و اردبیلی‌ها هشتمین استاندار خود را شناختند.

استاندار جدید اردبیل را بیشتر بشناسیم + زندگی‌نامه

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، هشتمین کلیددار استانداری اردبیل در حالی هفته آینده در ساختمان چهارراه امام اردبیل سکنی می‌گزیند که شاید برخی‌ها با زندگینامه و کارنامه مجید خدابخش آشنایی ندارند.

دکتر مجید خدابخش در سال 1335 هجری شمسی در محله میرزابخشعلی اردبیل در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. وی تحصیلات اولیه خود را در اردبیل گذراند و در رشته ریاضی دیپلم گرفت. جوهره ایمان درونی و علاقه وافر وی به تحصیل علم وی را به دانشگاه شیراز که از معتبر‌ترین دانشگاه‌های کشور در آن زمان بود، کشاند. وی در رشته مهندسی برق و الکترونیک وارد این دانشگاه شد و توانست فوق‌لیسانس مهندسی برق و الکترونیک را با رتبه ممتاز طی کند.

در دوران دانشجویی در آن سال‌هایی که رژیم پهلوی سعی در بی‌هویت‌سازی جوانان ایران داشت و به ستیز با گرایشات مذهبی جوانان بر خاسته بود خدابخش در پای درس اخلاق استاد شهید آیت‌الله دستغیب حاضر می‌شد. با نزدیک شدن ایام انقلاب گرایشات مذهبی و انقلابی و ضد سلطنتی وی موجب فعالیت دانشجویی وی در انجمن اسلامی دانشجویان شد او در دوران انقلاب به موطن خود اردبیل آمد و در جمع انقلابیون اردبیل در سایه هدایت معنوی حضرت آیت‌الله مروج و استاد جعفری بود و مدتی نیز به عنوان عضو افتخاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اردبیل به فعالیت پرداخت در اسفند ماه سال 1359 رئیس مخابرات اردبیل شد متعاقباً در سال 1362 به عنوان معاون مدیر‌کل مخابرات استان آذربایجان شرقی منصوب شد.

در دوران استانداری عطایی در آذربایجان‌غربی وی در پست‌های معاون برنامه‌ریزی و سپس معاون عمرانی  استانداری آذربایجان غربی خدمت می‌کرد. پس از شهادت عطایی استاندار فقید آذربایجان غربی خدابخش به آذربایجان شرقی آمد و با انتصاب به معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در سال 1369 در دوران تصدی استانداری پرهیزگار در دولت هاشمی به خدمت خود در آذربایجان شرقی ادامه داد. در این سال‌ها که اردبیل هنوز استان نشده بود و نیازمند توسعه عمرانی و تحولات شهری و روستایی بود تجربه مدیریتی و انقلابی خدابخش در خدمت توسعه و عمران شهری و روستایی شهرستان‌های اردبیل قرار گرفت. با استاندار شدن عبدالعلی‌زاده در استان آذربایجان شرقی روند توسعه اردبیل شتاب گرفت و خدابخش با تداوم همکاری‌اش با جمع نیروهای انقلابی تبریز و اردبیل در روند استان شدن اردبیل نقش مهم اما نه چندان آشکاری را ایفا کرد. اردبیل تحت هدایت پدر معنوی شهر حضرت آیت‌الله مروج و همت معتمدان و نمایندگان و نیروهای انقلابی و سیاسی اردبیل استان شد.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری 76 در دوران تصدی استانداری محمد‌زاده در آذربایجان شرقی مجید خدابخش معاون سیاسی استانداری آذربایجان شرقی شد.

بعد‌ها خدابخش به تهران منتقل شد. در این دوره ضمن ادامه تحصیل در مقطع دکتری با نهادهای اقتصادی و صنعتی نیز همکاری می‌کرد. وی پس از اخذ مدرک دکترای مدیریت دولتی از مرکز آموزش مدیریت دولتی ایران مرکز تهران با حضور در راس مدیریت کارخانه‌ها و صنایع بزرگ از قبیل آلومینیوم المهدی، ایران پویا، موتورسازان تراکتورسازی، ماشین‌سازی تبریز، صنایع تجهیزات نفت و شرکت پترو امید آسیا با کوله‌باری از تجربه و مدیریت در نظام سرمایه‌گذاری و مدیریت واحدهای اقتصادی و صنعتی بزرگ کشور دست یافت و وی هم اکنون با انتصاب به استانداری اردبیل با مشی اعتدال‌گرایانه که در دوران مدیریتی خود داشت به عنوان استاندار بومی در خدمت مردم استان اردبیل خواهد بود.

پیش از این و در دو دهه از استان شدن اردبیل به ترتیب محمود احمدی‌نژاد، حمید طهایی، جواد نگارنده، علی نیکزاد، منصور حقیقت‌پور، سید حسین صابری و اکبر نیکزاد به عنوان استانداران هفت‌گانه استان اردبیل شناخته شده‌اند که مجید خدابخش به عنوان هشتمین استاندار اردبیل فعالیت خود را از چند روز آینده به صورت رسمی آغاز می‌کند که در این بین نکته قابل توجه تاکید نمایندگان استان و انتظار حقیقی مردم از مدت مدیریت استانداری جدید است که انتظار می‌رود این مدت زمان کوتاه و کم نباشد تا فرصتی فراهم آید که استاندار جدید اردبیل بتواند در مدت مسئولیت خود کارهای عظیم و شایسته را انجام دهد.

عمر استانداران اردبیل که به طور متوسط دو سال بوده است به حدی که عمر آخرین استاندار اردبیل اکبر نیکزاد به کمتر از چهارده ماه رسید حکایت از این مطلب است که انتظار و خواسته حقیقی مردم از دولت تدبیر و امید این است که حداقل استاندار جدید اردبیل در مدت چهار سال در دولت جدید بتواند به کارهای اساسی و زیربنایی دست بزند تا مطالبات حقیقی مردم برآورده شود.

استانداران طول تاریخ اردبیل با مدارک تحصیلی مختلف به سمت استانداری انتخاب شدند که گاه رشته تحصیلی آنها هیچ تناسبی با عرصه مدیریتی آنها ندارد به طوری که محمود احمدی‌نژاد با دکترای ترافیک از هفتم آذر ماه سال 72، سید حمید طهایی با فوق‌لیسانس مدیریت دولتی از هفتم ماه آبان ماه سال 76، سید جواد نگارنده لیسانس اقتصاد نظری و فوق‌لیسانس تاریخ از هشتم آبان ماه 80، علی نیکزاد لیسانس عمران و فوق‌لیسانس مدیریت از چهارم آبان ماه 84، منصور حقیقت‌پور دکترای مدیریت استراتژیک از اول دی ماه 87، سید حسین صابری با مدرک دکترای خدمات درمانی و بهداشتی از سال 89 و اکبر نیکزاد با مدرک مهندسی عمران از 18 شهریور ماه 91 کلیددار استانداری اردبیل بودند.

مطالبه مردم اعتلای جایگاه اردبیل

اما در یک برآورد نهایی مطالبه تمام دلسوزان این استان از نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل گرفته تا نمایندگان مجلس و دلسوزان این استان از استاندار جدید این است که با فرزانگی و فرهیختگی و تدبیر در حوزه‌های مختلف به اعتلای نام و جایگاه استان اردبیل به معنای واقعی و عملی همت کرده و با پرهیز از دادن وعده‌ها و شعارهای زیبا و فریبنده در حوزه عمل به شایستگی ورود پیدا کند.

در کنار مطالبه مردم در تکمیل پروژه‌های عظیم همچون راه‌آهن اردبیل، پتروشیمی، منطقه ویژه اقتصادی، منطقه ویژه گردشگری در سرعین و مشگین‌شهر توجه به راه‌های مواصلاتی استان در جنوب، شمال، شرق و غرب توجه به اصل توسعه پایدار اردبیل در بخش‌های کشاورزی و گردشگری احیای واحدهای صنعتی و تولیدی و رفع مشکل عظیم بیکاری در جامعه در حوزه فرهنگ و کارآمدی این بخش تلاش مجدانه و دلسوزانه با محوریت فرهنگ و آداب و رسوم غنی شیعی و تقید و تدین مردم صورت گیرد.

انتهای پیام/62001/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول