به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، محمد مشهدیعباسی عصر امروز در همایش انجمنهای اولیا و مربیان شهرستان دماوند در سالن قدسیه آموزش و پرورش دماوند بیان کرد: انجمنهای اولیا و مربیان در سال تحصیلی گذشته، کمکهای زیادی هم در بعد مالی و هم در بعد فکری و تغییر ساختار نظام آموزشی شهرستان انجام دادند.
وی همچنین به کاربردی کردن کتابهای «تفکر و پژوهش» و «کار و فناوری» در مدارس اشاره کرد و افزود: هدف از آوردن این کتابها به مدارس که به همت انجمنهای اولیا و مربیان انجام شد، ایجاد تفکر تحقیق و پژوهش مستمر بین دانشآموزان بوده است.
مشهدیعباسی در ادامه به لزوم توجه به سوادآموزی در منطقه اشاره و اظهار کرد: تجربه و اذعان کارشناسان و مدیران نظام آموزشی کشور، نشان داده است که علت اصلی افت تحصیلی بیشتر دانشآموزان، بیسوادی والدین است.
وی فعالیتهای گسترده و اجرای طرحهای ریشهکنسازی بیسوادی در سطح کشور را نتیجهبخش خواند و گفت: با وجود این فعالیتها، هنوز درصد کمی از بیسوادی در شهرستان دیده میشود که انجمنهای اولیا و مربیان باید برای رفع این معضل نیز همکاری کرده و اولیای بیسواد را شناسایی و معرفی کنند تا مدارس نسبت به سوادآموزی آنان اقدام کنند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان دماوند ادامه داد: نقش انجمنهای اولیا و مربیان در ارتقای سطح آموزشی مدارس غیرقابل انکار است و اکنون این انجمنها رفته رفته از جنبه صرفا مالی خارج شده و روی ارتقای کیفی آموزش تمرکز پیدا کردهاند.
وی ضمن بیان داستانی در خصوص تفکیک کلاسهای یک مدرسه در انگلیس به تیزهوش و عادی و در نظر گفتن معلمان ویژه برای هر کلاس عنوان کرد: نام کلاسها به عمد یا سهو، جابهجا میشود و معلمان بر اساس نام کلاسها به کار خود مشغول میشوند، غافل از اینکه معلمان در کلاسهایی که فکر میکنند، نیستند.
مشهدیعباسی ادامه داد: معلمی که فکر میکرد، در کلاس تیزهوشان است، مدام از بچهها تعریف و تمجید میکرد و با الفاظی مثل دکتر و دانشمند آینده آنها را مورد مخاطب قرار میداده است و در عوض معلمی که فکر میکرده در کلاس دانشآموزان عادی است، مدام آنها را تحقیر میکرده و اجازه هیچگونه سئوال یا فعالیتی را به آنها نمیداده و آنها را با الفاظی مثل خنگ و تنبل مخاطب قرار میداده است.
وی اضافه کرد: در نهایت آخر سال دانشآموزان عادی نمراتی در حد دانشآموزان تیزهوش به دست آورده بودند و دانشآموزان تیزهوش افت تحصیلی بسیار چشمگیری داشتند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان دماوند از این داستان اینگونه نتیجه گرفت: تشویق و ایجاد انگیزه و یا برعکس تحقیر و سلب اعتماد به نفس توسط مربی و معلم، نقش بسیار شگفتآوری روی پیشرفت یا پسرفت تحصیلی دانشآموزان دارد.
انتهای پیام/2568/غ30/پو3002