اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سالروز درگذشت آیت‌الله ایازی فردا برگزار می‌شود

دوازدهمین سالروز درگذشت حضرت آیت‌الله علامه حاج شیخ ابوالحسن ایازی(ره)، فردا در مسجد جامع رستمکلا برگزار می‌شود.

سالروز درگذشت آیت‌الله ایازی فردا برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، 12 سال از عروج ملکوتی آیت‌الله ایازی می‌گذرد و هر سال باشکوه‌تر از سال‌های قبل مراسمی در سالگرد ارتحالش با حضور مردم مازندران و مریدان آن یگانه دوران برگزار می‌شود.

فردا پنج‌شنبه 16 آبان 92 مصادف با سوم محرم‌الحرام 1435، از ساعت 10 تا 14 در مسجد جامع رستمکلا و در جوار آرامگاه آن یگانه دوران و در کنار حوزه علمیه جعفریه رستمکلا، دوازدهمین سالگرد درگذشت آیت‌الله‌العظمی علامه ابوالحسن ایازی و همچنین یادبود درگذشت فرزندانش(محمد‌رضا و محمد‌جواد) با سخنرانی حجت‌الاسلام سید رضا تقوی مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، برگزار می‌شود.

ستاد برگزاری این مراسم، از عموم مردم شریف استان مازندران و مریدان آن عالم ربانی در سراسر کشور دعوت به‌عمل آورده است.

* قطره‌ای از دریا

علامه حاج شیخ ابوالحسن ایازی(ره) در سال 1310 هجری شمسی در شهر رستمکلا از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر، طلوع کرد.

مراحل ابتدایی تحصیل را در محضر پدر بزرگوارش مرحوم آیت‌الله حاج شیخ حیدر ایازی(ره)، آموخت، سپس وارد حوزه علمیه کوهستان شد و در محضر آیت‌الله کوهستانی کسب فیض کرد.

مدتی هم در حوزه علمیه ساری به فراگیری علوم حوزوی پرداخت و پس از آن به حوزه قم سفر کرد و از محضر آیات عظام بروجردی، امام خمینی، و علامه طباطبایی بهره برد.

پس از 12 سال تحصیل در مکتب این بزرگان، بنا به پیشنهاد استادش آیت‌الله کوهستانی (ره) به حوزه علمیه نجف رفت و 8 سال در جوار بارگاه امیر دل‌ها، علی (ع) از محضر بزرگانی چون آیات عظام سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی، سید محمود شاهرودی، میرزا باقر زنجانی، و میرزا هاشم آملی بهره برد.

وی در 30 سالگی موفق به اخذ درجه اجتهاد شد اما این موفقیت را از شاگردان و نزدیکانش پنهان نگه داشت.

پس از آن به دعوت استادش مرحوم آیت الله کوهستانی(ره) و تقاضای مردم مازندران لبیک گفت و در 1341 شمسی به همراه خانواده‌اش به زادگاهش رستمکلا بازگشت.

در همان سال‌ به همت مردم رستمکلا، ‌بنای حوزه علمیه جعفریه با ظرفیت 200 طلبه، تاسیس شد.

معظم له در مدت 40 سال تدریس در حوزه علمیه رستمکلا، 4 هزار روحانی تحویل جامعه داد.

از جمله تربیت‌یافتگان محضر این استاد اخلاق و عرفان، می‌توان به آیت‌الله صالحی مازندرانی، حجت الاسلام گواهی و آیت‌الله موسی صالحی اشاره کرد.

* روزهایی که سخت گذشتند

سال 1378، بیماری بر جسم آیت‌الله ایازی غلبه کرد، مدتی در بیمارستان امام خمینی(ره) بهشهر بستری بود، پس از ترخیص، برای فرزندش آیت‌الله حاج شیخ محمدجواد ایازی پیغام فرستاد که از حوزه علمیه قم به رستمکلا عزیمت کند و مدیریت حوزه علمیه رستم‌کلا را به ‌عهده بگیرد.

در همین سال فرزند صالح ایشان از قم به زادگاهش بازگشت و درخواست پدر را اجابت کرد.

به ‌مرور، بر شدت بیماری مرحوم علامه ایازی اضافه شد، و ایشان 21 اسفند 80 در بیمارستان شفای ساری سپس 24 اسفند در بیمارستان کسری تهران بستری شدند.

روز یکشنبه 26 اسفند 80 برابر با دوم محرم الحرام 1423 خبر ارتحال علامه ایازی(ره)، مریدان و دوستان و نزدیکانش را بسیار متاثر ساخت.

انتهای پیام/86001/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول