اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست بایدها و نبایدهای سیاست خارجی دولت یازدهم

اطهری: نباید با سیاست ‌خارجی هیجانی اقتصاد‌ کشور را متشنج کرد

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نباید با سیاست ‌خارجی هیجانی اقتصاد‌ کشور را متشنج کرد.

اطهری: نباید با سیاست ‌خارجی هیجانی اقتصاد‌ کشور را متشنج کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نشست هم‌اندیشی با موضوع بایدها و نبایدهای سیاست خارجی دولت یازدهم ظهر امروز با حضور حسین اطهری و جواد رنجکش اساتید دانشگاه و عضو هیئت علمی در محل دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شد.

حسین اطهری سیاست ایران را یک سیاست ایدئولوژیک و آرمان‌گرایانه دانست و افزود: در این نوع سیاست باید جهت حرکت به جلو با عقلانیت حاکم شود و نیاز به عقل و منطق است.

وی با اشاره به سیاست خارجی دولت گذشته افزود: سیاست خارجی ما در دوره هشت ساله گذشته سیاستی هیجانی و احساسی بوده و از منظر عقلانی و منطقی به آن توجه‌ نشده است.

به گفته وی، در صورتی که ملاک پیشرفت هر کشوری که می‌خواهد رشد کند، عقلانیت است که حلقه گمشده ما در سیاست خارجی نیز همین نکته است.

اطهری با اشاره به اینکه مردم وقتی می‌خواهند تحصیل کنند، بیشتر کشورهای غربی و اروپایی را مدنظر دارند، عنوان کرد: در دوره هشت ساله گذشته ما نه تنها با کشورهای اروپایی و غربی ارتباط نداشتیم، بلکه با کشورهای آفریقایی بیشتر روابط برقرار نمودیم.

وی افزود: در زمان دولت آقای خاتمی ما توسط سیاست‌های خارجی که داشتیم مقدمات ورود قطعات هسته‌ای را فراهم کردیم اما در دولت آقای احمدی‌نژاد با توجه به سیاست‌های هیجانی و احساسی که داشتیم تمام این مقدمات برهم خورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی افزود:‌ ما پول‌های زیادی را به صورت بلوکه در کشوهای خارجی داریم،‌ از جمله 22 میلیارد در چین،‌ 20 میلیارد در هند، 20 میلیارد در بانک‌های اروپایی که اگر این پول‌ها به داخل کشور انتقال داده شود، مشکلات ایران کاهش می‌یابد.

اطهری عنوان کرد: در دولت گذشته ما به اندازه دوران 100 ساله پیدایش نفت، درآمد نفتی داشتیم که باید دید این پول‌های حاصل از درآمد نفتی در این هشت ساله به کجا رفته است،‌ همچنین 445 شرکت داخلی ارز دریافت کرده ولی کالایی را وارد نکرده است که این نیز باید توضیح داده شود.

اطهری گفت:‌ در یک سیاست خارجی درست باید اهداف مشخص و سپس امکانات شناخته شود، وظیفه دولت تامین دفاع و امنیت برای ملت خود است.

اطهری افزود: افرادی که به جامعه و کشور خدمت می‌کنند فرزندان این نظامند و کسانی که ایجاد دو بهم‌زنی و سنگ‌اندازی برای کشور دارند، دشمنان این نظام محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دنیا، دنیای روابط است و باید نگاهمان به بیرون باشد، عنوان کرد: بهترین متخصصین در دنیا، متخصصین ایرانی هستند.

انتهای پیام/2202/ق40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول