اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان:

هیئت تحقیق و تفحص در مورد تخلفات خودروسازان اغماض نخواهد کرد

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان گفت: در صورت مواجهه با مواردی نظیر تخلفاتی در خودروسازی کشور به هیچ عنوان به راحتی از کنار آنها رد نخواهیم شد.

هیئت تحقیق و تفحص در مورد تخلفات خودروسازان اغماض نخواهد کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، برابر اصل 76 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد. اگر همین اصل به درستی به وسیله مجلس شورای اسلامی اعمال و اجرا می‌شد، به یقین وضع دستگاه‌های دولتی تا به این حد آشفته نبود.

نحوه تحقیق و تفحص در ماده 198 آیین‌نامه داخلی مجلس به شرح زیر آمده است، ماده‌ای که شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تصویب کرد... ماده 198: در اجرای اصل هفتاد و ششم قانون اساسی به استثنای دستگاه‌هایی که زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری هستند و مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان هرگاه نماینده‌ای تحقیق و تفحص در هر یک از امور کشور را لازم بداند درخواست خود را کتبا از طریق هیئت رئیسه مجلس به کمیسیونی که امر مزبور در تخصص آن است تقدیم می‌کند و کمیسیون اطلاعاتی را که در آن زمینه دارد در اختیار وی قرار می‌دهد.

در ادامه در صورتیکه نماینده مزبور اطلاعات موجود در کمیسیون را کافی تشخیص ندهد، کمیسیون از نماینده مزبور در اولین فرصت دعوت به عمل می‌آورد و دلایل ضرورت تحقیق و تفحص در زمینه مورد نظر را استماع می‌کند و پس از بررسی نظر خود را مبنی بر تصویب یا رد درخواست نماینده به مجلس گزارش می‌دهد. این گزارش خارج از نوبت در دستور مجلس قرار می‌گیرد. در صورتیکه گزارش کمیسیون به مجلس مبنی بر تصویب درخواست تحقیق و تفحص باشد پس از استماع آن بدون بحث رأی‌گیری به عمل می‌آید و در صورتیکه مبنی بر رد آن باشد نماینده درخواست‌کننده می‌تواند حداکثر به مدت 10 دقیقه از درخواست خود دفاع کند.

در صورت تصویب مجلس انجام تحقیق و تفحص به همان کمیسیون محول می‌گردد. کمیسیون ضمن دعوت از نماینده درخواست‌کننده تفحص، تحقیق و تفحص لازم را به عمل آورده و نتیجه آن را که طی گزارشی در جلسه مشترک هیئت تحقیق و تفحص و کمیسیون به تصویب می‌رسد به مجلس تقدیم می‌کند.

متن تقاضای تحقیق‌ و‌ تفحص از خودروسازان

در آبان سال گذشته 1391 جمعی از نمایندگان مجلس با ارائه درخواستی خواستار تحقیق ‌و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور شده‌اند.

جمعی از نمایندگان مجلس با ارائه درخواستی خواستار تحقیق‌و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور شده‌اند که متن کامل این درخواست به شرح ذیل است:

هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی سلام‌علیکم

در اجرای اصل هفتاد و ششم قانون اساسی و ماده 198 آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودرو سازی کشور و شرکت‌های خودرو ساز از جمله موارد ذیل را خواستاریم.

1- نحوه تعامل شرکت‌های خودروسازی با قطعه‌سازان (از نظر قیمت، کیفیت و شیوه تنظیم قراردادها و پرداختنی‌ها)

2- بررسی عملکرد قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی و میزان برنامه‌ریزی انجام شده جهت بهبود کیفیت خودرو

3- میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنعت خودرو و کاهش هزینه و قیمت تمام شده در راستای استفاده از تکنولوژی

4- بررسی میزان هزینه‌های غیرمرتبط و غیرضروری

5- بررسی میزان دخالت‌های بی‌مورد و خارج از چارچوب مقررات شرکت‌های خودروسازی

هیئت تحقیق و تفحص با تخلفات خودروسازان اغماض نخواهد کرد

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان گفت: در صورت مواجهه با مواردی نظیر تخلفاتی در خودروسازی کشور به هیچ عنوان به راحتی از کنار آنها رد نخواهیم شد.

علی علیلو در عین حال افزود: هدف اصلی تحقق و تفحص شناسایی کاستی‌ها و کمبودهای موجود در این صنعت است نه اینکه صرفا هدف ما معطوف به پر رنگ کردن تخلفات باشد و امیدواریم نهایتا این تحقیق و تفخص زمینه سازندگی و تحول‌سازی صنعت خودروسازی کشور را فراهم آورد.

وی صنعت خودروی کشور را صنعتی دیرینه دانست و گفت: نباید این صنعت دچار ضعف و اضمحلال شود چرا که در وهله اول مجموعه‌های خودروسازی و صنعت این حوزه اشتغال هزاران نفر را فراهم کرده و محل ارتزاق بخش عمده‌ای از هموطنان است.

علیلو منشأ اقتصادی بودن این صنعت در کشور را نیز یادآور شد و گفت: باید با کیفی‌سازی و ایجاد زنجیره ارزشی پازل این صنعت و تاثیرگذار بودن آن بر اقتصاد کشور تکمیل شود.

نماینده مردم شبستر در مجلس نهم با اشاره به آغاز مراحل اجرایی تحقیق و تفحص از خودروسازان گفت: کمیته‌های این هیئت از یک ماه و نیم پیش در خودروسازی‌های کشور مستقر شده‌اند.

وی اظهار کرد: گزارشات کمیته‌ها و گروه‌های تحقیق و تفحص به دبیرخانه ارسال و مراحل اجرایی بر روی آنها صورت می‌گیرد.

علیلو در مورد پیش‌بینی زمانی اتمام این تحقیق و تفحص گفت: بر اساس قانون 6 ماهه زمان برای تحقیق و تفحص پیش‌بینی شده که قابل افزایش نیز است ولی پیش‌بینی هیئت برای اتمام این طرح چهار ماه است و امیدواریم در مدت چهار ماه اتمام این طرح اعلام شود.

تحقیق و تفحص از خودروسازان در حال انجام و 6 ماه قابل تمدید است

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تحقیق و تفحص از خودروسازان در حال انجام است.

الهوردی دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: حدوداً دو ماه پیش اکیپ‌ها و کارشناسان گروه تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجموعه‌های خودروسازی کشور مستقر شده‌اند.

وی درباره خودروسازی‌هایی که تحقیق و تفحص در آنها مستقر هستند، افزود: گروه‌های هیئت تحقیق و تفحص در خودروسازان مطرح کشور مستقر و در حال انجام وظایف محوله هستند.

دهقانی اضافه کرد: هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان گزارشاتی را نیز طی دو ماه گذشته از کارشناسان خود دریافت کرده‌اند.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی درباره پیش‌بینی زمانی قرائت گزارش این تحقیق و تفحص در کمیسیون و مجلس گفت: بر اساس قانون 6 ماه زمان برای اتمام طرح پیش‌بینی شده که قابل تمدید نیز است.

تعریف کارگروه و کمیته‌های تخصصی

وی از تعریف کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی برای این طرح خبر داد و گفت: کمیته‌های فنی و استاندارد، مالی و سرمایه‌گذاری، ساختار و مدیریت و ... از سوی هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان تشکیل شده که با استفاده از کارشناسان متخصص در هر کدام از بخش‌های یاد شده در حال طی مراحل اجرایی است.

نماینده مجلس نهم، تحقیق و تفحص از خودروسازان را فراهم آوردن زمینه‌ای برای شناسایی مشکلات، موانع و کمبودهای موجود در این عرصه تولیدی دانست و گفت: با دستیابی به موانع و مشکلات موجود در بخش خودروسازی می‌تواند زمینه را برای تولید با کیفیت مناسب فراهم آورد که تامین کننده نیازهای هر دو طرف این معادله یعنی تولیدکننده و مصرف کننده باشد.

دهقانی در عین حال رسیدن به این اهداف را در رشد و توسعه نه تنها صنعت بلکه تاثیرگذار در اقتصاد کشور و در نتیجه تسریع آن به بطن جامعه و تمام هموطنان عنوان کرد.

زمزمه تحقیق و تفحص از خودروسازان حدوداً از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد که تاخت و تاز معروف احمدی‌نژاد به صنعتگران این حوزه و حتی وزیر وقت صنعت و معدن و تجارت درست در شب قبل از مطرح شدن این طرح در صحن علنی مجلس نوعی خودزنی برای کاهش هجمه‌ها و اعتراضات وارده به این بخش تعبیر شد.

امیدواریم سخنان این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد عدم چشم‌پوشی از تخلفات خودروسازان به حقیقت تبدیل شود چرا که ایشان بهتر از همه می‌دانند چه تخلفاتی در صنعت خودروسازی ما صورت گرفته و می‌گیرد شاید ذهن حتی کوتاه مدت ما بحث افزایش قیمت خودروهای داخلی را نتواند فراموش کند و لابی که این صنعت به راحتی از طریق آن توانست نه تنها همین تحقیق و تفحص را به تاخیر اندازد بلکه افزایش قیمت حتی خودرو را بعد از وصول این طرح در صحن مجلس رقم زند و هیچ قانون و منطقی از مجلس و دولت گرفته تا شورای رقابتش نتوانست در مقابل این لابی بایستد.

اخیرا هم سخنان ضد و نقیض وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد افزایش قیمت خودرو دلهره را به دل مصرف‌کنندگان این صنعت انداخت و روزگاری را یادآور شد که موتور افزایش قیمت خودروسازان با هزاران کیلومتر در ساعت در حال طی مسیر بود هیچ کس قدرت مقابله و جلوداری با آن را نداشت.

مشتریانی که در واقع مجبور به مشتری شدن برای این صنعت و این صنعت در کنار تخلفات مالی و اقتصادی بدون هیچ دغدغه‌ای چیزی به نام مشتری‌مداری را در بطن کاری خود نمی‌شناسد به این حقیقت محض می‌تواند با یک مراجعه ساده به نمایندگی خودروسازی‌های کشور رسید چرا که شما به عنوان یک مشتری نمی‌توانید در مورد نوع، کیفیت، قیمت و حتی رنگ خودروی خود نظر بدهید.

امیدواریم سخنان رئیس هیئت تحقیق و تفحص که بیشتر به آرزو شبیه است و همانطور که خود ایشان بارها به تخلفات متعدد خودروسازان در همه بخش‌ها اشاره کرده و واقف هستند و برای دریافتن تخلف خودروسازان نیاز به ذره‌بینی به نام هیئت تحقیق و تفحص نبود به حقیقت تبدیل شود و ما خودروی کیفی و با محوریت مشتری را دارا باشیم.

انتهای پیام/60002/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول