اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی قزوین خبر داد

تولید بیش از 1000 نوع محصول در واحدهای صنعتی قزوین

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین گفت: یک هزار و 290 نوع محصول در واحدهای تولیدی این استان تولید و به بازارهای مصرف عرضه می‌شود.

تولید بیش از 1000 نوع محصول در واحدهای صنعتی قزوین

علیرضا کشاورز قاسمی در حاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی و تولیدی استان قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از قزوین اظهار داشت: با توجه به اینکه استان قزوین در نزدیکی بازار مصرف تهران و کرج قرار دارد و بخش عمده‌ای از جمعیت در شعاع نزدیک به قزوین سکونت دارند، ظرفیت‌های خوبی برای تولید و صادرات دارد.

وی افزود: از سوی دیگر زیرساخت‌هایی از قبیل شبکه راه، راه‌آهن، آب و برق در استان قزوین از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند، تولید در این استان از لحاظ اقتصادی با صرفه‌تر است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه وجود نیروهای متخصص و ماهر یکی دیگر از ظرفیت‌های صنعتی این استان است، اضافه کرد: همه این شرایط دست به دست هم داده تا سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری در استان قزوین رغبت بیشتری داشته باشند به طوری که بیش از سه هزار پروانه بهره‌برداری واحدهای صنعتی در این استان صادر شده است.

کشاورز قاسمی با اشاره به اینکه یک هزار و 290 نوع محصول در واحدهای تولیدی استان قزوین تولید و به بازار عرضه می‌شود، بیان کرد: صنعت این استان جایگاه خوبی در سطح کشور و کشورهای منطقه دارد به طوری که سرمایه‌گذاران خارجی نیز تمایل زیادی به هدایت سرمایه‌های خود به استان قزوین دارند.

این مسئول یادآور شد: تولید با قیمت پایین و کیفیت بالا از جمله مهم‌ترین موضوعات در زمینه صنعت و صادرات به شمار می‌رود که استان قزوین در این زمینه‌ها از جایگاه خوبی برخوردار است.

تولید سالانه بیش از 40 هزار تن کشمش در قزوین

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین ابراز کرد: این استان در صنعت شیشه، شوینده‌ها، سرامیک و صنایع تبدیلی به خصوص کشمش وضعیت بسیار مطلوبی دارد به طوری که سالانه بیش از 40 هزار تن کشمش در استان قزوین تولید می‌‌شود.

کشاورز قاسمی ضمن تأکید بر اینکه تولیدکنندگان و صنعتگران باید به بحث صادرات بیشتر توجه کنند، تصریح کرد: فعالان اقتصادی کشور به دلیل بد عادتی به درآمدهای راحت و واسطه‌گری در داخل کشور هیچ‌گاه آن گونه که باید به سمت صادرات حرکت نکردند.

فرهنگ صادراتی در بین فعالان اقتصادی تقویت نشده است

این مسئول ادامه داد: از جمله علل عدم گرایش به سمت صادرات، از یک سو سختی‌هایی است که در این عرصه وجود دارد و از سوی دیگر فرهنگ صادراتی در بین فعالان اقتصادی تقویت نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: بنابر این دولت باید سعی کند در  سطح کلان درآمدهای بادآورده مقدور نباشد تا صنعتگران و تولیدکنندگان بیش از پیش به سمت صادرات سوق پیدا کنند.

کشاورز قاسمی ادامه داد: تقویت تشکل‌های تخصصی صادراتی نیز زمینه لازم برای افزایش صادرات را به دنبال دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها با به‌کارگیری افراد متخصص که در امور بازرگانی، انتقال ارز و زبان خارجی تخصص لازم را دارند، به واحدهای کوچک کمک می‌کنند تا وارد عرصه صادرات شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین افزود: از سوی دیگر واحدهای صنعتی کوچک از لحاظ مادی قادر به حضور در نمایشگاه‌ها نیستند بنابر این با کمک تشکل‌های تخصصی صادرات شرایط حضور در نمایشگاه برای آنان فراهم می‌شود.

کشاورز قاسمی با بیان اینکه تولید با کمبود نقدینگی روبرو است، اظهار کرد: با وجودی که بیشتر واحدهای صنعتی و تولیدی با کمبود نقدینگی روبرو هستند، متأسفانه دستگاه‌های اجرایی دولتی کمکی به این واحدها نمی‌کنند.

این مسئول ادامه داد: دستگاه‌هایی اجرایی نظیر تأمین اجتماعی و دارایی با همکاری بیشتر با واحدهای صنعتی می‌توانند بخشی از مشکلات آنها را مرتفع کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: از دستگاه‌های اجرایی دولتی انتظار می‌رود نگاه بخشی نداشته باشند و در سطح کلان به موضوعات و مشکلات موجود توجه کنند چراکه امروز تولید و اشتغال با مشکلات عدیده‌ای روبرو است.

حل مسائل بین‌المللی برای افزایش میزان تولیدات و صادرات از اولویت‌هاست

کشاورز قاسمی بیان کرد: باید سعی شود نقدینگی که وارد عرصه خرید و فروش می‌شود، وارد عرصه تولید شود و دولت نیز با کاهش مالیات وارد بر واحدهای تولیدی، افزایش تسهیلاتی که به تولیدکنندگان تعلق می‌گیرد و در نظر گرفتن تشویق‌ها سرمایه‌گذاران را به سمت تولید و اشتغال سوق دهد.

این مسئول با اشاره به نقش بخش خصوصی در افزایش تولید و صادرات ابراز داشت: دولت با توجه به محدودیت‌های مالی که دارد قادر به ایجاد اشتغال نیست بنابر این در این شرایط حضور بخش خصوصی در تولید و صادرات امری اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین عنوان کرد: با مذاکراتی که دولت ایران در ماه‌های اخیر انجام داده آمادگی سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور و فعالیت در صنعت ایران در حال افزایش است بنابر این برای افزایش میزان تولیدات و صادرات حل مسائل بین‌المللی از اولویت‌هاست.

انتهای پیام/77010/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول