اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

باز این چه شورش است که در خلق عالم است

نوای محرم در شهر کریمه پیچید

محرم شروع شده و شهر قم یک‌پارچه سیاه‌پوش است، در خیابان‌ها پرچم‌های مشکی برافراشته شده، جوانان در تلاش برپا کردن ایستگاه‌های صلواتی هستند، پلاکاردهای شهر هم رنگ محرم دارد.

نوای محرم در شهر کریمه پیچید

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محرم شروع شده و شهر قم یک‌پارچه سیاه‌پوش است، در خیابان‌ها پرچم‌های مشکی برافراشته شده، جوانان در تلاش برای برپا کردن ایستگاه‌های صلواتی هستند، پلاکاردهای شهر رنگ محرم دارد، با گذر از خیابان ارم (آیت‌الله مرعشی‌نجفی) صدای نوحه حسین حسین به گوش می‌رسد، پرچم گنبد بانوی شهر هم در عزای امام حسین (ع) سیاه است و همه جا بوی محرم را استشمام می‌کنی.

سیاه رنگ حزن است و مردم برای نشان دادن اندوه و غم از دست دادن عزیزانشان از آن استفاده می‌کنند؛ این کار سابقه تاریخی دارد، در متون یونان باستان و ایران کهن شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در آن روزگاران هم سیاه‌پوشی نماد ماتم و اندوه بوده ‌است.

در عصر پیامبر اکرم (ص) بعد از جنگ احد، زنان مکه در سوگ کشتگان خود جامه سیاه پوشیدند؛ امام حسن (ع) نیز در عزای امیرالمومنین (ع) با لباس مشکی برای مردم خطبه خواندند؛ همچنین بعد از شهادت امام حسین (ع) زنان بنی هاشم لباس سیاه بر تن کردند.

گرچه در تعالیم اسلامی استفاده از رنگ سیاه مکروه است اما این حکم استثنا دارد آن هم زمانی که برای اظهار محبت به ساحت مقدس اهل‌بیت (ع) و ابراز همدردی حزن و اندوه با ایشان باشد.

به گفته مرحوم سید محمدکاظم یزدی صاحب عروة‌الوثقی، «پوشیدن لباس سیاه در ایام عزای اهل‌بیت (ع) موجب خشنودی پیغمبر خدا و ائمه هدی (ع) و نوعی اظهار مصیبت و حزن است، بنابراین پوشیدن لباس سیاه به غرض مذکر مستثنی است.»

حجت‌الاسلام سید علی صدر می‌گوید: گرچه پوشیدن لباس سیاه در اسلام مکروه است اما به دلیل تکریم شعائر اسلامی و سوگواری برای امام حسین (ع) کراهت آن از بین رفته و مستحب می‌شود.

این کارشناس مذهبی می‌افزاید: لباس سیاه تا جایی که بدعت نشود و به حرمت‌های دین آسیبی نرساند، خوب هستند؛ باید هر چقدر می‌توانیم روح عزاداری و سوگواری بر سیدالشهدا را در جامعه بیشتر کنیم چراکه با این کار روح تکریم شعائر اسلامی در جامعه بیشتر خواهد شد.

*سیر تاریخی عزاداری امام حسین (ع)

ایرانیان از ابتدا علاقه‌ ویژه‌ای نسبت به خاندان پیامبر (ص) داشتند؛ حکومت آل‌بویه را می‌توان بنیانگذار عزاداری علنی برای امام حسین (ع) دانست پس از آن در زمان تیموریان این عزاداری‌ها رونق بیشتری گرفت؛ با شروع حکومت صفویه و حمایت رسمی از تشیع برپایی عزاداری در بیشتر نقاط ایران متداول شد.

بعد از زمان قاجاریه با روی کار آمدن پهلوی، رضاخان در سال 1316 عزاداری را ممنوع اعلام کرد و مردم در خانه‌ها و به صورت پنهانی مجالس روضه را برپا می‌کردند.

آیت‌الله سید حسین بدلا از علمای قم در کتاب «حکایت کشف حجاب» می‌گوید: در عصر اختناق رضاخانی، روضه‌ها در خفا انجام می‌شد ... هرگاه می‌خواستیم در مدرسه فیضیه یا دارالشفا، مراسم روضه برپا کنیم با مشکل مواجه بودیم و به ما اجازه نمی‌دادند؛ به ناچار در خانه‌ای که در حال حاضر به مسجد آقای ‌بروجردی (مسجد اعظم) ملحق شده است، برنامه‌هایمان را اجرا می‌کردیم.

همچنین در بخش دیگری از این کتاب آمده است که مردم قم به بهانه حمام رفتن در آن‌جا جمع می‌شدند و روضه‌خوانی را در رختکن حمام برگزار می‌کردند.

ممنوعیت عزاداری سیدالشهدا (ع) در پهلوی دوم، با روی کار آمدن محمدرضا پهلوی برداشته شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی سوگواری برای سالار شهیدان (ع) از پایه‌های دینی حکومت محسوب شده و در شهرهای مذهبی همچون قم با شکوه تمام برگزار می‌شود.

* قم سیاه‌پوش می‌شود

افسانه فرجام ساکن منطقه سه قم از استقبال شهرداری برای محرم و سیاه‌پوش کردن شهر ابراز رضایت کرده و می‌گوید: خیابان‌ها و میادین شهر سیاه‌پوش شده و حال و هوای محرم را می‌توان احساس کرد.

به گفته معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری قم کاروانی با نام سفینة‌النجاة در 2 روز قبل از آغاز محرم یعنی 12 آبان‌ماه با هدف آماده‌سازی فضای معنوی در سطح شهر حرکت کرد.

محسن نصیری افزود: با شروع حرکت این کاروان، سیاه‌پوش کردن شهر آغاز شد.

مدیر سازمان زیباسازی شهرداری قم هم می‌گوید: تقاضای نصب تبلیغات هیئت مذهبی در شهر بیشتر از حد مجاز است بنابراین مناسب است تابلوها در اندازه کوچکتر تهیه شود تا از نابسامانی بصری جلوگیری شود.

به گفته موسوی‌منش برای تسهیل در ارایه خدمات به هیئت مذهبی و صدور سریع مجوز، نماینده شهرداری در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر شده است.

محرم ماه اندوه اهل‌بیت (ع) است؛ ماهی که در آن حسین بن علی (ع) به همراه 72 تن از یارانش در دهمین روز از این ماه مظلومانه به شهادت رسیدند و دوستداران این حضرت در عزای آن حضرت سیاه می‌پوشند و مجالس عزا برپا می‌کنند.

بهترین توصیف برای حال و هوای این روزهای شهرمان را محتشم گفته است «باز این چه شورش است که در خلق عالم است.»

==============

گزارش از سعیده سخایی

==============

انتهای پیام/2258/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول