اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشکلات مسافرکش‌های شخصی و رانندگان تاکسی ترمینال

پاسخگوی مشکلات ترمینال اهرم کیست

بحث حمل و نقل عمومی در هر شهر یکی از مهم‌ترین مواردی‌ است که به طور مستقیم با رفاه مردم و میزان رضایت آنها از مسئولان شهر مرتبط است و شهر اهرم نیز همانند همه‌ شهرهای کشور از این قائده مستثنی نیست.

پاسخگوی مشکلات ترمینال اهرم کیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اهرم، همچنین با دقت در وضعیت و نحوه‌ ارائه خدمات به مسافران تا حدود زیادی می‌توان به کارایی و توانمندی مسئولان آن شهر پی برد.

حدود دو سال پیش در یکی از نشریات به طور تقریباً مفصلی به بیان مشکلات مردم در مورد حمل و نقل بین شهری مسیر اهرم- بوشهر و بالعکس پرداخته شد و بنا به درخواست مردم از مسئولان استان و شهرستان تقاضا شد که وضعیت نابسامان آن را بهبود دهند. اما گویا آن گزارش و همچنین پیگیری‌های حضوری و ... کار به جایی نبرد، چراکه تا هنوز همچنان مشکل به قوت خود باقیست و در پاره‌ای موارد بدتر نیز شده است.

اهرم و مشکلات همیشگی ترمینال شهر

شهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان با جمعیتی حدود پانزده هزار نفر با فاصله تقریبی 45 کیلومتر از مرکز استان، نزدیکترین شهر به عنوان یکی از  مراکز شهرستان از مرکز استان است، اما تقریباً بنا بر نظر همگان یکی از محروم‌ترین مراکز شهرستانی در استان است.

برای محرومیت همیشگی این شهر دلایل مختلفی همانند در بن‌بست قرار گرفتن این شهر را بیان می‌کنند این محرومیت را می‌توان به دلیل مشکلات فراوان آن دانست اما همه مشکلات این شهر یک طرف و مشکل حمل و نقل مسافران بین ‌شهری آن یک طرف!

در این مجال فقط به بیان مسئله‌ی حمل و نقل پرداخته می‌شود، امید که با طرح آن و پیگیری مسئولان محترم استانی و شهرستانی، راهی شود برای مطرح کردن دیگر مشکلات این شهرستان مظلوم و محروم و انشاءالله حل همه‌ آنها.

مشکل عبور و مرور و مسافرت بین شهری آنچنان سابقه‌ طولانی در این شهر دارد و  مردم با آن آشنا و عجین شده‌اند که گویا می‌رود تا تبدیل به یک "اصل" شود.

شهر اهرم فقط دارای یک ترمینال برای جابجایی مسافران بین شهری است، البته در آن فقط به مسافران بین شهری مسیر اهرم- بوشهر سرویس‌دهی می‌شود که این سرویس‌دهی نیز با مشکلات فراوانی روبروست.

این ترمینال با سابقه بیش از 30 سال فعالیت بنا به گفته مسئولان آن دارای تعداد 25 دستگاه تاکسی سواری و حدود 25 دستگاه مینی‌بوس است.

ماجرایی تاسف‌بار در ترمینال اهرم

اما آنچه که باعث شد مجدداً به این موضوع پرداخته شود، شاهد بودن بر ماجرایی بسیار تأسف‌آور در جلو ترمینال شهر اهرم بود. گذشته از حواشی و جزئیات این حادثه که دور از شان محضر خوانندگان عزیز است و همچنین خارج از حوصله این بزرگواران، درگیر شدن یکی از رانندگان تاکسی ویژه ترمینال با راننده جوان یکی از مسافرکش‌های شخصی بود.

هرچند که با کمال تاسف حوادث مشابه این اتفاق و به دلایل مشابه هرچند مدت یکبار در جلو درب این ترمینال و همچنین در ترمینال صلح‌آباد بوشهر صورت می‌گیرد، اما سوال اینجاست که چرا باید چنین اتفاقات ناخوشایندی بین مردم یک شهر بیفتد.

درگیری‌های ایجاد شده مشابه این اتفاق را نمی‌توان به شخص یا مسئول خاصی نسبت داد اما واضح است که رانندگان شخصی، مسئولان در فرمانداری، راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی از جمله مهم‌ترین نهادهایی هستند که با پیگیری و چاره‌اندیشی آنها این معضل حل خواهد شد.

به‌طور قطع نمی‌توان گفت مسئولیت این بی‌نظمی و نابسامانی تنها یک نهاد یا فرد خاص است از این رو هرکس به نوبه‌ خود در جهت حل این معضل سهمی دارد که با همفکری و هم‌اندیشی همه این عزیزان این مشکل نیز حل خواهد شد، هرچند در ابتدا ممکن است غیرممکن باشد.

اظهارات مسئولان ترمینال اهرم

بنا به گفته‌ مسئولان ترمینال اهرم با اینکه برای حل مشکلات این ترمینال تاکنون اقدامات متعددی صورت گرفته است اما نسبت به سال‌های قبل هیچ بهبودی در وضعیت ترمینال مشاهده نمی‌شود.

مدیرعامل ترمینال اهرم در این ارتباط می‌گوید: برای رفع مشکلات ترمینال اهرم بارها به مسئولان شهرستان و حتی استان نیز مراجعه کرده‌ایم ولی تاکنون هیچ نتیجه قابل توجهی در این مورد حاصل نشده است.

داریوش قایدی افزود: ترمینال اهرم با بیش از سی سال سابقه تاکنون فقط یک مسئول شهرستانی (فرماندار وقت) آنهم پنج سال قبل و فقط برای مدت 5 دقیقه را در خود دیده است که برای بررسی مشکلات این ترمینال به آن مراجعه کرده است.

وی اضافه کرد: هشت سال تمام درگیر درخواست از شهرداری جهت آسفالت کردن این مکان بوده‌ایم ولی تاکنون این درخواست بی‌نتیجه مانده است و این در حالی است که همیشه عوارض خود را به شهرداری اهرم پرداخت کرده‌ایم.

بدون شک مسئله ترمینال اهرم و به‌خصوص درگیری بین مسافرکش‌های شخصی با رانندگان تاکسی‌های ترمینال مسئله‌ای نیست که بتوان با برگزار کردن یک یا چند جلسه و تصویب یک مصوبه به آن سروسامان داد و آن را برای همیشه حل کرد، بلکه باید مسئولان برای آن چاره‌ای اساسی بیندیشند چاره‌ای فراتر از برگزاری نشست و در نهایت تصویب یک مصوبه!!

قایدی حقیقتی در مورد معضل تاکسی‌های شخصی نیز گفت: سوال ما از مسئولان شهرستانی و استانی این است که اگر روزی حادثه ناخوشایندی برای یکی از مسافرین رخ داد، کدام یک از شما در این مورد پاسخگو هستید و مسئولیت آن را بر عهده خواهید گرفت؟

البته همان‌طور که بارها دیده‌ایم زمان‌های بسیاری اتفاق می‌افتد که با وجود مسافران در جلو درب ترمینال، تاکسی‌های زرد حضور ندارند که در چنین شرایطی مسافرکش‌های شخصی بسیار کارگشا هستند و همین امر می‌تواند دلیلی قانع‌کننده باشد بر اینکه می‌توان با یک برنامه‌ریزی و ساماندهی به‌جا و مناسب از این پتانسیل خوب استفاده کرد که در پی آن هم مشکل این رانندگان عزیر حل می‌شود و هم درگیری‌های گاه و بیگاه آنان با رانندگان تاکسی‌های ترمینال، که البته از همه‌ اینها مهم‌تر حل شدن مشکل تردد مسافران بین شهری مسیر مذکور است.

همچنین به دلیل همجواری روستاهای زیادی با شهر اهرم و تردد ساکنان عزیز و زحمت‌کش این روستاها به شهر برای انجام امورات روزمره خود مشاهده می‌شود که هیچ ساماندهی خاصی جهت رفاه حال این عزیزان در مورد عبور و مرور آنها از شهر به روستا وجود ندارد. به‌طور قطع چنانچه مشکل این زحمت‌کشان و کم‌توقعان محترم ساکن روستا حل شود هم این مردم مشکل ترددشان حل خواهد شد و هم با استفاده از پتانسیل خوبی که تاکسی‌های شخصی و مینی‌بوس‌ها دارند می‌توان تا حدودی مشکل درگیری‌های موجود را بین رانندگان شخصی و ویژه حل کرد.

البته اجرای بخشی از طرح مذکور از جمله مواردی است که مسئولان ترمینال اهرم در دستور کار خود قرار داده‌اند و امیدواریم با همکاری و همراهی مسئولان استان و شهر با آنها این طرح به نتیجه برسد.

دراین رابطه همچنین گفت‌وگویی با یکی از مسافران ساکن روستا که شاغل نیز است در این ترمینال صورت گرفت.

وی اظهار داشت: به دلیل بی‌نظمی‌ای که در این ترمینال موجود است در مورد حضور به موقع در سر کار با مشکلات فراوانی روبرو هستم.

خانم «ب.ک» افزود: بارها پیش آمده است که به دلیل نبود سرویس مناسب و قابل اعتماد، اقدام به گرفتن تاکسی تلفنی به صورت دربست کنم که این مسئله باعث تحمیل شدن هزینه‌های فراوانی برای من می‌شود.

مشکل مسافران بوشهر به اهرم

روی دیگر مشکل مسافران خط اهرم- بوشهر و بالعکس بخصوص مسافرانی که بیشترین فراوانی را در بین بقیه مسافران دارند، همانند دانشجویان و کارمندان، عدم فعالیت مینی‌بوس‌ها در این مسیر است.

همان‌طور که می‌دانیم کرایه اهرم- بوشهر 3500 تومان است، با یک محاسبه سرانگشتی هزینه‌ هرماه تردد یک دانشجو یا کارمند در این مسیر تقریباً بیش از 150 هزار تومان است؛ بدیهی است در شرایطی که دانشجویان در هزینه‌های عادی  تحصیل خود مانده‌اند، اگر در این مسیر مینی‌بوس‌های مناسبی وجود داشته باشند که در ساعت‌های مشخص و تعیین شده‌ای حرکت کنند برای مسافران این مسیر بخصوص قشر مورد نظر بسیار ارزشمند خواهد بود.

حال آیا تاسف‌آور نیست که با وجود 23 دستگاه مینی‌بوس عضو ترمینال اهرم تقریباً هیچ مینی‌بوسی در این مسیر تردد نکند؟ وضعیتی که هم برای رانندگان این مینی‌بوس‌ها نگران‌کننده است و هم برای مسافران ناراحت‌کننده!

یکی از دانشجویانی که دانشجوی محصل در یکی از دانشگاه‌های بوشهر است و بیشتر ایام هفته را در این مسیر تردد می کند می‌گوید: به دلیل اینکه در این مسیر اتوبوس یا مینی‌بوس مناسب وجود ندارد باید حتماً با تاکسی‌های موجود تردد کنیم که به دلیل اینکه هزینه‌های ناشی از کرایه زیاد می‌شود بارها پیش آمده که نتوانسته‌ام در سر کلاس درس حاضر شوم.

مسئولان مشکلات ترمینال اهرم را یکبار برای همیشه حل کنند

مشکلات مردم مراجعه‌کننده به این ترمینال آن قدر زیاد هست که نمی‌توان با نگارش چند سطر همه‌ آنها را مطرح کرد. مشکلاتی که به طور حتم مسئولان این ترمینال در جهت رفع آنها تلاش خود را کرده‌اند و می‌کنند ولی به دلایلی همچون عدم همراهی مسئولان استان و شهر با آنها و عدم تخصیص فضا و بودجه کافی به بحث حمل و نقل در این شهر با کمال تاسف شاهد هستیم که لاینحل باقی مانده است.

در اینجا جا دارد از شهردار جدید شهر اهرم جناب آقای کردگار که به تایید بسیاری، از موفق‌ترین شهرداران استان است و در زمان خدمتشان در شهرداری‌های مختلف خدمات شایانی به شهرهای تحت مسئولیت خود کرده‌اند درخواست می‌شود که در جهت ساماندهی به اوضاع ترمینال این شهر اقدام کنند.

همچنین مسئولان محترم در فرمانداری و راهنمایی و رانندگی و همه‌ کسانی که می‌توانند جهت حل این معضل قدمی بردارند درخواست می‌شود تا با همفکری و هم‌اندیشی با همدیگر این معضل برای همیشه از شهر ما رخت بربندد.

گزارش: افشان نعمتی

انتهای پیام/66006/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول