اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با آغاز محرم

آمادگی 52 هیئت مذهبی برای برگزاری عزای حسینی در فردوس

همزمان با فرارسیدن ماه خون و قیام، 52 هیئت مذهبی فردوس برای برپایی مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) آماده شد.

آمادگی 52 هیئت مذهبی برای برگزاری عزای حسینی در فردوس

به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس، با فرارسیدن ماه محرم هیئت‎های مذهبی برای برپایی مراسم عزاداری و سوگواری مهیا و آیین‌های مختلفی در شهرها و روستاها برگزار می‌شود.

تزیین هیئت‎های مذهبی با پارچه‌ها و تابلوهای منقش به سروده‌ها و نام‌های مبارک ائمه اطهار(ع) از یک ماه مانده به محرم آغاز و جوانان عاشورایی ساعت‌ها در هیئت‎ها حضور و به تزیین هیئت مشغول می‌شوند تا هیئت برای نخستین روز محرم و حضور عزاداران آماده باشد.

اکنون هیئت با تلاش شبانه‎روزی جوانان و هیئت امنا آماده برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) است و عصر روز قبل از آغاز محرم، دسته‌‌های سینه‌‌زنی بصورت منسجم و یا حسین‎گویان به استقبال محرم می‌روند تا در این ماه عشق و ارادت خود را به ساحت مقدس سید و سالار شهیدان به منصه ظهور برسانند.

بیش از 52 هیئت مذهبی در سطح شهرستان فردوس آماده برگزاری مراسم عزای امام حسین(ع) شده‌اند و مراسم سوگواری و عزاداری از نخستین روز ماه محرم آغاز می‌‌شود.

از روز چهارم ماه محرم، پخت نان توسط بانوان در هیئت‎های مذهبی آغاز می‌شود تا این نان از روز ششم و با پخت غذای نذری در اختیار عزاداران حسینی قرار گیرد.

اوج عزاداری هیئت‎ها از روز ششم ماه محرم است که با شکوه و عظمت خاصی برگزار و صدای یا حسین در کوچه و خیابان‌های شهر فردوس طنین‌انداز می‌شود.

از روز ششم تا روز عاشورا دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی هر روز صبح و عصر به خیابان‌ها آمده و مراسم عزاداری را با شکوه خاصی برگزار می‌کنند و مردم نیز در هیئت‎ها و حاشیه خیابان‌ها حضور می‌یابند و در این مراسم شرکت می‌کنند.

روز تاسوعا نیز دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی به صورت گروهی به سمت بهشت اکبر و گلزار شهدای شهرستان فردوس حرکت کرده و در آنجا عزاداری می‌کنند.

اما مهم‌ترین آیین عزاداری در شهر فردوس، آیین نخل‌گردانی است که این آیین ویژه شهر فردوس و در آن شش هیئت مذهبی نخل‌های آذین‎بندی شده را پس از اقامه نماز ظهر عاشورا در چهارراه شهیدان پارسا،‌ به سمت مصلی امام خمینی(ره) به حرکت درآورده و مراسم عزاداری را برگزار می‌کنند.

نخل در عزاداری‌ها سمبلی از حضور و فداکاری‌های سقای دشت کربلا قمربنی‌هاشم حضرت ابوالفضل‎العباس(ع) در حماسه کربلا است.

از صبح روز تاسوعا، نهم محرم‌الحرام کار پوشش و تزئین این نخل‌های بزرگ و زیبا آغاز می‌شود که این نخل‌ها متعلق به شش هیئت شامل هیئت حسینی سادات، فاطمیه تالار، موسی‌بن‌جعفر(ع)، ابوالفضلی، جوادالائمه و طفلان مسلم است.

بسیاری از جوانان فردوس در کنار بزرگان برای آماده کردن نخل همراه و هم قدم می‌شوند، در حین آماده کردن نخل گروه هیئت‌های عزاداری گرد هم آمده و به عزاداری می‌پردازند.

نخل از حیث ظاهر منحصر به فرد است، به‌طوری که در هیچ جای کشور به این شکل مراسم نخل‎گردانی برگزار نمی‌شود و این مراسم مختص شهرستان فردوس در خراسان جنوبی است.

وظیفه هدایت و حرکت نخل هم نسل در نسل از پدران به فرزندان بزرگ‌تر منتقل می‌شود، نخل دارای چهار پایه و دارای ارتفاعی حدود شش متر است که نخل گردان‌ها آن را بر روی دوش گذاشته و با حرکت به انتها و ابتدای صحن هیئت مراسمی بسیار باشکوه و پرحرارت را به وجود می‌آورند.

دیباچه‏ی عشق و عاشقی باز شود / دل‌ها همه آماده پرواز شود

با بوی محرم‌الحرام تو حسین / ایام عزا و غصه آغاز شود

انتهای پیام/69007/ب30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول