اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت گروه حقوق بشر اسلامی معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)

«مسئولیت مدنی تخریب محیط زیست از منظر فقه اسلامی» در قم بررسی شد

در نشست تخصصی در مرکز فقهی ائمه اطهار «مسئولیت مدنی تخریب محیط‌‌ زیست از منظر فقه اسلامی» با حضور چند تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

«مسئولیت مدنی تخریب محیط زیست از منظر فقه اسلامی» در قم بررسی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در سی‌امین نشست تخصصی حقوقی که با عنوان «مسئولیت مدنی تخریب محیط زیست از منظر فقه اسلامی» صبح امروز برگزار شد، اساتیدی از جمله حجت‌الاسلام عزیزالله فهیمی عضو هیئت علمی دانشگاه قم، حجت‌الاسلام سعید رهایی عضو هیئت علمی دانشگاه مفید و محمدمهدی مقدادی معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) حضور داشتند و در این زمینه به بحث و تبادل نظر علمی پرداختند.

در ابتدای این نشست، محمدمهدی مقدادی به عنوان دبیر علمی این نشست تخصصی با بیان اهمیت موضوع «مسئولیت مدنی تخریب محیط زیست از منظر فقه اسلامی» تصریح کرد: محیط زیست یکی از مسائل مهم دوران معاصر است.

وی با تبیین اهمیت این موضوع اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع زیستی و استفاده بی‌رویه از این منابع، تخریب و آلودگی آن‌ها، خسارت‌های جبران‌ناپذیر و پیامدهای خطرناکی را به دنبال دارد که به همین دلیل با معضلی بزرگ مواجه هستیم.

در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام فهیمی عضو هیئت علمی دانشگاه قم به عنوان نظریه‌پرداز به نقل قولی از مرحوم آیت‌الله دکتر بهشتی در زمینه اهمیت و وجوب تحقیق توسط حوزویان در ابواب مختلف فقهی اشاره کرد.

وی گفت: به دلیل مغفول ماندن موضوعاتی مانند «مسئولیت مدنی تخریب محیط زیست از منظر فقه اسلامی» در گستره وسیع فقه اسلامی، علمای مسیحی از این ضعف‌ها سوء‌استفاده کرده و تبلیغاتی منفی را علیه فقه اسلامی در محافل مختلف به راه انداخته‌اند.

حجت‌الاسلام سعید رهایی عضو هیئت علمی دانشگاه مفید نیز در این نشست به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: در مطالعه موضوعات از منظر فقه در ابتدا باید حوزه موضوع را شناسایی کرد و در ادامه ضمن واکاوی مبانی و اصول حاکم بر آن از دیدگاه فقهی، نظریه جدید صادر کرد.

در ادامه این نشست پرسش‌هایی از جانب پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی حاضر در جلسه مطرح و توسط اساتید پاسخ داده شد.

انتهای پیام/78005/م30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول