اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

رویوران در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

پیام ویژه کود‌تاگران در انتخاب مکان محاکمه مرسی/ اتهامات مرسی و مبارک قابل قیاس نیست

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به دادگاه محاکمه مرسی و مقایسه آن با محاکمه دیکتاتور سابق گفت: بردن یک دیکتاتور که عقب‌ماندگی 30 ساله کشور را سبب شده و بردن فردی که با انتخابات آزاد به قدرت رسیده با اتهامات مشابه در همان مکان، پیام‌هایی سیاسی به همراه دارد.

پیام ویژه کود‌تاگران در انتخاب مکان محاکمه مرسی/ اتهامات مرسی و مبارک قابل قیاس نیست

حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، در خصوص برگزاری دادگاه محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر گفت: این دادگاه قطعاً غیرقانونی است چرا که مرسی رئیس‌جمهور منتخب مردم بوده و رئیس‌جمهور از مصونیت حقوقی و سیاسی برخوردار است.

وی ادامه داد: آنچه اتفاق می‌افتد مغایر با قانون اساسی و قوانین داخلی مصر است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تحمیل اتهام کشتار مردم مصر به مرسی در دوره حکومت وی را نشانگر یک نوع دوگانگی خواند و افزود: در زمان مبارک تعداد بسیاری کشته شدند و این در حالی بود که وی فرمانده کل قوا بود اما او را به این شکل محاکمه نکردند و بلکه از اتهامات کشتار مردم نیز تبرئه شد.

رویوران خاطر نشان کرد: این در حالی است که مرسی امروز با همان اتهامات روبرو است و در حال محاکمه می‌باشد و این نشان می‌دهد آنچه در مصر رخ می‌دهد یک دوگانگی آشکار است.

وی با بیان اینکه امروز قوه قضائیه مصر در این موضوع مورد محک جدی قرار می‌گیرد، که آیا واقعا یک قوه مستقل بوده و بر اساس قانون اساسی رفتار می‌کند یا ابزاری در اختیار سیاسیون است، یادآور شد: اگر محاکمه مرسی را با این شکل اتهامات از سوی قوه قضائیه شاهد باشیم قطعاً سقوط قوه قضائیه مصر آغاز خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به مصر یک روز پیش از محاکمه محمد مرسی گفت: سفر کری به مصر بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. آمریکا در شرایط خاصی قرار دارد که رفتارهای چندگانه این کشور در قبال تحولات منطقه را سبب شده است و همین موضوع اعتراض هم‌پیمانان آمریکا را در پی داشته است.

رویوران با اشاره به دوگانگی شدید رفتاری آمریکا در قبال تحولات منطقه خاطر نشان کرد: آنها امروز از یک کودتا حمایت می‌کنند در حالی که همواره خود را پیشرو در مسائل حقوق بشری می‌‌نامیدند.

وی ادامه داد: امروز رأی مردم زیر پا گذاشته شده و رئیس‌جمهور منتخب در زندان است و علیرغم این شرایط نماینده آمریکا وارد مصر می‌شود که همه این موارد نشانگر مشکلات آمریکا در این بخش می‌باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: تصور می‌کنم که سفر کری برای بهبود چهره آمریکا و حفظ هم‌پیمانان خود در منطقه است که همین موضوع چندگانگی رفتار این کشور را نشان می‌دهد.

رویوران در خصوص انتقال مرسی به آکادمی پلیس برای محاکمه همانطور که حسنی مبارک به این مکان منتقل شد نیز گفت: این یک پیام سیاسی دارد چرا که بردن یک دیکتاتور که عقب‌ماندگی 30 ساله کشور را سبب شده و با جعل انتخابات 3 دهه بر سر قدرت بوده برای محاکمه به مکانی و بردن فردی که با انتخابات آزاد به قدرت رسیده با اتهامات مشابه در همان مکان پیام‌هایی دارد.

وی ادامه داد: کودتاگران به دنبال در هم آمیختن مفاهیم و ارزش‌ها هستند تا بگویند این رئیس‌جمهور نیز همانند مبارک با همان اتهامات در حال محاکمه است و این برابری را نشان می‌دهد در حالی که موضوع دو رئیس‌جمهور اصلا با هم قابل قیاس نیست.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه مبارک 30 سال یک ملت را عقب نگه داشته و آنها را قتل عام، شکنجه و زندانی کرد، یادآور شد: این در حالی است که مرسی در شرایط انقلابی، پر التهاب و ناپایدار به قدرت رسید.

رویوران تصریح کرد: مبارک در زمان آرامش مصر دست به کشتار مردم می‌زد در صورتی که اگر تعدادی در تحولات اخیر مصر کشته شدند ناشی از شرایط ناپایدار این کشور بود.

وی افزود: تصور می‌کنم تفاوت فاحشی بین شرایط کنونی و شرایط دوران مبارک وجود دارد اما نظام مصر تلاش دارد هر دو را با یک چهره به جامعه و دنیا معرفی کند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول