اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

13 آبان از سال 43 تا 85

روزی با 3 واقعه تاریخی بزرگ

13 آبان محمل وقایعی بود که در شکل‌دهی و استمرار انقلاب اسلامی نقش سرنوشت‌سازی داشت و در لایه لایه‌های این روز رگه‌های استکبار جهانی خودنمایی می‌کند.

روزی با 3 واقعه تاریخی بزرگ

خبرگزاری فارس – زهرا زنگنه: آن روزها گفت‌و‌گوهای پسران و دختران نه بازی بود و نه شیطنت‌های جوانی و کودکی، همگی بوی مبارزه، شهادت و دفاع از دین داشت؛ دانش‌آموزان و دانشجویانی که با حضورشان در تاریخ سیلی محکمی بر دهان استکبار زدند، افرادی که به هنگام تبعید امام کودکانی بودند که درس و کلاس را از پدران و مادران غیرتمند خود آموختند و شاید هیچ‌کس نمی‌دانست همین کودکان غیور مردان و زنانی از جنس نور خواهند شد و مهر بطلانی بر دخالت‌های استعمار خواهند زد.

این روز از روزهایی است که سه واقعه تاریخی را در خود جای داده است و هر کدام به قدری ارزشمند هستند که اولویت‌بندی را دشوار می‌سازد، تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، به عرش رفتن دانش‌آموزان در سال 1357 که روز دانش‌آموز نام گرفت و انقلاب دوم تسخیر لانه جاسوسی در سال 1358.

تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در 13 آبان 43

مصون ماندن اتباع آمریکایی در خاک ایران از هرگونه جرم و مجازات مفاد لایحه کاپیتولاسیون بود، لایحه‌ای که زورگویان و حکام ظالم آن را دستمایه خوبی برای سوء‌استفاده‌های خود قرار دادند و به دنبال آن کشورهای دیگر نیز از این لایحه استقبال کردند و حکام ایرانی که همواره نشان داده‌اند به راحتی زیر بار هر ننگی می‌روند با آغوشی باز از آن استقبال کرده و پذیرفتند.

کاپیتولاسیون لایحه‌ای است که طی آن اتباع بیگانه در خاک کشور میزبان در صورت ارتکاب به جرم از هرگونه جریمه و مجازات مصون می‌مانند. این طرح طی معاهده ترکمنچای برای اتباع روسیه به رسمیت شناخته شد و پس از آن دستمایه سوء‌استفاده دیگر کشورهای بیگانه قرار گرفت که آن‌ها این موضوع را در خصوص کشورهای ضعیف به کار گرفتند، گرچه این لایحه در سال 1306 پس از جنگ جهانی اول لغو شد.

بار دیگر در زمان محمدرضا پهلوی شاهد تکرار همان ننگ بودیم و در زمان کابینه اسدالله اعلم در 13 مهرماه 1342 به دستور شاه قانون مصونیت قضایی اتباع آمریکایی به صورت یک لایحه در دولت تصویب شد.

امام خمینی (ره) به محض اطلاع یافتن از این قضیه اعتراض خود را آغاز کردند و بانگ اعتراض را سر دادند، از آن پس امام به بیان سخنرانی‌های تندی پرداختند و اعتراض خود را به گوش همگان رساندند و این لایحه را چیزی جز ننگ برای کشور ندانستند.

رژیم احساس خطر کرد تا قبل از این‌که دیر شود دست به کار شد و شبانه با حمله به خانه امام خمینی (ره) در قم امام را دستگیر و ایشان را به تهران منتقل کردند و پس از آن به خیال خود با تبعید ایشان به ترکیه می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند و مانع را از سر راه بردارند در واقع خود را آرام ساختند در حالی که هر لحظه ترس از برخاستن ایشان تن و بدنشان را می‌لرزاند.

روز دانش‌آموز 13 آبان 57

دانش‌آموزان نیز مانند رزمندگان در جبهه‌ها راه را به گونه‌ای پیمودند که گویا در جبهه‌های حق علیه باطل تفنگ و تیر به دست هستند درس و مدرسه را رها کرده و غبار خودباختگی را زدودند و با همت و تلاش قدم در میدان راه گذاشتند و با هجوم به دانشگاه تهران دین خود را ادا کردند و فریاد الله‌اکبر سر دادند و ستون‌های دشمن را لرزان کردند ماموران که ترس بانگ الله‌اکبر خداجویان در وجودشان مستولی شده بود، تاب نیاورده و دست به ابزار کشنده بردند و جوانان و دانش‌آموزان را در خاک و خون غلتاندند و نشان دادند طاغوت و رژیم حتی توان مقابله با دانش‌آموزان را ندارد و یارای مبارزه را با آنان از دست داده است.

تسخیر لانه جاسوسی 13 آبان 58

مقامات آمریکایی که در تمام مدت از حمایت خود از رژیم شاه کوتاهی نکرده بود با پیروزی انقلاب اسلامی سفارت خود را به عنوان پایگاهی برای توطئه‌های خود قرار داد تا بتوانند اقدامات ناتمام خود را به اتمام برسانند. هدف فعالیت‌ها و دخالت‌های آمریکا در کشور ایران براندازی انقلاب نوپای اسلامی بود.

پس از فرار شاه از ایران و آوارگی در چند کشور و از طرفی ترس مقامات آمریکایی از نگرانی حکام وابسته به شاه و با توجه به مساعدت‌های فراوانی که شاه به آمریکا کرده بود، پذیرای شاه در خاک کشورشان شدند.

پذیرش شاه از سوی آمریکا خون ملت ایران را به جوش آورد تا این‌که امام خمینی (ره) در 9 آبان 58 طی سخنانی فرمودند: «ای جوان‌هایی که در مقابل توپ و تانک رفته‌اید، ای خواهرهایی که جوانان خود را از دست داده‏اید ... حفظ کنید خودتان را، نهضت خودتان را حفظ کنید، ننشینید دیگران برای شما کار کنند، این‌ها برای شما کاری نمی‏کنند» به دنبال این پیام، ایشان دانش‌آموزان و دانشجویان را به مبارزه علیه استکبار فرا خواندند.

به دنبال اعلام این پیام، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام چهار دانشگاه امیرکبیر، تهران، شهید بهشتی و صنعتی شریف با تشکیل جلسه‏ای به برنامه‌ریزی برای تصرف سفارت آمریکا پرداختند و در ساعت 10:30 عملیات پاک‌سازی سفارت آمریکا آغاز شد و تا ساعت 15 سفارتخانه به تصرف دانشجویان و ملت غیور ایران در آمد، گرچه دیپلمات‌های آمریکایی تلاش کردند اسناد بسیاری را از بین ببرند اما در این کار نیز ناکام ماندند و مسئله‌ای که اهمیت داشت، پیروزی حق علیه باطل بود.

گرچه این حرکت پیامدهایی از جمله آزار و اذیت ایرانیان مقیم آمریکا و بلوکه‌کردن اموال و دارایی‌های ایران در بانک‌های آمریکایی و بانک‌های خارجی مستقر در آمریکا را به دنبال داشت اما شکست قدرت بزرگ و منفور آمریکا مهم‌ترین و نتیجه‌بخش‌ترین نتیجه بود و مهم‌تر از آن این‌که استعمارگران و مستبدان با وجود تلاش‌های خود تاکنون نتوانسته خللی بر پایه‌های نظام انقلاب اسلامی وارد کنند.

حوادثی که هر یک منشا استمرار و تداوم انقلاب اسلامی و دشمن‌ستیزی بوده است و در حافظه تاریخی ملت ایران تا ابد آرمیده‌اند و نقطه عطفی در مسیر پیروزی‌های بعدی انقلاب اسلامی به حساب آمدند و اینک پس از سال‌ها نیز همزمان با این روز فریاد الله‌اکبر در کوچه و خیابان طنین‌انداز می‌شود و یاد و خاطره آن روزها بیدار می‌شود.

انتهای پیام/78008/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول