اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تمهیدات و توصیه‌های آتش‌نشانی ورامین برای ایمنی عزاداران در ماه‌ محرم

با توجه به تقارن ماه محرم با فصل سرما برای جلوگیری از هرگونه حادثه‌ای در مجالس عزاداری پیش‌بینی تمهیدات و رعایت نکات ایمنی اهمیت ویژه‌ای دارد.

تمهیدات و توصیه‌های آتش‌نشانی ورامین برای ایمنی عزاداران در ماه‌ محرم

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، ماه محرم‌الحرام امسال با فصل سرما تقارن یافته است و این تقارن موجبات پیش‌بینی تمهیداتی در راستای جلوگیری از هرگونه حادثه‌ای در مجالس عزاداری را فراهم کرده است.

برای آشنایی شهروندان با تمهیداتی که در این راستا پیش‌بینی شده است به سراغ محمد خانی، رئیس سازمان آتش‌نشانی ورامین رفتیم تا در این راستا گفت‌و‌گویی داشته باشیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهر ورامین در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس در جنوب استان تهران اظهار داشت: سازمان آتش‌نشانی امسال هم مانند سال‌های گذشته برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم‌ عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) از چند شب گذشته اقدام به بازدیدهای دوره‌ای از مهدیه‌ها، تکایا، هیئت‌ها، شبستان‌ها و ... کرده است که بازدیدها در طول این ایام ادامه خواهد داشت.

خانی با اشاره به اینکه بازدید از آشپزخانه‌های هیئت‌های مذهبی به‌ دلیل اینکه مکان‌های مناسبی برای آتش‌سوزی هستند در این مدت بیشتر می‌شود، گفت: شهروندان از قرار دادن سیلندرهای گاز و مایعات قابل اشتعال در کنار اجاق گازها خودداری کنند، چراکه این کار احتمال آتش‌سوزی را بالا می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه سرپرستان هیئت‌های مذهبی و تکیه‌هایی که دارای تعداد عزاداران بالایی هستند باید درهای اطراف تکیه‌ها را باز بگذارند، گفت: اماکنی که دارای عزاداران زیادی هستند با توجه به صلاحدید مدیران مناطق، بازدید از آن‌ها صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی ورامین خاطرنشان کرد: حسینه‌های تازه‌تاسیس اگر از تجهیزات آتش‌نشانی مانند خاموش‌کننده برخوردار نیستند می‌توانند مدارک خود را به نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی ارائه کنند و از این تجهیزات بهره‌مند شوند.

خانی تصریح کرد: شهروندان اگر در زمینه مسائل ایمنی سئوالی دارند و یا اگر مسجدی یا تکیه‌ای از بازدید ماموران آتش‌نشانی دور مانده است، توصیه می‌شود که خود به نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی مراجعه کنند.

توصیه به هیئت‌ها و عزاداران

خانی در ادامه چند توصیه را برای ایمنی هیئت‌ها و تکایای مذهبی عنوان کرد و گفت: اولین توصیه بنده به عزاداران محترم این است که حتماً باید سیم‌کشی‌های برق را مدنظر قرار دهد و حتماً به این موضوع توجه داشته باشند که فیوزهای مناسب را بر سر راه سیم‌های برق قرار دهند.

وی توصیه دوم را استفاده از لامپ‌های کم مصرف عنوان کرد و گفت: به‌دلیل اینکه بسیاری از عزاداران در زیر چادرهای برزنتی که آغشته به مواد نفتی هستند مراسم را برگزار می‌کنند، توصیه می‌شود اگر از بخاری برای گرم کردن فضا استفاده می‌کنند از چسباندن به چادر خودداری کنند که حتماً این فاصله باید 20 تا 30 سانتی‌متر باشد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی توصیه سوم را این‌طور عنوان کرد: هنگامی که در هیئت‌ها چراغ‌ها خاموش می‌شود به هیچ‌وجه منقل زغال برای دود کردن اسفند، گرداندن چایی و آب جوش استفاده نشود.

وی در پایان گفت: توصیه چهارم این است که سرپرستان هیئت‌ها توجه داشته باشند که برای جمعیت 50 تا 300 نفر باز گذاشتن دو در ورودی، جمعیت 300 تا یک‌هزار نفر، باز گذاشتن سه در ورودی ضروری است و برای جمعیت ‌یک‌هزار نفر به بالا چهار درب خروج را در زاویه‌های مختلف باز بگذارند.

حریق آبدارخانه مسجد کاظم‌آباد ورامین به سرعت اطفا شد

اما به دلیل عدم رعایت همین نکات ایمنی آتش‌سوزی‌ در مسجد کاظم‌آباد ورامین ساعاتی پیش رخ داد.

مرکز فرماندهی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ورامین ساعاتی پیش از وقوع حریق در آبدارخانه مسجد در منطقه کاظم‌آباد ورامین مطلع شد.

با دریافت این پیام یک دستگاه خودروی پیشرو امداد و نجات و دو دستگاه پسرو اطفاء حریق از ایستگاه یک سریعاً و بدون فوت وقت در پیک ترافیک شهر پس از دقایقی در محل وقوع حادثه واقع در منطقه کاظم‌آباد ورامین حاضر می‌شوند.

فرمانده عملیات، با توجه به احتمال گسترش آتش به دیگر بخش‌های مسجد بلافاصله درب آبدارخانه با مهارت مثال‌زدنی نجات‌گران گشوده می‌شود و آتش‌نشانان اطفا‌کننده به خاموش کردن آتش و و تهویه دود از داخل مسجد و آبدارخانه مبادرت می‌ورزند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ورامین پیرامون تشخیص اولیه علت حادثه گفت: بی‌احتیاطی و باز گذاشتن شیر گاز یکی از پلوپزها علت اولیه وقوع حادثه اعلام شده است که البته گزارش نهایی حادثه پس از بررسی نهایی به مراجع ذی‌صلاح اعلام می‌شود.

انتهای پیام/2462/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول