اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

یک کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با فارس

آمریکا گام‌های اعتمادساز ایران را از سر ضعف و نیاز تلقی می‌کند‌

یک کارشناس مسائل بین المللی با اشاره به اینکه آمریکا گام‌های اعتماد ساز ایران را از سر ضعف و نیاز تلقی می‌کند‌ نه از سر عقلانیت، تاکید کرد: همین درک نامناسب آمریکایی‌ها از اقدامات تهران مانع مهم در بهبود روابط دو کشور است.

آمریکا گام‌های اعتمادساز ایران را از سر ضعف و نیاز تلقی می‌کند‌

علی احمدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه نوع تعامل آمریکا با جمهوری اسلامی در مسیری صحیح قرار ندارد،‌ گفت: گذشته روابط ایران و آمریکا بیانگر دیوار بلند بی‌اعتمادی است.

احمدی با اشاره به برخی تلاش‌ها برای بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با آمریکا در گذشته ابراز داشت: در این زمینه در مواردی قدم‌هایی برای از بین بردن این دیوار برداشته شده ولی این قدم نه تنها به آب شدن یخ رابطه منجر نشده بلکه در برخی زمینه‌های بی‌اعتمادی را عمیق‌تر کرده است.

وی تاکید کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که آمریکایی‌ها همیشه سیاست تهدید و تطمیع یا همان چماق و هویج را در مواجه با ایران در پیش گرفته‌اند و با ارائه مشوق‌های ناچیز، تهدیدهای بزرگ و عظیمی را در مقابل ایران قرار داده‌اند.

این کارشناس با اشاره به تحلیل غلط مقامات کاخ سفید از تحولات ایران اظهار داشت: هرگاه ایران قدمی را برداشته آمریکا آن را از سر ضعف و نیاز تلقی کرده‌ نه از سر عقلانیت، لذا همین درک نامناسب آمریکایی‌ها از اقدامات تهران مانعی مهم شده است.

وی افزود: آمریکایی‌ها از ابتدای وقوع انقلاب اسلامی علیه جمهوری اسلامی گام برداشته و تلاش کردند با جنگ و ایجاد شورش‌های داخلی مانع تثبیت جمهوری اسلامی شوند و حالا که تثبیت شده، می‌کوشند روند توسعه کشور را با مشکل مواجه کنند و این روند را پرهزینه کنند.

احمدی با بیان اینکه نگاه و درک آمریکایی‌ها پر از خطا بوده است اظهار داشت: تا الان آمریکا نخواسته ماهیت پویای جمهوری اسلامی را بپذیرد که اشتباهی بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه در دنیای ماده‌گرایی غرب نظامی که برپایه معنویت و دین حرکت می‌کند در واقع وصله‌ای ناچسب است ابراز داشت: این تعارض ماهوی بین جمهوری اسلامی و نظام‌های سیاسی غرب از جمله آمریکا است، جمهوری اسلامی در نگاهش به شوروی و آمریکا به دلیل ماهیت ماده‌گرایی آنها، آن دو را در یک طبقه قرار دارند.

این کارشناس افزود: نظام بین‌المللی به آرامی در حال درک برخی مفاهیم معنوی نظام جمهوری اسلامی است اما با تأکید بر عقلانیت می‌توان چالش‌های عارضی را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه برخی شباهت‌های روند احیای رابطه بین چین و آمریکا در دهه 60 میلادی با روند کنونی بهبود روابط ایران و آمریکا وجود دارد، تصریح کرد:ماهیت جمهوری اسلامی ماهیتی متفاوت با تمام کشورهاست از همین رو رابطه ایران با دیگر کشورها نیز دارای تفاوت‌های اساسی است ولی الگوی ارتباطی ایران با شوروی و نامه امام خمینی(ره) به رهبران کرملین را می‌توان به عنوان متحمل‌ترین الگو برای روابط ایران و غرب متصور شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول