به گزارش خبرگزاری فارس از قم اهداف فرهنگی در جنگ نرم رسانهای (رسانه ملی و الگوها) از چهار فصل اصلی شامل «کلیات پژوهش، چارچوب نظری، مفاهیم و متغیرها»، «فرهنگ و نقش آن در تثبیت هنجارهای اجتماعی و سیاسی»، «اهداف فرهنگی در جنگ نرم رسانهای و ابزارها و راهکارهای مقابله با آن» و «الگوهای رسانهای در مقابله با جنگ نرم» تشکیل شده است.
«چارچوب نظری پژوهش»، «کاربرد در صدا و سیما»، «ابزارهای قدرت نرم»، «تاکتیکهای جنگ نرم»، «کارکرد تلویزیون در فرهنگسازی»، «تغییر ارزشهای سنتی و شکاف نسلی»، «جنگ نرم دشمنان بر ضد مسلمانان از دیدگاه قرآن»، «ابزارهای جنگ نرم و راهکارهای مقابله با آن»، «چیستی وسایل ارتباط جمعی و پیامدهای آن» و «رسانههای جمعی، سرمایه اجتماعی و قدرت نرم» از جمله موضوعاتی است که زیرمجموعه فصلهای این کتاب ارائه شده است.
عرصههای «تهدید نرم» عرصه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. تهدیدهای فرهنگی که از آن با عنوان تهاجم فرهنگی یا تهدید نرم یاد میشود، به دنبال ایجاد انواع بحرانهای فرهنگی سیاسی در جامعه، برای رسیدن به هدفها و غرضهای سیاسی است.
هدف اصلی از این نوع تهدید، حذف باورمندی جامعه، سلب اراده و روحیه پایداری و در مجموع، استحاله فرهنگی و سیاسی است. در این نوع تهدید تلاش میشود ملتی دارای آرمان را، به ملت بیآرمان تبدیل کنند تا به دست خود، الگوهای رفتاری خویش را در عرصههای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به چالش کشانند.
امروزه تهدید نرم، اثرگذارترین، کارآمدترین، کمهزینهترین و در عین حال، خطرناکترین و پیچیدهترین نوع تهدید بر ضد امنیت ملی کشور است؛ چون میتوان با کمترین هزینه و با حذف لشکرکشی و از بین بردن مقاومتهای فیزیکی به هدف رسید؛ زیرا با عواطف، احساسات، اندیشه، باور، ارزشها و آرمانهای یک ملت و نظام سیاسی ارتباط دارد. ابعاد این جنگ و تهدید، گستردهتر و ویرانگرتر است؛ زیرا دین، فکر و آرمان ملتها را آماج تهاجم خود قرار میدهد.
هدف از این پژوهش، بررسی اهداف فرهنگی دشمن در جنگ نرم رسانهای و ارائه راهکار برای مقابله با آن است.
رسانه صدا و سیما میتواند زمینههای لازم را برای مقابله با اقدامات فرهنگی دشمن، از راه شناساندن بهتر فرهنگ اسلامی ایرانی به جامعه، به ویژه نسل جوان فراهم آورد. به عبارت دیگر، رسانه صدا و سیما نقش بنیادی در جذب جامعه به فرهنگ و ارزشهای اسلامی ایرانی دارد و از این راه میتواند سبب ایجاد اتحاد و همبستگی در جامعه شود.
رسانهها از ابزارهای مهم انتقال هنجارهای فرهنگی و اجتماعی در جامعه به شمار میآیند و بنابراین، اهمیت زیادی در گسترش الگوهای فرهنگی و هنجارهای مربوط به آن دارند. شناخت اهداف فرهنگی دشمن در جنگ نرم رسانهای و ساخت برنامههای مربوط به آن، تأثیر زیادی در خنثی کردن اقدامات دشمن دارد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف برنامه چشمانداز 20 ساله کشور، میتواند با شناخت این اهداف و بررسی دقیق آنها، از یکسو راهکارهای مقابله تهاجم فرهنگی دشمن را بشناسد و از سوی دیگر با ساخت برنامههای مستند، آموزشی و نمایشی، به دولت در مقابله با آنها یاری رساند.
کتاب «اهداف فرهنگی در جنگ نرم رسانهای (رسانه ملی و الگوها)» توسط سیده صدیقه حسینی تالیف شده که با شمارگان هزار و 200 عدد و قیمت 55 هزار ریال به همت مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما منتشر شد.
انتهای پیام/78003/ک40/آ3004