اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جدیدترین تحولات عراق

سفر نیمه‌کاره «نوری مالکی» به آمریکا/ تاکید مرجعیت عراق بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر

منابع خبری از بازگشت ناگهانی نخست‌وزیر عراق از آمریکا به کشورش خبر دادند؛ از سوی دیگر، مرجعیت شیعیان در عراق نیز بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر تاکید کرد.

سفر نیمه‌کاره «نوری مالکی» به آمریکا/ تاکید مرجعیت عراق بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر

به گزارش خبرگزاری فارس، شمار بالای قربانیان تروریسم در عراق در ماه اکتبر، تاکید ترکیه بر عدم خرید نفت از کردستان بدون هماهنگی بغداد، مخالفت مرجعیت شیعیان با افزایش کرسی‌های پارلمان و به تاخیر افتادن انتخابات، اظهارات رئیس‌ مجلس عراق درباره قانون انتخابات، گفت‌وگوی مالکی با اوباما، بازگشت ناگهانی نخست‌وزیر عراق از سفر به آمریکا، سفر قریب‌الوقوع رئیس منطقه کردستان به واشنگتن، قرارداد خرید بالگردهای آپاچی از آمریکا، انتقاد مقتدا صدر از سفر مالکی به آمریکا، هشدار نمایندگان عرب درباره الحاق کرکوک به کردستان و حکم اعدام بیش از 500 محکوم روی میز «جلال طالبانی» از جدیدترین تحولات عراق است.

قربانیان حملات تروریستی در ماه اکتبر رکورد زد

خبرگزاری های عراق گزارش دادند که بر اساس آمارهای رسمی وزارت کشور و دفاع و بهداشت عراق، آمار قربانیان حملات تروریستی در عراق در ماه اکتبر بالاترین حد خود از آوریل 2008 بوده است.

بر اساس این گزارش، در ماه اکتبر 964 عراقی به شهادت رسیده اند که 855 تن از آنان غیر نظامی و 65 تن پلیس و 44 تن نظامی بوده اند.

این گزارش می افزاید که در این ماه 1600 تن مجروح شده اند که 1445 تن از آنان مدنی و 88 تن پلیس و 67 تن نظامی بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، این بیشترین آمار تلفات از آوریل 2008 تاکنون است.

ترکیه: بدون هماهنگی بغداد از کردستان نفت نمی‌خریم

وزارت انرژی ترکیه تأکید که این کشور بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق قراردادهای یکجانبه خرید نفت با کردستان عراق امضا نخواهد کرد.

«تانر یلدیز» وزیر انرژی ترکیه، به خبرگزاری رویترز گفت که این کشور به بغداد تعهد داده که اجازه عبور و مرور نفتکشها را بدون اجازه دولت مرکزی عراق ندهد.

این در حالی است که «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر کردستان عراق، که به ترکیه سفر کرده قراردادی برای کشیدن خط لوله تازه نفتی به ترکیه را بررسی می کند اما ترکیه گفته که نگرانی‌های دولت عراق در این باره را درک می‌کند.

مخالفت مرجعیت با افزایش کرسی‌های مجلس

شیخ «عبدالمهدی الکربلایی» نماینده مرجعیت اعلای شیعه در کربلای معلی، با افزایش کرسی‌های مجلس نمایندگان عراق مخالفت کرد و خواستار توجه به بهبود کیفیت عمل مجلس شد.

الکربلایی در خطبه‌های نماز جمعه در صحن مطهر حسینی تأکید کرد که باید توجه اصلی به بهبود کیفی عملکرد مجلس و نه افزایش کمی نمایندگان باشد.

وی خواستار توسعه قانون لغو امتیازات و حقوق بازنشستگی نمایندگان مجلس به دیگر مسئولان ادارات دولتی از جمله ریاست جمهوری و نخست وزیری در چارچوب اصل عدالت شد.

النجیفی: رؤسای فراکسیونها برای تصویب قانون انتخابات به توافق نرسیدند

«اسامه النجیفی» رئیس مجلس عراق، از ناتوانی رؤسای فراکسیون سیاسی مجلس از توافق بر سر قانون انتخابات خبر داد.

او گفت که رؤسای فراکسیونهای مجلس تاکنون نتوانسته‌اند به توافقی در این‌باره برسند و رایزنیها در میان آنها ادامه دارد.

النجیفی همچنین تأکید کرد که بر اساس آمار رسمی وزارت برنامه‌ریزی عراق باید تعداد کرسی‌های مجلس به 351 کرسی افزایش یابد.

«مالکی» تشکیل سامانه امنیتی در منطقه را با اوباما بررسی کرد

یک منبع دیپلماتیک خبر داده که «نوری مالکی»، نخست وزیر عراق، در مذاکرات خود با «باراک اوباما» موضوع فعالسازی مجدد نیروهای مسلح عشایری (صحوات) و پیمان نامه امنیتی عراق و آمریکا را بررسی می کند.

به گفته این منبع، مالکی در دیدار دو ساعته خود با اوباما قرارداد خرید هواپیمای نظامی و بالگردهای آپاچی و نیز تشکیل سامانه امنیتی با حضور آمریکا و عراق در منطقه را بررسی می کند.

مالکی سفر خود به آمریکا را نیمه کاره گذاشت و به عراق بازگشت

یک منبع آگاه دیپلماتیک خبر داد که نوری مالکی به صورت ناگهانی سفر خود به ایالات متحده را نیمه کاره گذاشت و به عراق بازگشت.

به گفته این منبع آگاه، «نوری مالکی» پیش از پایان برنامه کاری‌اش صبح روز شنبه به بغداد بازخواهد گشت.

این منبع درباره علت این تصمیم نوری مالکی چیزی نگفته است.

دعوت آمریکا از «مسعود بارزانی»

رئیس دایره روابط خارجی در دولت کردستان عراق، خبر داد که «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان، به زودی در پاسخ به دعوتی رسمی از سوی مقامات ایالات متحده به واشنگتن سفر خواهد کرد.

«فلاح مصطفی» در بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که حکومت کردستان و ایالات متحده، همپیمان هستند و دولت آمریکا برای بررسی اوضاع عراق از «مسعود بارزانی» دعوت رسمی کرده است.

این در حالی است که نوری مالکی امروز سفر خود به آمریکا را پایان داد و به زودی «اسامه النجیفی» رئیس مجلس عراق، نیز به آمریکا خواهد رفت.

القبانچی: مرجعیت بر اجرای انتخابات در موعد مقرر تأکید دارد

پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس اعلای اسلامی عراق نوشت: «سیدصدرالدین القبانچی» از سران مجلس اعلای اسلامی عراق، تأکید کرد که مرجعیت اعلای شیعه خواستار برگزاری انتخابات در موعد مقرر است.

او در خطبه های نماز جمعه در شهر نجف اشرف، تأکید کرد که مرجعیت علاوه بر فراخواندن مردم به حضور پرشور در انتخابات خواستار برگزاری انتخابات در موعد مقرر قانونی است.

وی افزود که شهروندان در صورت عدم مشارکت هزینه عدم مشارکت خود را می پردازند.

قرارداد فوری عراق با آمریکا برای خرید بالگردهای آپاچی

«نوری مالکی» نخست وزیر عراق، در حاشیه دیدار با رئیس جمهور ایالات متحده، تأکید کرد که محور اصلی مذاکرات او و اوباما همکاری در حوزه مبارزه با تروریسم و بحران سوریه بوده است.

او که عصر روز جمعه به وقت بغداد با «باراک اوباما» دیدار کرد تأکید کرد که آمریکا در پی بستن قراردادی فوری برای خرید بالگردهای آپاچی برای استفاده از آنها در جنگ با تروریسم است و خرید سلاحهای دیگری مانند هواپیماهای اف 16 و تانک و توپ زمان بیشتری می‌برد.

مالکی از دولت آمریکا خواست که کنگره آمریکا را برای موافقت با این قرارداد متقاعد کند.

انتقاد مقتدا صدر از سفر مالکی به آمریکا

به گزارش کردپرس، «مقتدا صدر» رهبر جنبش صدر، ضمن انتقاد شدید از نوری مالکی اظهار داشت: آمریکا تو را به مسند قدرت نرسانده بلکه این مردم عراق هستند که به قدرت تو مشروعیت بخشیده‌اند.

صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این برهه حساس مالکی می‌بایست به عنوان پدر معنوی در اتحاد و همدلی ملت عراق نقش خود را ایفا می‌کرد نه اینکه خود را تبدیل به بازیچه دست بزرگترین استعمارگر جهان کند.

وی به نوری مالکی توصیه کرد به جای اینکه دست به دامان آمریکا شود، به میان فرزندان عراق در استانهای الأنبار، موصل، دیالی و بغداد که اکنون گرفتار خشونت‌های بی‌امان شده‌اند، برود.

مقتدا صدر تأکید کرد: سفر مالکی به آمریکا بدون کسب اجازه از مجلس عراق تنها با هدف تبلیغات انتخاباتی صورت گرفته است. مالکی باید بداند که ارتش و دستگاههای اطلاعاتی آمریکا، هیچ نفعی برای وی نخواهند داشت.

کردپرس نوشت: رهبر جنبش صدر در ادامه سخنانش خطاب به مالکی تاکید کرد قراردادهای خرید تسلیحات نظامی از آمریکا تفاوت چندانی با گذشته نخواهد کرد و پروژه‌ها(ی مشترک با این کشور) نیز هیچ دستاورد و نفع اقتصادی و فرهنگی برای ملت عراق با خود به همراه نخواهد داشت.

هشدار نمایندگان عرب درباره الحاق کرکوک به کردستان

نمایندگان عرب کرکوک در مجلس عراق نسبت به تلاش احزاب کرد برای الحاق استان کرکوک به کردستان عراق هشدار داده و خواستار جلوگیری از این اقدام کردها شده‌اند.

سه تن از نمایندگان عرب کرکوک عضو فهرست العراقیه از تلاشهای احزاب کُرد برای الحاق استان کرکوک به  کردستان عراق پرده برداشته و از شهروندان عراقی خواستند که به نمایندگان خود در مجلس برای جلوگیری از اینگونه اقدامات فشار وارد کنند.

به نوشته روزنامه اماراتی «الخلیج»، «عمر الجبوری»، «عبدالله غرب» و «یاسین العبیدی» در کنفرانسی خبری در بغداد گفتند: هرگاه مجلس برای مناقشه تصویب قوانین انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی تصمیم می‌گیرد موضوع کرکوک در سطح عالی مطرح می‌شود و این مسئله نشان می‌دهد که احزاب کُرد امکانات لازم را برای الحاق استان کرکوک به کردستان عراق فراهم کرده و برای تحقق این هدف تلاش می‌کنند.

این نمایندگان افزودند: اکنون وظیفه نخست ما دفاع از ماهیت عراقی کرکوک و مقابله با این طرح کُردها است و این امر مستلزم مقابله دیگر نمایندگان عرب در داخل کمیسیونها و دیگر بخشهای مختلف مجلس با این طرح است.

بیش از500 حکم اعدام در عراق منتظر امضای رئیس‌جمهور

یک منبع آگاه در دفتر ریاست جمهوری عراق گفت: نهاد ریاست جمهوری عراق احکام اعدام بیش از 500 نفر  را هنوز تایید نکرده است.

وی افزود:  احکام اعدامی که در سال 2007در نهاد ریاست جمهوری عراق امضاء شده 37حکم بوده که وزارت دادگستری اجرای 21مورد از این احکام را به این نهاد ابلاغ کرده است. همچنین درسال 2008، 43  مورد حکم اعدام در نهاد ریاست جمهوری عراق تایید شده که وزارت  دادگستری عراق اجرای 40 مورد ازاین احکام را به این نهاد اطلاع داده است.

به گفته این منبع، شمار احکام اعدام تایید شده در سال 2009 شصت و هشت حکم بوده که نهاد ریاست جمهوری عراق از اجرای 57 حکم  اعدام مطلع شده است.

وی  افزود: در سالهای2010 تا 2013، 881حکم اعدام برای مسائل جزایی جهت تایید به دفتر ریاست جمهوری عراق ارائه شده است که عملکرد نهاد ریاست جمهوری در برخورد با این احکام به شرح زیر است:

1-پرونده همه  این محکومین جزایی به دفتر ریاست جمهوری برای  تایید حکم اعدام  تحویل شده است.

 

2-رئیس جمهوری عراق حکم  اعدام 376 تن از محکومین را امضاء کرده است.

 

3-  احکام اعدام امضاء شده در حق 157 نفر از محکومین به اجرا در آمده و دادگستری عراق دفتر ریاست جمهوری را در جریان این امر قرارداده است.

 

4- تعداد احکام اعدامی که هنوز از سوی نهاد ریاست جمهوری عراق تاییدنشده  505 حکم است.

لازم به ذکر است که نهاد ریاست جمهوری عراق که اکنون «خضیر الخزاعی» مسئولیت آن را به عهده دارد به دلیل بیماری طالبانی و فرار طارق الهاشمی  و انتقادات برخی از جریانهای سیاسی با مشکل تایید احکام  اعدام محکومان قضایی بویژه  متهمان به عملیات تروریستی روبرو است.

شماری از نمایندگان مجلس عراق نیز از فراکسیونهای مجلس نمایندگان تصویب قوانینی را که رئیس جمهوری عراق را ملزم به تایید احکام اعدام در زمان مشخصی کند، خواستار شدند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول