اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خبر داد

افزایش 300 درصدی روش‎های کنترل غیرشیمیایی در باغ‎های پسته سمنان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از افزایش 300 درصدی روش‎های کنترل غیرشیمیایی در باغ‌های پسته استان سمنان در طی سه سال خبر داد.

افزایش 300 درصدی روش‎های کنترل غیرشیمیایی در باغ‎های پسته سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، سیدمجید موسوی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: گسترش مبارزات غیرشیمیایی در باغ‎های پسته استان سمنان با هدف تولید محصول گواهی‎شده (سالم) در حال اجرا است.

وی افزود: این طرح با رویکرد کاهش مصرف سموم در باغ‎های پسته و استفاده از شیوه مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات و بیماری‎ها (IPM) اجرا می‎‎شود.

موسوی بیان کرد: ملزومات و ابزارهای مورد استفاده در این طرح حضور و مشارکت فعال اعضای شبکه مراقبت گیاه‎پزشکی با ارائه خدمات کارشناسی و استفاده و نصب فرمون‎های جنسی، کارت‎های زرد و تله‎های نوری برای جلب و جذب حشرات و آفات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان دستاوردهای مهم مبارزات غیرشیمیایی برای تولید محصول سالم در باغ‎های پسته به ویژه شهرستان دامغان را کاهش 25 درصدی سطح سم‎پاشی (کاهش مصرف حدود 6/5 هزار لیتر سم) علی‎رغم افزایش بیش از شش درصدی سطح باغ‎ها، جلوگیری از صرف هزینه‎های اضافی، افزایش 300 درصدی روش‎های کنترل و مبارزات غیرشیمیایی در باغ‎های پسته بوده است به طوری که سطح مبارزه شیمیایی در باغ‎های پسته از 54 هزار و 735 هکتار (مبارزه در چند نوبت) در سال 89 به 41 هزار و 384 هکتار و سطح مبارزات غیرشیمیایی و استفاده از ابزارهای ذکر شده از شش هزار و 940 هکتار به بیش از 21 هزار هکتار رسیده است.

انتهای پیام/2249/ی20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول