اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آستانه ماه محرم

ششمین کنگره شعر عاشورایی در قم برگزار شد

ششمین کنگره شعر عاشورایی در آستانه فرا رسیدن ماه محرم در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.

ششمین کنگره شعر عاشورایی در قم برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ششمین کنگره شعر عاشورایی شنبه‌شب در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله سعیدی امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، حجت‌الاسلام اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم، محمدعلی مجاهدی دبیر دبیرخانه شعر آیینی کشور، مسئولان هیئت‌های مذهبی، شاعران آیینی سراسر کشور و نیز جمعی از شعرای کشورهای اسلامی حضور داشتند.

در ابتدا حجت‌‌الاسلام عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم طی سخنانی گفت: باید بتوانیم ارزش‌ها و آرمان‌های دینی خود را در قالب اشعاری ناب و بدیع عرضه کنیم؛ این جنبه از شعر آیینی در سال‌های پس از انقلاب بیشتر نمود یافته است.

اسکندری با بیان اینکه گردنه‌های سختی را به برکت وجود شاعران و مداحان برجسته و متعهد در حوزه فرهنگ و هنر گذرانده‌ایم، عنوان داشت: با این حال شاهد بوده‌ایم که گهگاهی برخی اشعار غلوآمیز که اهل بیت(ع) هم راضی به سروده شدن آنها نیستند، منتشر شده که باید از این امر جلوگیری شود؛ شاعران و مداحان نیز نباید با تاثیر از جو برخی مجالس بعضی اشعار را بیان کنند.

در ادامه محمدعلی مجاهدی پدر شعر آیینی کشور هم سخنرانی کرد و با بیان اینکه شعر عاشورا از معارف زلال این حادثه بزرگ نشأت گرفته است، گفت: مقولاتی مستند و قابل دفاع توسط شاعران در این میان سروده شده است.

وی ادامه داد: مخاطبان باید اشعار شاعران و مداحان آیینی را مورد نقد قرار دهند تا وهابیت نتواند از برخی اشعار سوءاستفاده کند.

مجاهدی با تاکید بر بررسی کامل اشعار آیینی پیش از انتشار عنوان داشت: شاعران نباید با برخی اشعار غیرمستند تمامیت فرهنگ عاشورا را زیر سئوال ببرند.

پس از آن آیت‌الله سعیدی، امام جمعه قم طی سخنانی شعر آیینی و لزوم توجه به محتوای آن را مورد توجه قرار داد و گفت: انحراف از مسیر حق و صحیح را باید همواره رصد و بیان کرد زیرا می‌بینیم بعضی افراد سبک‌هایی را ارائه می‌کنند که به یقین اهل بیت(ع) هم از آن راضی نیستند.

امام جمعه قم با تاکید بر زمان‌شناسی و درک عوامل شکل‌گیری هویت یزیدی در هر عصر و زمان، بیان داشت: آنچه یزید و یزیدیان را به چالش کشید و در مقابل توطئه‌های آنان ایستاد، فرهنگ حسینی بود و هرگاه مسلمانان بخواهند در مقابل ظلم بایستند باید به این فرهنگ تمسک کنند که نمونه بارز آن ایستادگی در مقابل فتنه 88 بود.

در ادامه چند نفر از شاعران جوان و پیشکسوت حاضر در کنگره جدیدترین سروده‌های خود را در حوزه شعر عاشورایی قرائت کردند و در انتها نیز با حضور شاعران و مداحان، ضریح مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) غبارروبی شد.

انتهای پیام/78004/غ30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول