اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران:

تمدن مدرن زاییده تجربه و آزمایش است

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: تمدن مدرن زاییده تجربه، آزمایش و خرد‌ورزی است و رسیدن به تمدن نوین اسلامی جزء از طریق پذیرش نظری ولایت امکان‌پذیر نیست.

تمدن مدرن زاییده تجربه و آزمایش است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو‌پناه در دومین همایش بین‌المللی علمی ولایت که عصر امروز در اهواز برگزار شد اظهار کرد: تجربه و آزمایش عرصه‌های جدیدی را به دید عالم بشریت باز کرده است.

وی با بیان اینکه به کارگیری عقل و تجربه از عوامل پیشرفت جوامع است افزود: هیچ شخصیتی به اندازه امام علی (ع) به این دو عنصر تأکید نکرده است.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در ادامه به خطبه 176 نهج‌البلاغه اشاره کرد و افزود: امام علی (ع) در این خطبه بیان کرده است کسی که از آزمایش‌های الهی سودی نبرد از هیچ پند و اندرزی بهره نخواهد برد.

وی افزود: به گفته حضرت علی (ع) فقر یک جامعه در ثروت آن نیست بلکه زمانی است که خرد در آن جامعه وجود نداشته باشد.

خسروپناه ادامه داد: البته تمدن مدرن در کنار تجربه و آزمایش، آرامش را از مردم گرفته است و بشر امروز را گرفتار بحران محیط زیست، از خودگرفتگی و مسائل امنیتی کرده است.

وی ادامه داد: شکوفایی عقل با پیوند به مبعث ایجاد می‌شود و انسان از این طریق می‌تواند تجربه و عقل خود را شکوفا کند.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه تکویری‌ها از دشمنان دین اسلام می‌باشند، افزود: آنها نفت کشور خود را به اجانب می‌فروشند و به جای آن سلاح جنگی می‌خرند و شروع به کشتار مسلمانان و شیعیان می‌کنند؛ این بدان معنی است که آنها از ولایت جدا شده‌اند.

وی با بیان اینکه دانشمندانی همچون جابر‌ابن حیان، زکریای رازی، فارابی، ابن‌سینا، ابوریحان بیرونی و شیخ بهایی در دوران تمدن اسلامی نقش بسیاری داشته‌اند افزود: منشأ تمدن اسلامی از کربلا شروع شده است و شهادت امام حسین (ع) باعث شد تحولی در حوزه‌ها شکل گیرد.

خسروپناه ادامه داد: حوزه‌ها معلول کربلا هستند لذا پیوند امت با ولایت می‌تواند منشأ توسعه حوزه‌های علمیه و رشد علوم دیگری همچون ریاضیات، جبر و پزشکی شود.

وی در پایان گفت: اگر می‌خواهیم به تمدن نوین اسلامی برسیم جزء از طریق پیوند با ولایت و مهمتر از آن ولی فقیه میسر نخواهد شد؛ امیدوارم روزی برسد که با همدلی و تقریب مذاهب به تمدن نوین اسلامی برسیم.

انتهای پیام/72015/ت30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول