اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی:

رئیس جمهور به مباحث قرآنی بیشتر بپردازد

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به اینکه یک شخص روحانی در رأس دولت قرار دارد، انتظار می‌رود به مباحث قرآنی بیشتر پرداخته شود.

رئیس جمهور به مباحث قرآنی بیشتر بپردازد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سیدطه هاشمی ظهر امروز در اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور که در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه یک شخص روحانی در رأس دولت قرار دارد، انتظار می‌رود به مباحث قرآنی در این دولت بیشتر پرداخته شود؛ همان‌گونه که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی توجه ویژه‌ای به قرآن دارد.

هاشمی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی درصدد است با تدوین زوایای ناپیدا و کمتر توجه شده در خصوص قرآن و طراحی جشنواره ویژه‌ای همچون جشنواره خوارزمی برای آن، نگاهی جدی‌تر، ویژه‌تر و عمیق‌تر به قرآن کریم داشته باشد.

وی بیان کرد: بدون تردید پس از دوران رنسانس که دین به حاشیه رفت و برخی مکاتب با پرچم مبارزه با دین وارد میدان شدند، عده‌ای از این مکاتب با حضور دین در عرصه‌های اجتماعی مخالف و عده‌ای هم خواهان آن بودند.

هاشمی تصریح کرد: 200 سال است که این تقابل، کیان اسلام را تحت تأثیر قرار داده؛ اما با این حال روابط اجتماعی حاکم بر این فرهنگ با وجود تأثیرپذیری جزئی، همچنان قابلیت‌ها و کلیات خود را حفظ کرده است.

وی، نور حاکم بر دین اسلام را علت عدم موفقیت این مکاتب مادی در اثرگذاری بر اسلام دانست و ادامه داد: دلیل ناتوانی قوانین کلیسایی در حوزه مقاومت در برابر مدرنیسم آن بود که کلیات دین توان پاسخگویی به نیازها و مباحث مطروحه از سوی این مکاتب را نداشت.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در صورتی که کلیات دین اسلام به درستی تدوین شود، نه تنها خود، پایگاهی مدون است؛ بلکه بر تمام کلیات مدرنیته غلبه می‌کند و زمانی فرا می‌رسد که آنچه به عنوان وحی بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده در جامعه محقق می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه مواجهه دنیای مدرن با اسلام نتوانسته است کلیات این دین را از بین ببرد، خاطرنشان کرد: بر اساس فرهنگ دینی حرکت‌های آزادی‌خواهانه و انقلاب اسلامی در دنیا شکل می‌گیرد و این نشانه حقانیت اسلام است.

وی اذعان کرد: جامعه‌ای اسلامی و قرآنی است که مختصات آن بر مبنای فرهنگ قرآنی محقق شده باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: جامعه باید بر اساس قرآن کریم در جهانی که گستره فکر و ذهن انسان روز به روز بیشتر می‌شود، به سمت و سوی قرانی و آرمانی پیش برود.

هاشمی گفت: در جامعه قرآنی نه تنها پرداختن به ظواهر قرآن وظیفه آحاد جامعه است؛ بلکه پرداختن به روح و جوهره این کتاب آسمانی می‌تواند به تکامل جامعه کمک کند.

وی شناخت قرآن را مایه شناخت زوایای اصلی جهان دانست و یادآور شد: باید پذیرفت که جامعه امروزی با جامعه قرآنی فاصله دارد.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مهم‌ترین اصل در جامعه قرآنی روابط اجتماعی است، ادامه داد: در چنین جامعه‌ای روابط انسان‌ها بر مبنای اخلاق شکل می‌گیرد و این جامعه را روابط اجتماعی آن می‌سازد.

هاشمی با تأکید بر اینکه جامعه‌ای که تهمت، دروغ و رانت‌خواری در آن رواج داشته باشد، قرآنی نیست، بیان کرد: چنانچه ارزش‌های اخلاقی در همه سطوح جامعه حاکم شود، رسالت پیامبر(ص) محقق شده است.

وی با بیان اینکه باید در جامعه قرآنی در کنار همه زوایای قرآنی، ارزش‌هایی محقق شود که قرآن برای آن نازل شده است، افزود: بسیاری از کشورها از بهترین قاریان بهره‌مند هستند؛ حال آنکه این موضوع در صورت حاکم نشدن روابط اجتماعی منطبق با قرآن در این کشورها، بی‌فایده است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: جامعه ما فارسی‌زبان است و این امر در برخی مواقع اجازه درک عمیق‌تر مبانی قرآن را نمی‌دهد؛ چراکه جامعه باید بتواند روی قرآن و آیات آن تمرکز کند.

انتهای پیام/77011/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول