اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه کارگروه کشاورزی آبیک مطرح شد

فروش سم تاریخ گذشته و بذر نامرغوب به چغندرکاران آبیکی

در جلسه کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان آبیک پیرامون فروش سم تاریخ گذشته و بذر نامرغوب به چغندرکاران این شهرستان بحث و گفت‌وگو شد.

فروش سم تاریخ گذشته و بذر نامرغوب به چغندرکاران آبیکی

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، جلسه کار گروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان آبیک امروز با حضور حمید بغدادی معاون فرماندار شهرستان آبیک، بیژن لطفی مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان و حسن نصیری رئیس اداره امور آب آبیک در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

در این جلسه مباحت مهمی مانند نبود سیلو در آبیک، مشکل کم‌آبی برای کشت محصولات زراعی و پرداخت تسهیلات برای توسعه کشاورزی شهرستان آبیک صحبت به میان آمد و موضوعات مطرح شده مورد نقد و بررسی مسئولان حاضر در جلسه قرار گرفت.

یکی از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد و قابل تأمل هم بود وضعیت چغندرکاران بخش بشاریات شهرستان آبیک است.

در این جلسه گفته شد که کارخانه قند یزبر واقع در بخش بشاریات آبیک به چغندرکاران بذری را داده که کیفیت و مرغوبیت بذر سال 88 را که از همین رقم بوده است، نداشته و آفت محصولات چغندر قند کشاورزان را فرا می‌گیرد.

برای رفع آفت، کارخانه قند یزبر سمومی را به چغندرکاران می‌دهد که رفاه حالشان باشد و آفت‌ها را از بین ببرد؛ دریغ از اینکه سه ماه از تاریخ انقضای سموم هم گذشته بوده و آفت‌ها را از بین نبرده است.

در این جلسه همچنین مطرح شد که یکی از چغندرکاران گفته با این مشکلی که ایجاد شده کاشته و نکاشته پشیمان هستیم چراکه عیار و نوتاژ نداریم و اگر زیر 16 عیار باشد تحویل کارخانه نمی‌دهیم.

لازم به ذکر است؛ محصول چغندر قند با عیار 16 کیلویی یک هزار و 650 ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.

بذری که در سال 88 به چغندرکاران داده شده بود قدرت جوانه‌زنی و ریشه‌زنی بالا داشت و به هر نوع بیماری، آفات خاک و نوع خاک بسیار مقاوم بود ولی امسال این امر تحقق نیافت و آفت، حال چغندرکاران را گرفت و دل و دماغی برای برداشت محصول برای کشاورزان نگذاشت.

در ادامه این جلسه، بحران آب کشاورزی در شهرستان آبیک مطرح شد که البته این موضوع گریبانگیر کشاورزان استان قزوین نیز است.

نجات‌علی مافی رئیس هیئت مدیره مجمع امور صنفی کشاورزی شهرستان آبیک در این جلسه گفت: کشاورزان آبیکی برای کشت محصولات پاییزه با مشکل کمبود آب مواجه هستند؛ این در حالی است که چاه‌های تلفیقی از آب مناسب برخوردار است ولی در اواخر تابستان قطع می‌شود که این امر بر مشکل کم‌آبی کشاورزان می‌افزاید و کشاورزان بذر خشک را با ناامیدی در دل زمین می‌کارند.

وی افزود: چاه‌ها کمک حال کشاورزان محسوب می‌شود چرا باید به کشاورزان اعلام کنند که 30 درصد کشت کنید، چرا تاوان کمبود آب را کشاورزان باید پرداخت کنند و قربانی شوند.

بغدادی معاون فرماندار شهرستان آبیک نیز در این جلسه با اشاره به بحران آب در کشاورزی گفت: مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان آبیک باید در سوق دادن کشاورزان به سمت مکانیزه کردن اراضی، کشت محصولات با آب‌دهی کمتر، بازدهی و بهره‌وری بالا و استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار قطره‌ای و بارانی با برنامه‌ریزی مدون گام‌های ارزنده‌ای بردارند.

وی با اشاره به هدررفت آب در مسیرهای طولانی کانال‌های آب کشاورزی افزود: با توجه به اینکه حدود 20 درصد از آب‌ها در مسیرها به هدر می‌رود مطلوب است کانال‌هایی در این مسیرها احداث شود تا از پرتی آب جلوگیری شده و بسیاری از اراضی را بتوان سیراب کرد.

این مسئول ادامه داد: در شهرستان آبیک، کشاورزان معمولی و خرده‌پا بیش از چهار هکتار زمین کشاورزی دارند که باید به سمت کشت متناوب روی آورده و از محصولاتی کشت کنند که آب کمتر و بازدهی بیشتر دارد.

انتهای پیام/77006/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول