اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از تونل بهشت آباد

کارون فریاد می‎کشد؛ زبانم را نمی‎فهمند

اجرای طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای اگرچه روشی مناسب در زمینه تأمین آب و مقابله با بحران خشکسالی است، اما چنانچه این طرح‌ها بدون توجه به اصول علمی و استانداردهای لازم اجرا شود نه تنها مشکلی را برطرف نکرده است بلکه بستر بحران است.

کارون فریاد می‎کشد؛ زبانم را نمی‎فهمند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، آب تنها مایعی است که حیات بدون آن امکان‌پذیر نیست، بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که تامین آب در آینده نه چندان دور، اصلی‌ترین محور چالش‌های جهانی خواهد بود و به همین دلیل برخی از کشورها از هم‌اکنون به فکر چاره‌اندیشی برای مقابله با مشکل کم آبی و خشکسالی برآمده و اجرای طرح‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، این موضوع نزد کشورهای مذکور به قدری حائز اهمیت بوده که از چندی پیش با سرمایه‌گذاری مناسب، تمام تلاش خود را معطوف این موضوع نموده‌اند.

شرایط آب و هوایی کشور ایران نیز اقتضا می‌کند تا برای پیشگیری از بروز بحران‌های احتمالی در این زمینه، در کوتاه‌ترین زمان ممکن راهبردهای لازم مشخص و با ارائه راهکارهای علمی و عملی، از فرصت‌های باقیمانده برای رفع این مشکل بهره برد.

اجرای طرح‌های انتقال آب بین‌حوزه‌ای و یا انحراف مسیر رودخانه اگر چه روش‌های مناسب در زمینه تأمین آب و مقابله با بحران خشکسالی محسوب می‎شود اما چنانچه اجرای هر کدام از این طرح‌ها بدون توجه به اصول علمی و استانداردهای لازم محقق شود نه تنها مشکلی را برطرف نکرده است بلکه بستر بحران است.

در این میان اجرای طرح انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به استان اصفهان با حفر تونل مرسوم به بهشت آباد چندی است که به صورت جدی مطرح شده است، این در حالی است که به زعم کارشناسان و صاحبنظران این حوزه این طرح فاقد هرگونه مطالعات کارشناسی شده بوده و با اجرای این طرح خسارات جبران ناپذیری بر دشت‌های آب این استان وارد خواهد شد، خساراتی که تا سالیان سال امکان جبران آن میسر نخواهد شد.

بر این اساس با تنی چند از مسئولان و کارشناسان مرتبط با موضوع در ارتباط با فرصت‌ها و چالش‎های فراروی طرح‌های انتقال آب از استان خاصه تونل بهشت آباد گفت‌وگویی را ترتیب داده‌ایم که در ذیل به آن اشاره شده است:

حفر تونل بهشت آباد چاه‌های آهکی فرخشهر را می‎خشکاند

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: چندین سال است که با وجود ضرر رسانی طرح انتقال آب بهشت آباد به مبدأ و مقصد، متأسفانه شاهد هستیم که بر اجرای این پروژه پافشاری می‎شود.

روح الله فتاحی با اشاره به قرارگیری استان چهارمحال و بختیاری در ارتفاعات زاگرس میانی، گفت: بخش عمده آب استان از منابع زیرزمینی تهیه و تأمین می‎شود.

وی با تأکید بر اینکه حفر تونل بهشت آباد به صلاح استان نیست، افزود: با توجه به استفاده بیش از حد مجاز از آب‌های زیرزمینی در این استان حفر تونل بهشت آباد موجب خواهد شد تا منبع ناچیز آبی را که برای مصرف در استان باقی مانده از بین ببرد.

فتاحی ادامه داد: براساس اهداف اجرایی طرح، تونل بهشت آباد به طول 65 کیلومتر با حجم یک میلیارد مترمکعب آب از نقطه مرکزی عبور منابع آب‌های زیرزمینی استان احداث خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به مسیر تونل، گفت: مسیر تونل از اردل به سمت باغ بهادران استان اصفهان طراحی شده است، با حفر این تونل دیگر چشمه یا منبع زیرزمینی برای استان باقی نمی‌ماند و بر اثر زهکشی و سایر رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی از بین خواهد رفت.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح شاهد نابودی دشت شهرکرد و فرخشهر و خشک‌شدن چاه‌های آهکی به ویژه در فرخشهر خواهیم بود.

فتاحی تصریح کرد: این در حالیست که وضعیت تأمین آب شرب شهر فرخشهر در حال حاضر نیز با بحران روبروست.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه روش تعیین میزان آب انتقالی این طرح استاندارد نیست، گفت: همچنین تاکنون احتمال تخلیه آب از طریق شبکه کارستیک سنگ کف به داخل تونل و تخریب تونل نیز بررسی نشده است که در صورت بروز اشکال و تخریب تونل هزینه‌های هنگفت مالی را متحمل خواهد کرد.

تونل بهشت آباد منابع آب‌های زیرزمینی استان را از بین می‎برد

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: در استان کسی با انتقال آب به استان اصفهان و یا سایر استان‌های منطقه مخالف نیست، به شرط آنکه استانداردها رعایت شود.

سعید یوسف‌پور ادامه داد: چنانچه مقرر شد طرح انتقال آب در این استان اجرا شود ابتدا باید در مقصد راهکارهای صرفه‌جویی و شیوه‌های مصرف آب بررسی شود.

وی خاطرنشان کرد: در فلات مرکزی هیچ اقدامی در حوزه کاهش تقاضا و صرفه‌جویی در بخش کشاورزی و صنعتی انجام نگرفته است، در حالی که می‎توانند با تفکیک آب شرب از شستشو در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

یوسف‌پور تصریح کرد: بر اساس قانون هر عملی که موجب تخریب محیط زیست شود، منع قانونی دارد و نباید دست به اقدامی زد که محیط زیست و منابع آب‌های زیرزمینی استان از بین برود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: برهمین اساس لازم است تا مدیریت نوع مصرف آب در حوزه زاینده‌رود در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

وی با اشاره به تونل گلاب، گفت: تونل بهشت آباد و گلاب از یکدیگر جدا نیستند، هر دو با یک هدف احداث شده‎اند، تونل گلاب طرح انتقال آب نیست بلکه تونلی برای انحراف مسیر آب رودخانه است.

یوسف‌پور اضافه کرد: در تونل گلاب تنها مسیر قطر رودخانه عوض می‎شود و از حدفاصل حجت‌آباد تا باغ‌ بهادران خشک و سپس به بهشت آباد وارد می‎شود.

36 طرح پژوهشی در حوزه آب چهارمحال و بختیاری در دست اجراست

رئیس مرکز تحقیقات آب دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: در راستای سیاست کلی پژوهش در زمینه توسعه، بهره‌برداری و مدیریت بهینه منابع آب و با توجه به پتانسیل علمی و عملی موجود در دانشگاه شهرکرد مرکز تحقیقات منابع آب وابسته به دانشگاه شهرکرد در سال 83 تأسیس شد.

حسین صمدی ادامه داد: در حال حاضر مرکز تحقیقات آب متشکل از سه گروه پژوهشی بوده و از تجارب و تخصص بیش از 30 متخصص در زمینه‌های مختلف بهره‌مند است.

وی خاطرنشان کرد: این گروه پژوهشی در زمینه‌های مختلف از جمله مدیریت جامع بر منابع آب، مدل سازی کمی و کیفی منابع آب، حفاظت از منابع آب، خاک و آبخیزداری فعالیت دارد.

صمدی ادامه داد: با توجه به امکانات آزمایشگاهی و در حال توسعه این مرکز، امکان انجام مدل‌‌سازی‌های هیدرولیکی و آنالیزهای فیزیکی و شیمیایی بر روی نمونه‌های آب و خاک و رسوب وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات آب دانشگاه شهرکرد از انعقاد 36 قرارداد پژوهشی با سازمان‌های مختلف خبر داد و گفت: تهیه سند راهبردی آب استان، دستورالعمل زیست محیطی و اقتصادی انتقال آب بین حوزه‌ای، بررسی و شناسایی منابع آلاینده آب برای طراحی برنامه پایش حوزه زاینده رود از جمله این پژوهش‎ها در حوزه آب و بررسی فرصت‌ها و چالش‎های آب استان است.

انجمن نوای آب چهارمحال و بختیاری تنها انجمن مدافع آب استان

سرپرست انجمن نوای آب و محیط زیست زاگرس چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: انجمن نوای آب و محیط زیست زاگرس با بهره‌گیری از اعضای هیئت علمی و کارشناسان متخصص در زمینه کیفیت و کمیت منابع طبیعی و آب، مدیریت محیط زیست، زمین شناسی و روش ارزیابی مشارکتی و همچنین بهره‌گیری از دانش روز و بومی منطقه به ارتقای وضعیت سرمایه‌های طبیعی استان کمک می‌کند.

رضوان شریف‌نیا افزود: ترویج ارتقا و آگاهی فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی به ویژه آب و محیط زیست، همکاری در طرح‌های پژوهشی در خصوص منابع آب با سازمان‌های ذی‌ربط از جمله اقدامات این انجمن به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 16 سازمان مردم‌نهاد در این استان فعال هستند، گفت: این انجمن تنها انجمنی است که دغدغه اصلی آن آب است.

.....................................

گزارش از مریم پوراعتمادی

.....................................

 

انتهای پیام/68006/صا40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول