اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

رویدادهای آفریقا

تاکید مغرب بر برگزاری کنفرانس ژنو ۲/ دستگیری عاملان کشتار نیروهای امنیتی تونس

تاکید روسیه و مغرب بر برگزاری هر چه سریع تر کنفرانس ژنو 2 برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه و رواج برده‌داری در موریتانی از جمله رویدادهای تازه آفریقا است.

تاکید مغرب بر برگزاری کنفرانس ژنو ۲/ دستگیری عاملان کشتار نیروهای امنیتی تونس

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، اخبار برخی تحولات آفریقا در زیر آمده است:

تاکید روسیه و مغرب بر ضرورت برگزاری هر چه سریع تر کنفرانس ژنو 2

میخائیل بوگدانوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه در دیدار با عبدالقادر لشهب سفیر مغرب در مسکو بر ضرورت بررسی راه حل‌های مسالمت آمیز برای مسائل منطقه تاکید کرد.

شبکه روسیا الیوم اعلام کرد که وزارت خارجه روسیه در پایان این دیدار دیپلماتیک که دیروز جمعه برگزار شد گفت: دو طرف به بررسی اوضاع خاورمیانه و شمال آفریقا پرداختند و بر ضرورت برگزاری کنفرانس ژنو 2 برای حل بحران سوریه در سریعترین زمان ممکن تاکید کردند.

غیبت بوتفلیقه از مراسم سالگرد انقلاب آزادسازی الجزایر

عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور الجزایر امروز جمعه برای اولین بار از زمان تصدی منصب خود در مراسم رسمی به مناسبت پنجاه و نهمین سال انقلاب آزادسازی در اول نوامبر سال 1954 حضور نیافت.

عبدالقادر بن صالح رئیس مجلس امت الجزایر و محمد العربی ولد خلیفه رئیس شورای مردمی و ملی و عبدالمالک سلال، نخست وزیر الجزایر به نیابت از رئیس جمهور در این مراسم حضور داشتند تا به مقامات بلندپایه دولتی و افسران بلندپایه ارتش ملی تبریک بگویند.

نمایندگان احزاب سیاسی و جامعه مدنی و مقامات بلند پایه دولتی، ورزشی و فنی و همچنین نمایندگان هیئت‌های دیپلماتیک خارجی در الجزایر در مراسم امروز حضور داشتند.

ارتش لیبی 32 چادی را در بنغازی دستگیر کرد

نیروهای ویژه در شهر بنغازی لیبی دیروز جمعه 32 چادی را در داخل منزلی در مقابل زندان الکویفیه این شهر دستگیر کردند.

محمد الحجازی کارشناس امنیتی و نظامی اتاق امنیت مشترک در بنغازی گفت: این 32 تبعه چاد به صورت غیرقانونی وارد خاک لیبی شدند.

مقامات امنیتی لیبی روزانه ده‌ها مهاجر غیرقانونی را در این کشور بازداشت می‌کنند و اتباع خارجی را در ناامنی‌های لیبی شریک می‌دانند.

اعلام آمادگی ترکیه برای کمک به تونس در جنگ با تروریسم

عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با محمد المنصف المرزوقی، رئیس جمهور تونس بر آمادگی کشورش برای کمک کارشناسی و تدارکاتی به تونس به منظور مقابله با تروریسم تاکید کرد.

ریاست جمهوری تونس در بیانیه ای تاکید کرد: در این تماس تلفنی بر تقویت روابط اقتصادی، تجاری و امنیتی بین ترکیه و تونس تاکید و به مسائل منطقه ای پرداخته شد.

تونس در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش حملات تروریست‌ها علیه دستگاه امنیتی در آماده باش به سر می‌برد.

این در حالی است که دولت ترکیه خود از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کند و شرایط اعزام آنها به سوریه برای مقابله با نظام بشار اسد را تسهیل می‌کند.

ارتش تونس علیه گروه‌های مسلح تروریستی در منطقه کوهستان‌های الشعانبی وارد عملیات نظامی شده که از جمله این گروه‌ها گردان "عقبة بن نافع" است که به گفته وزیر کشور تونس مسئول کشته شدن هشت سرباز در کوهستان‌های الشعانبی در ژوئن گذشته است.

دستگیری 4 عامل کشتار نیروهای گارد ملی در سیدی بوزید تونس

وزارت کشور تونس امروز جمعه اعلام کرد که دستگاه امنیتی چهار تن را که ارتباط مستقیم با اقدامات تروریستی اخیر در سیدی بوزید داشته‌اند دستگیر کرد.

وزارت کشور تونس در بیانیه‌ای گفت: یگان‌های گارد ملی با همکاری ارتش پنجشنبه شب در استان سیدی بوزید چهار عنصر تروریستی مسلح را دستگیر کردند که به طور مستقیم در شهادت نیروهایی از گارد ملی در سیدی علی بن عون در 23 اکتبر گذشته دست داشتند.

این بیانیه افزود: شمار تروریست‌های بازداشتی که در این حوادث دست داشته‌اند به 19 تن رسیده است.

حملات هوایی ارتش کنیا علیه پایگاه‌های الشباب در سومالی

ارتش کنیا در حملات هوایی برخی پایگاه‌های نیروهای الشباب را در سومالی هدف قرار داد.

ارتش کنیا اعلام کرد حملات تازه‌ای را علیه نیروهای الشباب در داخل سومالی انجام داده است و هواپیماهای ارتش کنیا اهدافی را در ناحیه باکول در جنوب سومالی هدف قرار دادند. 

الشباب اعلام کرده که این حملات تلفات نداشته است زیرا نیروهای الشباب 10 روز پیش این منطقه را ترک کرده بودند. 

ارتش کنیا این اقدام را به تلافی حمله اخیر الشباب به مرکز خریدی در نایروبی انجام داده که شصت و هفت کشته به جا گذاشت.

کنیا در قالب نیروهای اتحادیه آفریقا در سومالی حضور نظامی دارد.

آفریقای جنوبی شهرک سازی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد

میته انکوانا ماشابانه، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در حاشیه مراسم افتتاح برنامه‌ای برای درخواست آزادی مروان برغوثی، از رهبران فلسطینی، درباره طرح‌های جدید شهرک سازی اسرائیل گفت: آنچه که در فلسطین می‌گذرد ما را نگران کرده است.

وی در حضور همسر برغوثی افزود: آخرین باری که من به نقشه فلسطین نگاه کردم نتوانستم از ناراحتی بخوابم من تنها چند نقطه بسیار کوچک را شاهد بودم. این موضوع مرا به شدت ناراحت کرد .

ماشابانه گفت: وزرای آفریقای جنوبی دیگر به اسرائیل سفر نمی‌کنند و تماس‌ها در سطح بلند پایه با این رژیم کاهش خواهد یافت.

اوگاندا خواستار آتش بس بین شورشیان ام 23 و ارتش کنگو شد

وزیر دفاع اوگاندا به عنوان میانجی اصلی گفت‌وگوها بین دولت کنگو و شورشیان 23 مارس از دو طرف خواست به جنگ یا یکدیگر خاتمه دهند و در نتیجه آن، از دیروز تا صبح امروز درگیری روی نداده است.

این در حالی است که در پی پیشرفت‌های نظامی ارتش کنگو در مقابله با شورشیان ام 23 این گروه از آمادگی برای توافقنامه صلح خبر می‌دهد.

گفت‌وگوهای صلح دولت و شورشیان چهارشنبه در کامپالا پایتخت اوگاندا بعد از وقفه‌ای کوتاه از سر گرفته شد. این گفت‌وگوها 10 روز قبل به سبب درخواست شورشیان برای صدور عفو عمومی متوقف شده بود.

راس فاینگلد نماینده آمریکا در منطقه دریاچه‌های بزرگ آفریقا روز گذشته گفت توافق اولیه در زمینه صلح احتمالا تا اوایل هفته آینده حاصل شود.

سازمان ملل: در موریتانی هنوز برده داری رواج دارد

کورنلیس فلینترمن یکی از اعضای کمیته حقوق بشر سازمان ملل نیز در این باره گفت: موریتانی یکی از کشورهایی است که هنوز برده داری در آن شایع است؛ اگرچه دولت این کشور آن را انکار می‌کند و قوانینی نیز علیه برده داری وضع کرده و آن را جرم خوانده است ولی افرادی که در شرایط برده‌ها زندگی می‌کنند هرگز امکان آن را ندارند که در این مورد به دستگاه قضایی کشور خود شکایت کنند.

بر اساس تحقیقات مرکز موسوم به «واک فری» یا آزادانه قدم بردار که در زمینه مبارزه با برده داری فعالیت می‌کند، موریتانی یکی از معدود کشورهایی است که برده داری در آن شایع است و چهار درصد از جمعیت آن را برده‌ها تشکیل می‌دهند.

تعداد دیگری از سازمان‌های بشردوستانه، این نسبت را حتی 20 درصد هم اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول