اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏‌دهد

وقایع صعود به چهارمین قله بلند دنیا از زبان کوهنورد دماوندی + تصاویر

همایش گزارش صعود دو کوهنورد دماوندی به قله هشت هزار و 516 متری لوتسه، چهارمین قله بلند دنیا با حضور رئیس فدراسیون کوهنوردی ایران برگزار شد.

وقایع صعود به چهارمین قله بلند دنیا از زبان کوهنورد دماوندی + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، یکی از دو کوهنورد صعودکننده به این قله صبح امروز در این همایش در سالن اجتماعات کوثر دماوند گفت: صعود به قله لوتسه، نخستین صعود هشت هزار متری برای هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان دماوند بود که انجام شد.

مرتضی رمضانی، صبر، استقامت و مدیریت زمان را از فاکتورهای مهم برای موفقیت در صعود به قلل مرتفع خواند و افزود: پیش‌‏بینی احتمالات، استقاده بهینه از امکانات و لوازم، تعامل مناسب با شرپاها، تعامل مناسب با سایر تیم‏‌ها در مسیر، آگاهی از تغذیه و عملکرد بدن در ارتفاع، شناخت توانایی‏‌های شخصی و در نهایت شانس از عوامل مؤثر در انجام یک صعود موفق است.                                 

                                       

 

یخچال‏‌های خمبو؛ سخت‏‌ترین مرحله در مسیر صعود

کوهنورد دماوندی که هم‏زمان با پخش فیلم‏‌ها و تصاویر و اسلایدهایی، گزارش لحظه به لحظه‏‌ای از مراحل صعود خود را ارائه می‌‏داد، یخچال‏‌های خمبو را سخت‏‌ترین مرحله در مسیر این صعود خواند.

رمضانی تصریح کرد: چه در مسیر رفت و چه در مسیر برگشت، امکان بروز حادثه در این یخچال‏‌های خطرناک و متغیر بسیار زیاد بود.

وی همچنین کمپ چهار در فاصله هفت هزار متری کوه لوتسه را نیز از دیگر مسیرهای خطرناک این صعود دانست و بیان کرد: این کمپ به دلیل شیب بسیار زیاد آن به کمپ مرگ معروف است؛ به طوری که وقتی از پایین به این کمپ نزدیک می‏‌شدیم، چادرهای باز نشده یا تجهیزات آشپزی و مواد غذایی سایر تیم‏ها را می‌د‏یدیم که از کمپ به پایین سقوط کرده و از کنار ما سرازیر می‏‌شدند.

 

 

هیمالیا؛ سرزمین مقدس نپالی‏ها

این کوهنورد فاتح چندین قله 7 هزار متری در هیمالیا، این رشته کوه را سرزمین مقدس اهالی کشور نپال برشمرد و افزود: نرسیده به قله اورست، یک شیوه‌‏نامه مذهبی بر روی دیوار نصب شده است که در قالب پنج ماده، کارهای حرام در این کوه‌‏ها را بیان می‏‌کند.

وی ادامه داد: شرپاها که تقریبا حکم راهنما را دارند و از اهالی بومی منطقه هستند، طبق رسم دیرینه خود قبل از شروع کار در دامنه کوه، مراسم مذهبی را خاص این مکان مقدس انجام می‏‌دهند.

رمضانی اضافه کرد: در این مراسم به یادبود زنده یاد مهدی عمیدی، تصویر او همراه با آرم و پرچم کشور و هیئت کوهنوردی شهرستان دماوند را وسط این مجلس مذهبی قرار دادیم.

 

 

 

الیزابت هالی؛ وقایع‏‌نگار فاتحین قله اورست و لوتسه

این کوهنورد موفق دماوندی افزود: قبل از رسیدن به دامنه قله و در شهر کاتماندو، در حضور زن مسنی به اسم الیزابت هالی، وقایع‌‏نگار فاتحین قله اورست و لوتسه بودیم.

وی گفت: الیزابت هالی،60 سال پیش از آمریکا به نپال آمد و به خاطر علاقه‏‌ای که به فرهنگ این کشور و به هیمالیانوردی داشت، در همین منطقه ماند و اکنون گزارش همه صعودهای این دو قله را می‌‏نویسد؛ به طوری که هر کوهنورد در سری دوم می‏‌تواند اسم و مشخصات خود را در کتاب وی ببیند.

رمضانی وجه تمایز این صعود موفق با صعودهای قبلی خود و حتی با برخی از صعودهای سایر تیم‏‌ها را برنامه‌‏ریزی دقیق و عدم اتلاف وقت و صبر و حوصله و برنامه‏‌ریزی بر اساس گزارش هواشناسی خواند.

گفتنی است؛ در پایان مراسم، هدایا و تقدیرنامه‏‌هایی از سوی فدراسیون کوهنوردی، هیئت کوهنودری استان تهران و شهرستان دماوند، فرمانداری و اداره ورزش و جوانان شهرستان، شهرداری و شورای اسلامی شهر دماوند به این دو کوهنورد تلاش‏گر و موفق اهدا شد.

انتهای پیام/2568/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول