اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قم:

طلاب اهداف سینمای دینی را تحقق بخشند/ رشد فرهنگ دینی با رنگ و بوی هنر هفتم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سینمای دینی، سینمایی واقع‌گرا و سرشار از امید برای مخاطبان است که در این راستا طلاب باید به اهداف این سینما توجه کرده و آن را در جامعه محقق کنند.

طلاب اهداف سینمای دینی را تحقق بخشند/ رشد فرهنگ دینی با رنگ و بوی هنر هفتم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی جنتی ظهر امروز در آیین اختتامیه جشنواره فیلم اشراق که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی و با حضور جمعی از طلاب و علاقه‌مندان به هنر هفتم برگزار شد، اظهار داشت: خدا را شاکرم که توفیق یافتم در جمع دانش‌پژوهان و فرهیختگان و اساتید گرانقدر سینمای دینی حضور یابم.

وی با سپاسگزاری از برپایی دومین جشنواره فیلم اشراق بیان داشت: گرایش به هنر و زیبایی امری فطری است و ارتباطی به اعتقادات دینی بشر ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بشر تابع هر اندیشه‌ای که باشد به درک مفاهیم دینی می‌رسد، گفت: همین گرایش‌ها موجب خلق هنر می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تبیین ماهیت هنر دینی پرداخت و گفت: هنر دینی از خالق یکتا سرچشمه می‌گیرد و باید اذعان داشت که برخی از جنبه‌های معنوی به دین خاصی تعلق ندارند.

وی مفاهیمی مانند عدالت، دانش و فضیلت را سرچشمه هنر معنوی دانست و تصریح کرد: هنر دریچه‌ای مطلوب به سوی دنیای مطلوب و راهی برای رسیدن به طراوت است.

جنتی ادامه داد: هنر انسان را به عالم حقیقت صعود می‌دهد و حس زیبایی‌شناسی انسان را متجلی می‌سازد و حیات طیبه‌ای را در زندگی جاری می‌سازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود سینما را رسانه‌ای متعالی و تأثیرگذار دانست و بیان داشت: سینما بزرگ‌ترین اندیشه و نفوذ را در جهان کنونی به خود اختصاص داده است.

وزیر ارشاد سینما را معجزه قرن بیستم دانست و اذعان کرد: این رسانه به آسانی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و قدرت تخیل ایشان را تسخیر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه سینما دارای جاذبه‌ها و نفوذ فراوانی بین همه اقشار طبقاتی جامعه است، گفت: نباید از این ظرفیت غفلت کرد و فاصله گرفت.

جنتی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی ایران زمزمه‌های سینمای معناگرا ، سینمای دینی و سینمای اسلامی به گوش رسید و به تدریج نگاه هنرمندان به سمت سینمای خاص جلب شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های مطلوب سینمای دینی عنوان کرد: در این سینما هنرمند باید اصول اسلامی را با استفاده از قدرت بشری همراه با احساس لذت به مخاطب بچشاند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: سینمای دینی روح دین را آشکار می‌کند و به آن رنگ و بوی دیگری می‌بخشد.

*معرفی مفاهیم دینی با زبان سینما

وی اضافه کرد:سینما با یافتن حقیقت در جست‌وجوی واقعیت است و از حقیقت موجود به واقعیت موعود پی می‌برد و باید به این نکته توجه کرد چنین سینمایی جامعه انسانی را به کمال می‌رساند.

جنتی در بخش دیگری از سخنان خویش به نقش سینما در ترویج فرهنگ دینی اشاره و ابراز داشت: روحانیون مسیحی که در چند دهه به مقابله با سینما پرداختند، سال‌هاست به تعامل با رسانه سینما پرداخته‌اند و از این رسانه برای معرفی مسیح به تمام دنیا استفاده می‌کنند.

وی افزود: ما نیز باید برای معرفی دین اسلام به وسیله این رسانه بپردازیم و مفاهیم دینی را با اختصار هنر هفتم بیان کنیم .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش اثرگذار روحانیت در سال‌های اخیر به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برپایی نظام اسلامی ابراز داشت: روحانیت همیشه در جامعه اثرگذار بوده و با منش طلبگی مسیر صحیح را به جامعه نشان داده است و امروز نیز اندیشه پویای حوزه علمیه در حوزه رسانه نیز باید بیش از پیش نمایان شود.

*رشد فرهنگ دینی با حضور طلاب در عرصه سینما

وی ورود حوزه علمیه به عرصه‌های فرهنگی و هنری را موجب رشد فرهنگی دینی با رنگ و بوی هنر هفتم دانست و گفت: به همین دلیل امروز شاهد برپایی جشنواره‌هایی مانند جشنواره فیلم اشراق هستیم.

وی با اذعان بر اینکه سینما به طور عام و سینمای دینی به طور خاص از فقر سوژه رنج می‌برد، گفت:‌ طلاب و روحانیون وظیفه دارند که با ورود به این عرصه سوژه‌هایی دینی و روایی را بیش از پیش ارائه کنند.

جنتی با تقدیر از عوامل برگزاری جشنواره اشراق تصریح کرد: اهداف ارزشمند این جشنواره نشانگر آن است که بخشی از دغدغه‌های اهل تدین در خصوص تهاجم فرهنگی سنگین غرب برطرف شده و سینمای دینی با حضور طلاب و روحانیون به سمت و سوی صحیحی حرکت می‌کند.

وی حضور روحانیت را در عرصه فیلم‌سازی زمینه‌ساز تعمیم ارزش‌های اسلامی، نوآوری و حرکت آفرینی و افزایش آگاهی و بینش هنرمندان ذکر کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشف استعدادها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده هنرمندان را از دیگر ویژگی‌های حضور طلاب در عرصه هنر هفتم دانست.

انتهای پیام/2258/صا40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول