اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد

فعالیت 9700 واحد صنعتی در بخش نساجی / 15هزار فارغ‌التحصیل نساجی داریم

مدیرکل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت از فعالیت 9 هزار و 700 واحد نساجی در کشور خبر داد و گفت: 283هزار نفر به طور مستقیم در صنعت نساجی کشور مشغول به کار هستند.

فعالیت 9700 واحد صنعتی در بخش نساجی / 15هزار فارغ‌التحصیل نساجی داریم

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، نعمت‌الله مردانی، پیش از ظهر امروز در نخستین گردهمایی فارغ‌التحصیلان رشته نساجی دانشگاه آزاد یزد اظهار داشت: صنعت نساجی از قدیمی‌ترین صنایع کشور است و هم‌اکنون بیش از 9هزار و 700 واحد صنعتی در کشور فعالیت می‌کنند که بیش از 2هزار واحد کوچک و بزرگ آن مربوط به استان یزد است.

وی با اشاره به فعالان بخش صنعت نساجی در کشور بیان کرد: در حال حاضر 283هزار نفر در صنعت نساجی کشور اشتغال مستقیم دارند که این میزان به جز آمار شاغلان صنفی است.

مردانی میزان سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی کشور را 720 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: نساجی، سه درصد از ارزش افزوده صنایع کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان مواد اولیه مورد استفاده در صنعت نساجی کشور را بیش از یک میلیون تن اعلام کرد و بیان داشت: این میزان مواد اولیه در کارخانجات نساجی مورد استفاده و فرآوری قرار می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به جایگاه نساجی ایران در خارج از مرزها نیز بیان کرد: 20 درصد محصولات واحدهای نساجی کشور به خارج از کشور صادر می‌شود و محصولات ایرانی توانسته به خوبی جایگاه خود را در کشورهای پیدا کنند.

مردانی، ارزش صادرات این بخش را 1.1 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: ارزش پوشاک موجود در بازار ایران اکنون 12هزار میلیارد تومان و ارزش کفش 5هزار میلیارد تومان است.

این مسئول همچنین ارزش تولیدات واحدهای صنعتی در این بخش در سراسر کشور را 4میلیارد دلار اعلام کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور 15هزار تحصیل‌کرده در صنعت نساجی و گرایش‌های مرتبط با آن داریم، عنوان کرد: این میزان متخصص، ظرفیتی بی‌نظیر برای توسعه صنعت نساجی به شمار می‌رود.

مدیرکل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به آزمایشگاه‌های مجهز، واحدهای پیشرفته، کارگر ارزان، نیروهای تحصیل‌کرده و سایر ظرفیت‌های موجود در صنعت نساجی خاطرنشان کرد: انتظار این است که با این امکانات و ظرفیت‌ها، شاهد توسعه روزافزون و پیشرفت هر روزه صنعت نساجی در کشور هستیم.

مردانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفت‌های صنعت نساجی در کشور عنوان کرد: در 10 سال گذشته، تولیدات پلی‌استر در کشور نداشتیم اما اکنون در زیرساخت‌های تولید پلی‌استر همچنین تولیدات این بخش، پیشرفت‌های بسیار خوبی در سطح کشور داشته‌ایم.

وی، تولید البسه نظامی، تولیدات با فناوری نانو و بایو و ... را از دیگر پیشرفت‌های صنعت نساجی کشور برشمرد.

مردانی همچنین با اشاره به ارتباط صنعت نساجی با سایر صنایع عنوان کرد: به عنوان نمونه صنعت خودروسازی تا حدی وابسته به صنایع نساجی است و پیشرفت آن، پیشرفت واحدهای نساجی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر 20 تا 30 درصد از قطعات و تجهیزات خودرو نظیر کف‌پوش‌ها، ایربک‌ها و ... توسط واحدهای نساجی داخل کشور تولید می‌شود.

مدیرکل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به ارتباط نساجی با علم پزشکی اظهار داشت: در حال حاضر انواع منسوجات بی‌بافت که در علم پزشکی کاربرد دارند، در کشور و در واحدهای نساجی تولید می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: گرچه صنعت گرفتاری‌هایی دارد و معتقدیم که باید بیش از پیش پیشرفت داشته باشد اما این پیشرفت‌ها به آن دلیل به طور کامل محقق نشده که اتصال بین صنعت و دانشگاه برقرار نشده است.

مردانی تصریح کرد: تا زمانی که تحقیقات علمی به تحقیقات کاربردی تبدیل نشود و تحقیقات در حد مقاله باقی بماند، نمی‌توانیم به پیشرفت‌های اساسی دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که دانشگاه‌ها اکنون باید وارد تحقیقات کاربردی شوند تا صنعت و دانشگاه هر دو از یکدیگر منتفع شوند.

به گزارش فارس، در این مراسم بیش از 300 نفر از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان رشته نساجی دانشگاه آزاد یزد حضور داشتند و سی‌‌امین سالگرد افتتاح دانشکده نساجی یزد را جشن گرفتند.

انتهای پیام/2464/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول