اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل قطار شهری اهواز عنوان کرد

رعایت پدافند غیر عامل مهم‌ترین دلیل در انتخاب مسیر متروی اهواز

مدیرعامل قطار شهری اهواز گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب مسیر به صورت زیرزمینی رعایت تمهیدات لازم در بخش پدافند غیر عامل در کلان‌شهر اهواز است.

رعایت پدافند غیر عامل مهم‌ترین دلیل در انتخاب مسیر متروی اهواز

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، عباس هلاکویی به مناسبت هفته پدافند غیرعامل و در بازدید از ایستگاه دروازه پروژه قطار شهری اهواز اظهار کرد: اجرای مترو به صورت زیرزمینی نه تنها از ایجاد نابسامانی در ترافیک سطح شهر جلوگیری خواهد کرد بلکه تا حدود 20 درصد از ترافیک نیز کاسته خواهد شد.

وی بیان کرد: با انتخاب مسیر به صورت زیرزمینی امکان هر گونه اصلاح هندسی، پل سازی و سایر راهکارهای رهایی از شرایط سخت ترافیکی برای معابر فعلی می‌سر بوده و ایجاد هر گونه تقاطع غیر هم سطح نیز امکان پذیر است.

مدیرعامل قطار شهری اهواز افزود: با توجه به اینکه شرایط اقلیمی اهواز گرم است با قرار گرفتن مسیر به صورت زیرزمینی، مصرف انرژی جهت تهویه و خنک کردن قطار‌ها و ایستگاه‌ها کاهش یافته و در تامین دستگاه‌ها و امکانات لازم صرفه جویی به عمل می‌آید.

هلاکویی در ادامه از روش گود برداری به شیوه‌های شمع‌های درجا، دیوار دیافراگمی بتنی و روش بالا به پایین اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه پروژه قطا شهری یک پروژه بزرگ محسوب می‌شود تمام مطالعات مربوط به پدافند غیر عامل در این پروژه لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: مدتی پیش آقای احمدی‌نژاد از این پروژه بازدید کردند و به ما گفتند که چرا قطار شهری اهواز به صورت هوایی انجام نمی‌شود که اعلام کردیم چون این پروژه جز دستورات پدافند غیر عامل است باید به صورت زیرزمینی انجام شود.

مدیرعامل قطار شهری اهواز افزود: با توجه به اینکه در طول یک ساعت 17 هزار نفر ورود و خروج داریم باید به لحاظ امنیتی اقدامات لازم را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم تا به کسی آسیب وارد نشود.

وی با بیان اینکه در صورت ایجاد مشکل در تونل‌ها دو روش برای تخلیه مسافر مد نظر قرار دادیم گفت: اول اینکه اگر اتفاقی بین دو ایستگاه رخ دهد از طریق راه‌های خروجی جمعیت را به بیرون هدایت می‌کنیم. با توجه به اینکه این احتمال وجود دارد که قطار زیر رودخانه متوقف شود یک خروجی اضطراری کنار پل چهارم نصب خواهیم کرد.

هالاکویی ادامه داد: در شرایط بحرانی ما باید جمعیت را ظرف 4 دقیقه از زیرزمین بالا ببریم لذا برای این کار هر جا که فاصله بین دو خروجی بیش از 730 متر باشد یک خرجی اضطراری پیش بینی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه محاسبات خود را طوری انجام داده‌ایم که در مقابل یک زلزله 8 ریشتری مقاوم باشد افزود: در ساختمان‌هایی که تجمع افراد بالا است باید آن ساختمان به لحاظ ایمنی از استانداردهای لازم برخوردار باشد و اگر اتفاقق رخ داد نباید پایداری خود را از دست بدهد.

مدیرعامل قطار شهری اهواز با بیان اینکه تمامی ایستگاه‌ها توسط سخت‌افزارهای مجهز کنترل می‌شوند افزود: سیستم هوشمند ردیاب مواد مخدر از دیگر امکاناتی است که در ورودی و خروجی ایستگاه‌ها نصب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه سلمان فارسی اصلی‌ترین ایستگاه ما به شمار می‌رود چرا که مرکز بازار بوده و جمعیت بسیاری در این قسمت رفت و آمد می‌کند لذا ترافیک این نقطه را قطع کردیم کاری خواهیم کرد که وقتی مردم از ایستگاه به بالا می‌آیند با مشکل عبور و مرور مواجه نباشند.

هالاکویی ادامه داد: با توجه به اینکه خیابان سلمان فارسی (نادری) از شرایط پدافندی خاصی برخوردار است دو ایستگاه به فاصله 400 متری در این خیابان قرار دادیم تا از نظر پدافندی تعداد دسترسی‌ها بهتر باشد. اگرچه برای راه اندازی یک ایستگاه بیشتر، بیش از 50 میلیارد تومان هزینه کردیم اما این موضوع به لحاظ امنیتی و پدافندی به سود ما است.

وی در ادامه به مسیر شماره یک قطار شهری اهواز اشاره کرد و افزود: مسیر خط یک قطار شهری اهواز که طول آن 23 کیلومتر و دارای 24 ایستگاه است قسمت شمال شرق شهر را با عبور از مراکز شهر و به ویژه رودخانه کارون به جنوب غرب شهر متصل می‌کند.

هلاکویی گفت: بخش شمالی این مسیر از منطقه نیروگاه زرگان آغاز شده و تا مصلی امام خمینی (ره) امتداد دارد. در این بخش 11 ایستگاه و 2 کراس اور پیش بینی شده است. همچنین بخش میانی این مسیر که دارای 13 ایستگاه بوده از مصلی امام خمینی (ره) آغاز و تا ایستگاه پارک حجاب در غرب کارون امتداد دارد.

وی ادامه داد: بخش جنوبی مسیر خط یک قطار شهر اهواز از ایستگاه پارک حجاب آغاز شده و تا بیمارستان شهید بقایی امتداد دارد. این بخش دارای 9 ایستگاه و دو کراس‌اور خواهد بود.

مدیرعامل قطار شهری اهواز با بیان اینکه نحوه اجرا پروژه قطار شهری اهواز به صورت تونل‌های زیرزمینی دوقلو است افزود: عمق هر ایستگاه از سطح زمین 17 متر است این در حالی بوده که عمق حفاری به هنگام عبور از رودخانه کارون نزدیک به 40 متر می‌باشد.

وی گفت: ایستگاه‌های مسیر خط یک به ترتیب زرگان، خرم نوش، ترمینال، اقبال، فرودگاه، زیتون، شهید بندر، شرکت نفت، دروازه، مرکز فرهنگی، مصلی، سلمان فارسی شرقی، سلمان فارسی غربی، ساعت، میدان دانشگاه، صدا و سیما، آب و برق، سه راه فروردین، کارگر، میدان کودک، پردیس، پل ششم، شهید بقایی می‌باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، ایستگاه دروازه در حال حاضر در مرحله نازک کاری بوده و پس از انجام تاسیسات برقی به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام/‌72015‌/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول