اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد

لزوم تغییر نظام استاد شاگردی در صنعت چاپ/ 7 برنامه برای ارتقای چاپ کردستان

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نظام موجود در صنعت چاپ ما استاد ـ شاگردی است که باید از این مرحله عبور و به نظام توسعه یافته برسیم تا دانش مبتنی بر فنآوری را پیاده کنیم.

لزوم تغییر نظام استاد شاگردی در صنعت چاپ/ 7 برنامه برای ارتقای چاپ کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، احمد علمشاهی شامگاه چهارشنبه در اختتامیه سومین جشنواره استانی صنعت چاپ و نشر کردستان در محل مجتمع فجر این شهرستان اظهار کرد: توسعه فرهنگی در هر جامعه زیربنای تمامی توسعه‌ها اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه پیشرفت هر جامعه با پیشرفت فرهنگی و ارتقای مؤلفه‌های فرهنگی گره خورده است، گفت: صنعت چاپ از ابتدای پیدایش نقش مهمی در تولید آثار مکتوب و ارزشمند و فاخر داشته است.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صنعت چاپ را از صنایع پیشران و توانمندساز صنایع دیگر و متمم برای صنایع کلیدی جامعه عنوان کرد.

علمشاهی با تأکید بر اینکه کردستان در زمینه‌های مختلف رو به رشد است اظهار کرد: برای هم ردیف شدن با استان‌های پیشرفته نیازمند صنعت چاپ مطلوب در این منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه سابقه صنعت چاپ در کشور ما به 200 سال قبل باز می‌گردد تصریح کرد: این صنعت در استان کردستان نیز دارای سابقه 75 ساله است.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در چشم‌انداز 20 ساله کشور، ایران باید در ردیف جوامع توسعه یافته و در منطقه در جایگاه نخست اقتصادی قرار داشته باشد تصریح کرد: یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، کسب عنوان و جایگاه چاپ برتر در منطقه است.

علمشاهی در ادامه به بیان برخی آسیب‌ها در این حوزه پرداخت و گفت: بیشتر دستگاه‌های چاپ عمر زیادی دارند در حالی که در دنیا چاپ دیجیتال وارد این عرصه شده است.

وی با تأکید بر اینکه اگر به رو‌ز نباشیم از قافله چاپ جهان عقب می‌مانیم اظهار کرد: نظام موجود در صنعت چاپ ما استاد- شاگردی است که باید از این مرحله عبور و به نظام توسعه یافته برسیم تا دانش مبتنی بر فنآوری را پیاده کنیم.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از مشکلات حوزه چاپ و نشر در کردستان را رشد کمتر و نامتوازن این استان نسبت استان‌های پیشرفته در این صنعت دانست و افزود: این رویه باید اصلاح شود.

علمشاهی با بیان اینکه بیشتر واحدهای صنعت چاپ در استان کردستان خرد و ضعیف هستند تصریح کرد: باید به سمت صنعتی شدن این حوزه در معنای واقعی آن حرکت کنیم.

وی با اشاره به همسایگی استان کردستان با منطقه اقلیم عراق این قضیه را به مثابه یک فرصت برای صنعت چاپ استان قلمداد کرد و گفت: باید فعالان این عرصه این بازار بکر را هدف قرار دهند.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه 60 درصد از ماشین‌آلات صنعت چاپ کشور دارای عمر بیش از 20 سال هستند خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم با تحولات صنعتی جهان همگرا شویم.

7 برنامه برای رشد صنعت چاپ کردستان

علمشاهی در ادامه به برخی تدابیر دولت در خصوص ارتقای وضعیت چاپ و نشر اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم بهبود فضای کسب و کار بخش خصوصی را در برنامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه دولت قصد دارد به عنوان حامی، ناظر و برنامه‌ریز عمل کند اظهار کرد: یکی از محورهای مدّنظر برای کاهش مشکلات صنعت چاپ، تسهیل در اعطای مجوزها و فراهم کردن مقدمات حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در این حوزه است.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه توسعه کردستان در گرو توسعه صنعت چاپ این استان است گفت: یکی از برنامه‌های مهم ما برای رشد واحدهای چاپی اعطای وام کم‌بهره به مبلغ یک میلیارد تومان و با هماهنگی صندوق توسعه ملی است.

علمشاهی تلاش برای ایجاد دو واحد چاپی مدرن، خرید دستگاه‌های روز صنعت چاپ از ردیف اعتباری صندوق تسهیلات ارزی و تدارک تسهیلات گمرکی به صورت ویژه برای استان کردستان را از دیگر سیاست‌های دولت برای رشد این صنعت در کردستان عنوان کرد.

وی با اشاره به نقش مهم شهرک‌های صنعتی در پیشرفت شهرها اظهار کرد: باید برخی واحدهای چاپی را به داخل شهرک‌های صنعتی ببریم که این مسئله به صورت جدی در حال پیگیری است.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آخرین تدبیر دولت یازدهم برای ارتقای وضعیت چاپ و نشر کردستان را برگزاری جلسه ویژه ناشران استان با مدیرکل امور کتاب وزارتخانه عنوان و ابراز امیدواری کرد با انجام این اقدامات شاهد رشد و بالندگی صنعت چاپ در استان کردستان باشیم.

انتهای پیام/79012/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول