اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

گزارش تحلیلی فارس از نبرد دیپلماتیک ایران و غرب

روزهای پرتحرک سیاست خارجی در وین، از آژانس تا ۱+۵

اگرچه اطلاعات زیادی از آنچه این روزها در پایتخت اتریش می‌گذرد منتشر نمی‌شود، اما این فرآیند دیپلماتیک را باید جنگ سیاسی بین ایرانیان و تحریم‌کنندگان خواند.

روزهای پرتحرک سیاست خارجی در وین، از آژانس تا ۱+۵

به گزارش خبرگزاری فارس، این روزها در پایتخت اتریش دوران پرکاری برای دیپلماسی ایران رقم می‌خورند.

روز گذشته هیات نمایندگی ایران در آژانس به ریاست رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس و ترو واریورانته، معاون پادمانی آژانس دور دیگری از مذاکرات فی‌مابین را خاتمه دادند و هر دو طرف نیز از سازنده بودن این دور از مذاکرات سخن گفتند. ایران و آژانس در پایان مذاکرات بیانیه مشترکی هم صادر کردند.

مذاکرات این دوره با دیدار عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ایران با 1+5 و یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شد. نکته مهم این دیدار این بود که عراقچی از رویکرد جدید ایران در همکاری با آژانس سخن گفت و همین مساله در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای یافت.

از سوی دیگر، بر اساس برخی گزارش‌ها ایران در رویکرد جدید خود از رویکرد ساختاری خارج شده اما دقیقا روشن نیست که رویکرد جایگزین تیم ایرانی چه اصول و مبانی مشخصی دارد. تاکنون در این خصوص اطلاع‌رسانی روشنی نشده اما پیش‌بینی می‌شود در رویکرد جدید ایران، اجازه بازرسی‌های بیشتر به بازرسان آژانس مدنظر باشد.

از دیگرسو، آنچه دقیقا روشن نیست آن است که در خصوص بازدید از پارچین، سایت نظامی جنوب شرق تهران که مدت‌هاست آژانس بر آن تاکید دارد چه موضعی اتخاذ شده است. ایران پیش از این بازدید از پارچین را منوط به تدوین مدالیته برای آن کرده بود. روشن نیست که آیا با کنار گذاشتن رویکرد ساختاری، تدوین مدالیته برای بازدید از پارچین هم دچار تغییر و تحول شده یا نه؟

ایران و آژانس توافق کرده‌اند که دور بعدی مذاکرات در تهران و در تاریخ 20 آبان برگزار شود.

* ارتباط مستقیم مذاکره با آژانس با مذاکرات ایران و 1+5

یکی از نکات جالب آن است که بلافاصله پس از مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در همان شهر، مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 آغاز می‌شود. حمید بعیدی‌نژاد، معاون اقتصادی و تخصصی وزارت امور خارجه ریاست تیم ایرانی را برعهده خواهد داشت.

دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس نیز درست دو روز بعد از مذاکرات ایران و 1+5 در تهران برگزار می‌شود.

این فواصل زمانی نزدیک را نمی‌توان اتفاقی دانست. قطعا این دو مذاکره موازی بر هم اثر می‌گذارند. بنابراین نقش آژانس همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، به‌طور کامل نقشی حقوقی و فنی نیست بلکه کاملا به خط و خطوط سیاسی برآمده از مذاکرات ایران و 1+5 مربوط است. مذاکرات ایران و آژانس نه‌تنها از مذاکرات ایران و 1+5 اثر می‌پذیرد، بر آن اثر هم خواهد گذاشت.

* اطلاعات کم برای تحلیل

رسانه‌ها این روزها با یک مشکل مواجه‌اند. اطلاعات موثق برای تحلیل مذاکرات و تعاملات بین ایران و 1+5 و همچنین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار آنها نیست و تحلیل‌گران نمی‌توانند بر مبنای اطلاعات دقیق به تحلیل اتفاقات رخ داده بپردازند.

دیپلمات‌ها بنابر ملاحظاتی ترجیح می‌دهند که مفاد مذاکرات در افکار عمومی منتشر نشود. اینکه این ملاحظات دقیقا چیست روشن نیست اما به‌هر حال تصمیم وزارت خارجه در این خصوص اگرچه با انتقادهایی مواجه شده اما دست‌کم در رسانه‌های ایرانی محترم شمرده شده است. با این وجود رسانه‌های غربی و بالاخص صهیونیستی بعضا مفادی را به مذاکرات ایران و 1+5 نسبت دادند و طبعا در خصوص مذاکرات ایران و آژانس هم همین کار را خواهند کرد.

بیشتر تحلیل‌ها بر مبنای تجارب سیاسی و بر اساس واقعیات سیاسی – ژئوپلتیک انجام شده و نمی‌‌توان کاملا به آنها اعتماد کرد.

به هر حال، آنچه مسلم است اینکه ایران در مذاکرات هسته‌ای خود، چه با آژانس و چه با شش کشور موسوم به 1+5، خطوط قرمزی دارد که برخی از آنها قبلا مورد اشاره قرار گرفته است، از جمله حق غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران که به هیچ‌وجه حاضر به زیرپاگذاشتن آنها نیست.

این روزها برای تیم دیپلماسی کشورمان روزهای پرکاری است. آنچه در وین جریان دارد یک نبرد دیپلماتیک است و دیپلمات‌های ایرانی برای دفاع از حقوق ایران در حال نبرد هستند هر چند که با کمبود اطلاعات به درستی نمی‌دانیم شیوه این نبرد چیست؟

آنهایی که در برابر ایرانیان قرار گرفته‌اند کسانی هستند که بستر تحریم‌های ظالمانه علیه ملت را فراهم آورده‌اند و به این ترتیب به حقوق ملت ایران تجاوز کرده‌اند. نبرد دیپلماتیک امروز، نبرد ایرانیان با متجاوزین است.

می‌گویند اگر ترک‌های عثمانی در جنگ تاریخی خود با اروپایی‌ها می‌توانستند نبرد وین را ببرند، سرنوشت جهان تغییر می‌کرد. آیا دیپلمات‌های ایرانی قادر به پیروزی در نبرد وین هستند؟

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول