اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی فارس با عضو شورای شهر مشهد تشریح شد

آخرین وضعیت ساماندهی متکدیان و کارتن‌خوابها / وظیفه‌ای که پاسکاری می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با تشریح آخرین اقدامات برای ساماندهی متکدیان و کارتن‌خوابها در سطح شهر گفت: برای راه‌اندازی اماکنی در راستای سر و سامان دادن به این افراد، هیچ یک از نهادهای ذی‌ربط مسئولیت نمی‌پذیرند.

آخرین وضعیت ساماندهی متکدیان و کارتن‌خوابها / وظیفه‌ای که پاسکاری می‌شود

فاطمه غیور رزمگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: سرای توانمندی طلیعه زندگی، مکانی است که شهرداری، متکدیان سطح شهر را در آن جمع‌آوری و نگهداری می‌کند و به نوعی سر و سامان نیز می‌دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه برای تشکیل چنین مکانی هیچ یک از نهادها اعم از فرمانداری و بهزیستی مسئولیت را نمی‌پذیرند و در قانون نیز وظایف هر یک به صورت جزیره‌ای تعریف شده است مانند فرمانداری به لحاظ نگهداری متکدیان و یا بهزیستی تحت درمان قرار دادن بیماران و یا ترک معتادان و غیره، این نهادها در خصوص ساماندهی و نگهداری متکدیان این مسئولیت را پذیرا نبودند و در این راستا هر نهاد در نظر داشت فقط وظیفه خود را به انجام برساند.

غیور رزمگاه با اشاره به اینکه با وضعیت ذکر شده برای اسکان و ساماندهی این افراد اقدامی نشده است، افزود: در نهایت در کمیسیون شورای اسلامی سوم، گروهی از اعضا، مجموعه‌ای به نام توانمندی طلیعه زندگی را در اواخر سال 91 به صورت هیئت امنایی تشکیل دادند که در این هیئت امنا شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در راستای رسیدگی به این امر اقدام کردند.

وی با بیان اینکه سرای توانمندی طلیعه زندگی در منطقه توس مشهد واقع شده است، اضافه کرد: روزانه 100 تا 150 متکدی به این مرکز وارد می‌شوند تا به وضعیت آنان رسیدگی شود.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از وظایف سرای توانمندی طلیعه زندگی این است که متکدیان چهارراه‌ها را جمع‌آوری کرده و در پروسه یک‌ماهه‌ به ساماندهی این افراد بپردازد.

غیور رزمگاه افزود: بعد از این مراحل از قوه قضائیه توسط قاضی برای آنان حکم صادر می‌شود تا اگر بیمار، سالمند، بی‌پناه و یا بیمار روانی هستند به بهزیستی معرفی شوند و اگر در راه مانده و بی‌پول هستند به آنها پولی داده می‌شود تا به شهر خود بازگردند و یا افرادی را که دارای خانواده هستند به خانواده‌هایشان تحویل داده شوند.

وی هدف از انجام چنین اقداماتی را زدودن چهره شهر از وجود متکدیان در چهارراه‌های سطح مشهد عنوان کرد.

غیور رزمگاه با اشاره به بحث اشتغال و توانمندسازی این افراد گفت: توسط نماینده کمیته امداد که در این محل مستقر است، افرادی که توانایی کار داشته باشند گزینش شده و زیرپوشش قرار می‌گیرند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: بسیاری از این متکدیان بعد از گرفتن حکم قاضی دوباره به این مکان باز می‌گردند و سازوکار قانونی برای جلوگیری از ورود مجدد این افراد وجود ندارد و اکثر آنان حتی بیش از 10 بار به سرای توانمندی طلیعه زندگی آورده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری مشهد در راستای هزینه‌های سرای توانمندی طلیعه زندگی با احتساب هزینه‌های عمرانی این مکان یک میلیارد تومان تامین هزینه کرده است.

غیور رزمگاه در ادامه در رابطه با کارتن‌خوابها و بی‌خانمان‌ها نیز گفت: برای این افراد محلی مانند سرای توانمندی طلیعه زندگی وجود ندارد و این افراد از مکانی گرم، امن و دارای یک وعده غذای گرم و سرپناه شبانه که بتوانند شب را به صبح رسانده و صبح با لباس گرم به دنبال کارشان بروند، محروم هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چنین مکانی در تهران با عنوان گرمخانه برای افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب احداث شده است، اظهار کرد: در حالی که این مسئله برای مشهد که یک شهر زیارتی سیاحتی است یک نیاز محسوب می‌شود اما مشهد فاقد چنین مکان‌هایی است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد همچنین با اشاره به افرادی که در راه مانده، پولشان تمام شده و یا مشکلی دارند و فقط مکانی برای شب ماندن نیاز دارند و یا در حوزه زنان، زنی که توسط شوهر از خانه رانده شده و جایی برای رفتن ندارد و یا دختران فراری گفت: این چنین افرادی دچار مشکلات زیادی می‌شوند که اگر مکانی برای آنها با عنوان گرمخانه تدارک دیده شود اقدامی موثر در جلوگیری از معضلات و مفاسد اجتماعی خواهد بود.

غیور رزمگاه ادامه داد: اگر در مشهد فضایی مناسب ایجاد کنیم تا شهرداری در این حوزه به عنوان یک طرح یا یک سیاست ورود پیدا کند و کار اجرایی در این حوزه انجام دهد و گرمخانه‌هایی در شهر ایجاد کنیم، گام فرهنگی بلندی برداشته‌ایم؛ همان‌گونه که در قانون هم این امر جزو وظایف شهرداری‌ها بوده و با پیش‌بینی اعتبار می‌توان برای زنان و مردان به صورت جداگانه فضایی را فراهم کرد که خیرین نیز در این حوزه ورود پیدا خواهند کرد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در آموزه‌های دینی ما نیز برای افراد بی‌پناه و در راه مانده چنین توصیه‌هایی شده است اما با توجه به اینکه در بودجه 92 چنین بودجه‌ای پیش‌بینی نشده و یک طرح باید مطرح شود تا عملی گردد، این امر هنوز در حد یک ایده است.

انتهای پیام/2202/ز30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول