اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک استاد حوزه و دانشگاه:

معرفی آخوند کاشی نیاز نسل جوان امروز است

یک استاد حوزه و دانشگاه، معرفی الگوهایی نظیر ملامحمد آخوند کاشی را از نیازهای امروز نسل جوان دانست.

معرفی آخوند کاشی نیاز نسل جوان امروز است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، حجت‌الاسلام حبیب‌الله یوسفی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تأکید بر اجرای کنگره‌ها و همایش‌های شخصیت‌های علمی و دینی شهرستان کاشان اظهار داشت: بزرگداشت آخوند کاشی و معرفی این شخصیت بزرگ دینی می‌تواند برای نسل جوان دارای اثرات و برکات زیادی باشد.

وی با اشاره به اینکه، آخوند کاشی به اندازه کافی در نزد خداوند جایگاه دارد که نیازی به برگزاری کنگره و همایش نداشته باشد افزود: برگزاری همایش و کنگره‌هایی از این دست، نیاز امروز جامعه به خصوص نسل جوان است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: با برگزاری این همایش‌ها می‌توان جایگاه و توان علمی حوزه‌های علمیه در گذشته را برای جوانان و طلاب امروز حوزه‌های علمیه تبیین کرد.

یوسفی خاطرنشان کرد: امروز نیز طلاب جوان حوزه‌های علمیه باید این گونه به تهجد، عبادت و عرفان همراه با علم و دانش و پیشرفت‌های علمی بپردازند.

وی، با اشاره به رویکرد توأمان نسل جوان امروز به علم و دانش و تقوا گفت: در چنین جامعه‌ای که علم، دانش و تقوا مکمل و نیاز نسل جوان است، معرفی الگوهای موفق در دانش و تقوا از جمله ملا محمد آخوند کاشی می‌تواند تأثیرات شگرفی در شکل‌گیری شخصیت‌های آینده کشور داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: با معرفی شخصیت‌هایی نظیر آخوند کاشی به جامعه، نسل جوان نیز با الگوپذیری از آنان سعی می‌کند تمام ویژگی‌های شخصیتی را که به عنوان الگوی خود پذیرفته است در خودش احیا کند.

یوسفی، یکی از مهمترین دستاوردهای چنین کنگره‌ها و همایش‌هایی را الگوپذیری نسل جوان از عالمان با تقوایی دانست که هم به دنبال کسب علم و هم در پی تقوا بودند و این آثار و برکاتی را به دنبال دارد که می‌تواند برای نسل جوان آینده میهن اسلامی ایران تأثیرگذار باشد.

وی در ادامه بیان داشت: آیت‌الله ملا محمد جوشقانی تا زمانی که در کاشان و حوزه علمیه کاشان حضور داشت به ملا محمد جوشقانی معروف بود و بعد از اینکه به اصفهان مهاجرت کرد و به شهرت علمی رسید به آخوند کاشی معروف شد.

یوسفی همچنین، تقوا، خداباوری، عبادت، شاگردپروری، مدیریت حوزه و داشتن چشم برزخی را از جمله ویژگی‌های آخوند کاشی دانست و افزود: این عالم بزرگ در عرفان شخصیتی فوق‌العاده، در عرصه فلسفه فیلسوفی تمام عیار، از نظر حکمت حکیمی فرزانه، در مبحث فقه، فقیهی جامع و در بعد تفسیر مفسری زبردست بوده و همچنین در اصول و علوم حوزوی حتی علوم ریاضیات و هندسه متبحر بوده است.

وی از عرفان، عبادت و خداباوری به عنوان سه ویژگی بارز آخوند کاشی نام برد و ابراز داشت: آخوند کاشی بر اثر ریاضت در عبادت زیاد و داشتن دید برزخی، مکاشفه‌های عجیبی داشته و در حال حاضر مزار او در تخت فولاد اصفهان نیز محل توسل به او بوده که آثار زیادی به همراه داشته است.

یوسفی، با اشاره به تبحر آخوند کاشی در زمینه عالم‌پروری عنوان کرد: آیات عظام بروجردی، نجفی قوچانی، رضوی کاشانی، غروی کاشانی، حاج ملا حسین علی تویسرکانی و نیز فرصت شیرازی، حاج رحیم ارباب، جلال‌الدین همایی، شیخ اسدالله ایزد، محمد مهدی شریف کاشانی، میرزا حسن نوری، میرزا عبدالحسین خراسانی، حاج ملا اسماعیل درب کوشکی، آقا ضیا عراقی، سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ ملا علی نخودکی، شیخ حسن مدرس و سید محمود مرعشی نجفی از جمله شاگردان آخوند کاشی بودند.

انتهای پیام/2406/ک40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول