اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی مطرح کرد

انتظامی‌تر کردن دامنه مفهومی و نظری پدافند غیرعامل در محیط دفاعی

رئیس پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی گفت: یکی از پیشنهادات ما به کنگره انجمن ژئوپولتیک ایران، انتظامی‌تر نمودن دامنه مفهومی و نظری پدافند غیرعامل در محیط دفاعی است.

انتظامی‌تر کردن دامنه مفهومی و نظری پدافند غیرعامل در محیط دفاعی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد قصری در ششمین کنگره انجمن ژئوپولتیک ایران اظهار داشت: در راستای تعریف پدافندهای غیر عامل در محیطی که نیروی انتظامی مسئولیت آن را دارد تحلیلی بر جایگاه و کارکردهای پژوهشی پدافندی غیرعامل در محیط ساختار انتظامی کشور مدنظر بوده است.

وی افزود: از چالش‌های مفهومی و کارکردی در مسیر نظام‌مندسازی پژوهش‌های پدافندی در محیط ساختار انتظامی کشور می‌توان از طیف شناسی تهدید از سخت تا نرم، ماهیت پدافندی برخی ساختارهای انتظامی، نقش پدافند در مقابل بلایای طبیعی، تعریف و کارکرد فعالیت‌های تحقیقاتی متناسب با محیط هدف و اینکه در محیط نظم و امنیت داخلی جامعه دشمن چیست و غیره نام برد.

قصری در ادامه بیان داشت: در دسته‌بندی کاربردی فعالیت پدافندی غیرعامل در بخش‌های مختلف می‌توان به بخش عمومی از قبیل مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در مواجهه با بلایای طبیعی، نقش دفاعی از قبیل مقاوم‌سازی ذاقه‌های مهمات و پادگان‌ها، و بخش انتظامی از قبیل طراحی پیشگیرانه انتظامی، معماری شهری، مهندسی جاده‌های برون شهری و غیره اشاره کرد.

قصری همچنین درخصوص پدافند غیرعامل انتظامی با مفاهیم تهدیدها و آسیب‌دیدگی‌ها به موارد تهاجم نظامی، ترور و بمب‌گذاری، تجاوزات مرزی، تهاجم‌های فرهنگی و جنگ نرم، بحران‌های اقتصادی، جرائم فرد و سازمان یافته، بی‌انضباطی اجتماعی و بلایای طبیعی در تهدید‌ها اشاره و به موارد اماکن حساس و حیاتی کشور، انتظامی، شهری، مردم، تاسیسات، انرژی، شبکه‌های ارتباطی مجازی و انسانی در آسیب‌پذیری‌ها تاکید کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی افزود: نتیجه تحلیل‌ها مواردی همچون خلاء هدفمندی و راهبری کلان در مهندسی فعالیت‌های پژوهشی پدافندی با توجه به پراکندگی و رویکرد عدم تمرکز در اجرا به دلیل عدم حاکمیت کامل یک نظام پژوهشی، هزینه شدن منابع سازمانی ساختار انتظامی در مسیر پدافند غیرعامل عمومی و دفاعی، جهت‌گیری غالب فعالیت‌های انجام شده در محیط مهندسی و مقاوم‌سازی سازه‌ها و غیره شد.

قصری در خاتمه به کنگره چند پیشنهاد ارائه داد که از جمله ضرورت تدوین سندهای راهبردی در محیط پدافند غیرعامل در چارچوب یک نقشه و نظام مرتبط، انتظامی‌تر نمودن دامنه مفهومی و نظری پدافند غیر عامل در محیط دفاعی، تقویت سامانه‌های اطلاع‌رسانی، اجتماعی‌تر نمودن دامنه مفهومی و نظری پدافند غیر عامل در محیط نظامی، توسعه نشست‌ها و مجمع‌های علمی و غیره می‌باشد.

انتهای پیام/2202/ش30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول