اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ششمین کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران خواستار شد

نقش فعال‌تر ایران در ایجاد تشکل‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در منطقه

رئیس ششمین کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران گفت: ایران کشوری با ثبات با داشتن مردمی هوشمند و تمدنی چند هزار ساله می‌تواند در پیدایش تشکل‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی به صورت منطقه‌ای و حتی قاره‌ای نقش مؤثری داشته باشد.

نقش فعال‌تر ایران در ایجاد تشکل‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در منطقه

به گزارش خبرنگار فارس از مشهد، یحیی صفوی رئیس ششمین کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران با محوریت پدافند غیرعامل ظهر امروز اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه جهان کنونی و به ویژه غرب آسیا در حال تغییر است و در مرحله گذر ژئوپلتیکی بسر می‌برد، ما باید سرعت و گستردگی و جهت این تغییر و تحولات را به خوبی پیش‌بینی کرده و برای پیشرفت،‌ آبادانی و صلح در این منطقه بیاندیشیم.

وی افزود: دانشمندان دانش ژئوپلتیک ما باید روند پیوستگی این تغییر و تحولات و قدرت‌ بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز درک کنند تا بتوانند سناریوهای احتمالی را شبیه‌سازی کنند.

صفوی گفت: دانشمندان بعد از درک مواضع ذکر شده باید این مسئله را به اطلاع سیاستمداران و دولتمردان کشور برسانند و در راستای منافع ملی، امنیت ملی و نیز در بعد ملی و منطقه‌ای حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشمندان و استادان علوم مختلف در ایران با پیش‌بینی حوادث آینده و پیشگیری از تهدیدات احتمالی می‌توانند در راستای پدافند غیرعامل سناریوهای احتمالی را به مسئولان اجرایی کشور پیشنهاد دهند، گفت: آنان حتی می‌توانند برای برون‌رفت از وضعیت فعلی در راستای اقتدار ملی، امنیت و آسایش ملت ایران نیز راهکارهایی برای دولتمردان داشته باشند.

رئیس ششمین کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران به اهمیت منحصر به فرد ژئوپلتیکی ایران و ظرفیت‌های آن در مقیاس آسیا و غرب آسیا اشاره کرد و افزود: موقعیت جغرافیایی ایران غیر قابل جایگزین با سایر کشورهایی مانند عراق،‌ ترکیه، عربستان سعودی و ... بوده و این امر نشان‌دهنده اهمیت ژئوپلتیکی ایران است؛ همانگونه که در جنگ جهانی دوم متفقین در ایران کنفرانس تشکیل می‌دادند و به ایران (پل پیروزی) نام داده بودند.

صفوی افزود: ایران کشوری با ثبات با داشتن مردمی هوشمند و تمدنی چند هزار ساله می‌تواند در پیدایش تشکل‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی به صورت منطقه‌ای و حتی قاره آسیا نقش مؤثری داشته باشد.

وی در ادامه گفت: ‌حاکمیت ایران بر نیمی از خلیج فارس و حضور آن در سواحل طولانی دریای عمان و این مسئله که 17 تا 20 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز خارج می‌شود، بالا بودن وسعت و سرانه کشور ایران، تنوع اقلیمی، منابع انرژی فراوان، ‌آب و خاک خوب، وفاداری ملت به نظام که بزرگترین سرمایه کشور است و اینکه 51 درصد جمعیت کشور زیر 30 سال هستند نشانه‌هایی از موقعیت منحصر به فرد ژئوپلتیکی ایران است.

صفوی هدف از پدافند غیر عامل را چنین بیان کرد: مأموریت و رسالت پدافند غیرعامل، مصونیت‌بخشی کالبدی به کشور در مقابل آسیب‌های احتمالی و تهدیدات است و با توجه به این رسالت پدافند غیرعامل باید در حوزه‌های مختلف حرفی داشته باشد.

انتهای پیام/2202/ق30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول