اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آسیب‌زدایی از مجالس عزاداری اهل بیت (ع) ضرورتی اجتناب‌ناپذیر

آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از مجالس عزاداری اهل بیت ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بوده و موجب معرفت‌افزایی و پویایی هرچه بیشتر خواهد شد.

آسیب‌زدایی از مجالس عزاداری اهل بیت (ع) ضرورتی اجتناب‌ناپذیر

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، برپایی و اقامه مجالس بزرگداشت و عزاداری برای اهل بیت خاندان حضرت رسول (ص)، مصداق تعظیم شعائر الهی، اقدامی شایسته، مورد تاکید و سفارش، دارای فضیلت‌های بسیار و گامی موثر در ترویج جنبه‌های اصولی و صحیح آموزه‌های اسلام ناب محمدی است و نقش بسزایی در معرفی مذهب حقه شیعه دارد، به ویژه اقامه عزا در مصائب جان‌کاه سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع).

از آنجا که این مجالس همواره در طول تاریخ منشأ روشنگری و رهیابی به حقیقت بوده و با توجه به جایگاه رفیع و گوهر ارزشمندی که در آن نهفته، بدیهی است که دشمنان تلاش گسترده‌‌ای در راستای تخریب و تحریف آن داشته باشند. در این میان گاه خواسته یا ناخواسته این مجالس با آسیب‌هایی همراه شده که نه تنها عزاداری حسینی را از هدف اصلی خارج کرده، بلکه اصل عزاداری را زیر سئوال برده است.

بر همین اساس و از آنجا که بارها مراجع معظم تقلید در این خصوص هشدار داده و توصیه‌هایی داشته‌اند، آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از این مجالس ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بوده و موجب معرفت‌افزایی و پویایی هرچه بیشتر خواهد شد.

از جمله این آسیب‌ها می‌توان به طرح مطالب ذلت‌آمیز به بهانه گریاندن مردم، خرافه‌گویی و غلو در بیان مطالب، انجام کار‌های موهن در مجالس، به‌کارگیری تعابیر سخیف و غیر مرتبط با نهضت امام حسین(ع)، رواج سبک‌ها و اشعار غنایی، مبتذل و تقلیدی، اکتفا به مداحی و سینه‌زنی و عدم بهر‌ه‌گیری از عالمان و سخنرانان مذهبی، برخوردهای کاسب‌کارانه با مجالس، ایجاد مزاحمت‌‌های مکرر برای سایرین و فدا شدن واجبات اشاره کرد.

در این راستا بر متولیان امر به ویژه علما و روحانیون است که نسبت به آگاه کردن عزاداران از مصادیق آسیب‌ها و انحرافات اقدام کرده و منابع معتبر معرفی شوند.

رسانه‌های عمومی نیز باید در فرصت باقیمانده آگاهی و تبیین موضوع را در دستور کار قرار دهند، همچنین ساز و کار و تدابیر لازم برای آموزش افرادی که می‌خواهند به عنوان مداح اهل بیت (ع) خدمت‌ کنند، اتخاذ شده و راهکار مهم دیگر این است که مسئولان هیئات مذهبی به عالم محوری در هیئات توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام/2258/ب40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول