اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل توانمندسازی معلولان بهزیستی:

معلولان باید صاحب کارت معلولیت باشند

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان بهزیستی کشور گفت: معلولان باید صاحب کارت معلولیت باشند که در آن دو نکته نوع معلولیت و شدت آن درج می‎شود.

معلولان باید صاحب کارت معلولیت باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان، کیوان دواتگران رئیس کمیسیون عالی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت سازمان بهزیستی کشور که به عنوان مدرس در یک دوره در سمنان حضور داشت، در جمع بیش از 40 نفر از دبیران و کارشناسان عضو کمیسیون‎های پزشکی استان سمنان به تدریس پرداخت.

گفتنی است؛ برای تعیین نوع و شدت انواع معلولیت‎ها طبقه‎بندی‎های مختلفی وجود دارد که رایج‎ترین آن‎ها طبقه‎بندی بین‎المللی عملکرد، ناتوانی (معلولیت) و سلامت است که به اختصار تحت عنوان طبقه‎بندی(I.C.F)  نام نهاده شده و در بازبینی دستورالعمل فعلی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

دلیل این امر آن است که این طبقه‎بندی بر پایه سطح‎بندی و بیان جزییات مرتبط با ساختار تشریحی، عملکرد فیزیولوژیک، تکالیف عملکردی در سطح فعالیت‎های روزمره زندگی، مشارکت و نیز تعیین وسعت و شدت مشکل به وجود آمده است.

همچنین طبقه‎بندی مزبور از اعتبار جهانی برخوردار بوده و خدمات‎رسانی به افراد دارای معلولیت را تسهیل می‎کند.

در همین راستا، مصاحبه‎ای با کیوان دواتگران انجام شد که در زیر مطالعه می‎کنید:

آموزشICF چه کاربردی برای شناسایی معلولان استان سمنان دارد؟

در ماده یک قانون جامع حمایت از حقوق معلولان با 16 بند، وظیفه تعیین و شدت معلولیت بر عهده سازمان بهزیستی است و هیچ ارگان موازی برای این کار منظور نشده است؛ بنابراین نیاز بر تشکیل کمیسیون‎های تخصصی و پزشکی احساس می‎شود تا این کار را انجام دهند.

در طول دو تا سه سال گذشته با سامان‎دهی کمیسیون‎های مورد نظر و تشکیل ترکیب مناسب اعضا، چارچوب بین‎المللی را تحت عنوان طبقه‎بندی بین‎المللی عملکرد، ناتوانی و سلامت (ICF) ارائه کردیم و چون موضوع به آموزش‎های تخصصی نیاز داشت، اصول اولیه را آموزش دادیم و کارشناسان را با ادبیات ICF آشنا کردیم.

از جمله کاربردهای اساسی ICF می‎توان به این موضوع اشاره کرد که در 32 استان کشور با یک چارچوب معلولیت تعیین و تشخیص داده می‎شود، در پرونده‎های پزشکی مستندسازی به صورت علمی صورت می‎‎پذیرد، همچنین امکان آمارگیری و گزارش‎دهی در بانک اطلاعات جامع معلولان از آن طریق به راحتی میسر می‎شود.

معلولان باید صاحب کارت معلولیت باشند که در آن دو نکته نوع معلولیت و شدت آن درج می‎شود که این کار را نیز بر اساس استاندارد بین‎‎المللی در کارت آن‎ها درج می‎کنیم.

حوزه ICF به لحاظ بین‎المللی در چه کشورهایی مورد استفاده قرار گرفته است؟

الگوهای طبقه‎بندی سازمان جهانی بهداشت برای کل دنیا ارائه می‎کند اما کشورهای توسعه یافته در این بحث به خاطر محدودیت‎های کمتر و دسترسی بیشتر به نیروهای متخصص پیش‎رو هستند و ایران در منطقه جزو کشورهای پیشتاز محسوب می‎شود.

ایران با کدامیک از کشورها در زمینه ICF تبادل نظر علمی دارد؟

ما با سازمان جهانی بهداشت و دفتر نمایندگی سازمان ملل در ایران در خصوص گزارش سال 2014 تا 2021 نقطه نظرات خود را اعلام کرده و آن‎ها هم در برنامه‎ریزی‎های خود لحاظ کرده‎اند و فعلاً با کشورهای فارسی زبان تاجیکستان و افغانستان در قالب ویدئو کنفرانس اطلاعات را تبادل کرده و به اشتراک گذاشته‎ایم.

جمع‎بندی شما از برگزاری این دوره در سمنان چگونه است؟

سمنان جزو استان‎های پیشرو در حوزه سلامت است و به عنوان نمونه می‎توان به مراکز PHC و حوزه توان‎بخشی مبتنی بر جامعه (CBR) از استان سمنان اشاره کرد و این استان در بحث طرح‎های ایجاد سلامت بنیه قوی دارد.

انتهای پیام/2249/ی/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول