اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دکه‌های مطبوعات اردبیل در تیررس قوانین من درآوردی

دکه‌های مطبوعاتی که مکان‌های مشخص برای ارائه روزنامه‌ها و نشریات هستند این روزها در اردبیل در تیررس قوانین من درآوردی برخی مسئولانی هستند که به جای همراهی کردن فقط ادعای ساماندهی را دارند.

دکه‌های مطبوعات اردبیل در تیررس قوانین من درآوردی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به دنبال اظهار نظرهای معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل در خصوص وضعیت دکه‌ها و اینکه 90 درصد آنها به کار غیر‌مطبوعاتی مشغول هستند با چند دکه‌دار و فعال این حوزه گفت‌وگویی را انجام دادیم که در این مصاحبه‌ها درد و دل‌ها و گلایه‌های دکه‌داران قابل تامل است.

یکی از دکه‌داران با سابقه اردبیل در این زمینه گفت: بنده از رئیس کمیسیون فرهنگی شورا، اعضای شورای شهر و همچنین شهردار اردبیل قدردانی می‌کنم که حامی دکه‌داران بوده و درد آنها را با تمام وجود احساس می‌کنند.

رضا موذن در پاسخ به اظهارات نسنجیده معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل تصریح کرد: ما انتظار داریم معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل وجدان خود را قاضی کند و حقایق را بگوید. در کجای این شهر 90 درصد دکه‌های مطبوعاتی کار غیر‌مطبوعاتی انجام می‌دهند در حالی که همه مردم به عینه شاهد هستند در همه دکه‌ها روزنامه‌های سراسری، نشریات محلی، مجلات، هفته‌نامه‌ها و ... به وفور وجود دارد و چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.

وی یادآور شد: 11 هزار تا 15 هزار نسخه مطبوعاتی را کدام منبع و مرجع غیر از دکه‌داران عرضه می‌کنند و از اول صبح تا آخر شب در دکه‌ها به صورت ایستاده فعال هستند و با زحمت و مرارت بسیار سعی می‌کنند مردم روزنامه‌ها و نشریات مورد علاقه خود را خریداری ‌کنند.

دکه‌دار با سابقه اردبیلی گفت: ما چطور می‌توانیم حقیقت آشکار و همچون روز روشن را کتمان کنیم و بخواهیم خدمات این صنف پرتلاش را زیر سئوال ببریم.

موذن خاطرنشان کرد: بسیاری از این دکه‌داران در نهایت گمنامی و مظلومیت حتی بدون اینکه از حق و حقوق بیمه و دیگر امکانات رفاهی استفاده کنند به مردم ارائه خدمات می‌کنند به طوری که در این دکه‌ها لیسانس‌‌ها و فوق لیسانس‌هایی داریم که برای امرار معاش خانواده‌های خود از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

وی با بیان اینکه معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل سال‌هاست که با دکه‌داران برخورد نامناسبی دارد، بیان داشت: این دکه‌داران هستند که در سرما و گرما و روز و شب در سخت‌ترین شرایط سعی می‌کنند امکان خرید و مطالعه مردم را از نشریات و روزنامه‌ها فراهم کنند و جز دو سه دکه که در جلوی بیمارستان‌ها واقع شده‌اند بقیه دکه‌ها از اولین ساعات صبح روزنامه‌ها را عرضه می‌کنند و مردم در پیشخوان آنها شاهد خودنمایی روزنامه‌های مختلف و نشریات هستند.

صاحب دکه میدان سرچشمه اردبیل افزود: ما با شهردار اردبیل تعامل و همکاری خوبی داریم به طوری که در سال‌های گذشته سالانه 250 هزار تومان و امسال 500 هزار تومان سهم شهرداری را پرداخت کردیم اما جالب اینجاست که در یک قانون من درآوردی از ما درخواست تامین 350 میلیون تومان چک در وجه شهرداری به عنوان مستاجر را کردند که انتظار می‌‌رود در این زمینه تجدید نظر واقعی صورت گیرد.

موذن تاکید کرد: مگر یک دکه‌دار چقدر درآمد دارد که بخواهد میلیونی چک بدهد و یا پرداخت‌های آنچنانی داشته باشد در حالی که ما روی لبه تیغ حرکت می‌کنیم و هر روز با تعرفه‌های نا‌آشنا و دیدگاه‌های غیر‌کارشناسی معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل معطل ماندیم که چه کار کنیم.

وی با بیان اینکه در سال 90 برای زیباسازی و مطلوب کردن سیمای شهری دکه‌داران موظف شدند دکه‌های خود را تعویض کنند و از این بابت بیش از شش میلیون  تومان هزینه روی دست دکه‌داران گذاشته شد، ادامه داد: ما هنوز از زیر بار قرض و بدهی این امر خارج نشده‌ایم که با فشار بیشتر می‌‌خواهند جلوی برخی از فعالیت‌های ما را بگیرند.

دکه‌دار با سابقه اردبیلی گفت: انصاف نیست که دکه‌داران را با این همه مشکلات و نارسایی‌ها مورد آزار و اذیت قرار دهند یا بخواهند آنها را در منگنه قرار دهند.

دکه‌داران درآمد میلیونی ندارند که میلیونی هزینه کنند

اما در این زمینه یکی دیگر از دکه‌داران اردبیل در سخنانی گفت: ما نامه‌ای را به شورای شهر و رئیس کمیسیون فرهنگی نوشتیم تا موضوع اخیر را مبنی بر اخذ چک تضمینی به مبلغ بسیار بالا از دکه‌داران بررسی کنند چرا که اکثر دکه‌داران در این زمینه با مشکل روبرو هستند.

یونس نوری‌سادات عنوان کرد: بسیاری از مردم فقط به تیترخوانی علاقه‌مند هستند و ما مجبور هستیم تا محیط‌‌‌ های پیرامونی خود را با روزنامه‌ها، مجلات و نشریات محلی آراسته کنیم تا مردم با خواندن تیترها و مشاهده مطالب نسبت به خرید اقدام کنند.

وی به هزینه‌های مختلف دکه‌داران اعم از هزینه حمل و نقل، توزیع از طریق موتور و همچنین محاسبه ضرر و زیان ناشی از برگشتی روزنامه‌ها اشاره کرد و افزود: بنده از بابت حق و حقوق شهرداری امسال 500 هزار تومان به شهرداری پرداخت کردم ولی گویی آنها به این مبلغ راضی نیستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این دکه دار ادامه داد: بسیاری از دکه‌داران به دلیل آنکه صبح تا شب روی پا ایستاده و در سرما و گرما مشکلات و مرارت‌ها را تحمل می‌کنند به برخی از بیماری‌هایی دچار شده‌اند که درمان آن، آن هم با وضعیت بیمه‌ای که اغلب دکه‌داران از آن محروم هستند، بسیار سخت است.

نوری‌سادات تصریح کرد: ما از اول صبح تا 10 و 11 شب مجبور هستیم در دکه‌ها مستقر شویم و از خانواده و بستگان شرمنده هستیم تا مبادا دکه بسته باشد و توزیع روزنامه لنگ بماند در حالی که به دکه‌داران اتهام می‌زنند به کار غیر‌مطبوعاتی دست می‌زنید سئوال ما از معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل این است که مگر می‌توان با فروش 110 روزنامه جام جم و چندین روزنامه سراسری دیگر و فروش اندک نشریات محلی تامین معاش کرد.

وی در ادامه با انتقاد از برخی اتهام‌زنی‌ها به دکه‌داران یادآور شد: اگر دکه‌ای تخلفی را انجام داده چرا برخورد نمی‌کنند و اینکه بخواهیم تخلف یک فرد را در صنفی به دیگران نسبت دهیم کار شایسته‌ای نیست.

اما سرپرست روزنامه جام جم و مدیر خانه مطبوعات استان اردبیل نیز در موضع‌گیری علیه اظهارات اخیر معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل در مورد دکه‌های روزنامه و مطبوعات اذعان داشت: اینکه ادعا می‌شود دکه‌های مطبوعاتی باید جمع‌آوری شود حرف خنده‌داری است چرا که این دکه‌ها در تمام شهر‌ها و برخی کشورها محل فروش روزنامه‌ها و نشریات است و این کار به همت دکه‌داران انجام می‌شود.

مهدی حسین‌نژاد دکه‌داران را جزو خانواده مطبوعات و خانه مطبوعات اعلام کرد و افزود: ما اگر می‌خواهیم رونق اقتصادی در مطبوعات و فروش مناسب را در این حوزه شاهد باشیم باید تلاش کنیم تا این مجموعه روی پای خود بایستد نه اینکه هر روز بخواهیم با قوانین من درآوردی جلوی کار آنها را بگیریم.

وی گفت‌: برخی از مسئولان به ویژه معاون خدمات شهری شهرداری با بهانه‌گیری‌های مختلف هر روز برای دکه‌های مطبوعاتی محدودیت و محصوریت ایجاد می‌کنند که این عقلانی و منطقی نیست.

سرپرست روزنامه جام جم به معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل توصیه کرد که با چشم باز در شهر بگردد و دکه‌های مطبوعاتی را مشاهده کنند و ببیند بیش از 95 درصد دکه‌های مطبوعاتی ما بخش عمده‌ای از کارشان حرفه‌ای و تخصصی است.

حسین‌نژاد خاطرنشان کرد: هر چند باید فروش برخی تنقلات و مواد دخانی در دکه‌ها محدود شود اما امیدواریم صاحبان دکه‌ها روزی به حق و حقوق واقعیشان برسند و اینگونه در مضیقه نباشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، چند روز پیش معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل در جلسه کمیسیون فرهنگی شورا ادعا کرده بود که 90 درصد دکه‌داران به کار غیرحرفه‌ای، غیر‌روزنامه و مطبوعات مشغول هستند و باید جلوی اقدامات آنها با ساماندهی خاص و دریافت چک‌های تضمینی از دکه‌داران گرفته شود.

انتهای پیام/62001/ر30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول