اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه علمیه گیلان خبر داد

راه‌اندازی مرکز مشاوره اسلامی در گیلان

مدیر حوزه علمیه گیلان با بیان اینکه این حوزه‌ باید جزو پنج حوزه برتر کشور شود، گفت: راه‌اندازی مرکز مشاوره اسلامی جزو برنامه‌های حوزه علمیه گیلان است.

راه‌اندازی مرکز مشاوره اسلامی در گیلان

حجت‌الاسلام محمد لاکانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اهمیت و نقش حوزه‌های علمیه در نشر مفاهیم عمیق دینی، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه کشور از نهادهای اصیل فرهنگی محسوب می‌شوند.

وی به نقش تاریخی حوزه‌های علمیه در زندگی فردی و اجتماعی مردم اشاره کرد و افزود: ارتباط تنگاتنگ بازاریان با روحانیون برای کسب روزی حلال، تبلیغ روحانیون در مناطق دور دست به ویژه در ایام خاص تبلیغی مانند ماه رمضان و محرم، پاسخگویی به شبهات جوانان، برطرف کردن نزاع‌های خانوادگی و ایجاد آشتی در بین خانواده‌ها و القای آموزه‌های دینی به جامعه از جمله مواردی است که از طریق حوزه‌های علمیه و روحانیون انجام می‌شود.

*ضرورت استفاده از فضای مجازی در حوزه‌های علمیه گیلان

مدیر حوزه علمیه گیلان با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در عرصه تکنولوژی و ضرورت بهره‌مندی بیشتر مبلغان از ابزار روز آمد تبلیغی، گفت: تبلیغ اینترنتی با استفاده از فضای مجازی مانند وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها که امروزه مخاطبان فراوانی را نیز جذب کرده برای حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیون باید در اولویت‌های تبلیغی قرار گیرد.

لاکانی خاطرنشان کرد: امروزه حوزه‌های علمیه با ایجاد سایت‌های متعدد، خدماتی فراوانی مانند پاسخگویی به شبهات نسل جوان، مشاوره، بیان حقایق دینی و تبیین سبک زندگی اسلامی و نیز مدیریت نهضت قرآن‌آموزی در کشور را به جمع وسیعی از قشرهای مختلف مردم ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه نیازهای فکری و عقیدتی مردم مناطق مختلف جهان نگاه‌ها را به طرف حوزه‌های علمیه کشور جلب کرده است، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید طلاب‌هایی را تربیت کنند تا به کشورهای مختلف جهان، اروپایی، آمریکایی، آسیایی و آفریقایی سفر کرده و مردم آن مناطق را با مفاهیم عمیق اسلام ناب آشنا کنند.

*حوزه‌های علمیه گیلان نیازمند جهش و تحول

مدیر حوزه علمیه گیلان با اشاره به اینکه در گذشته گام‌های ارزشمندی برای رشد کمی و کیفی حوزه علمیه گیلان و مدارس علمیه سطح استان برداشته شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به مقیاس کارهایی که باید برای ارتقای مباحث آموزشی، پژوهشی و تهذیبی در حوزه علمیه گیلان صورت گیرد، امروز ما نیازمند نوعی جهش و تسریع و تحول در حوزه علمیه استان هستیم.

لاکانی اضافه کرد: معتقدیم به لحاظ آموزشی حوزه علمیه گیلان باید دارای چنان جایگاهی شود که طلاب هر آنچه که برای کسب علوم دینی نیاز دارند در سطح استان تأمین شود و نیازی به مهاجرت به دیگر استان‌ها در این زمینه وجود نداشته باشد.

*اهداف حوزه‌ علمیه گیلان قرار گرفتن در ردیف پنج حوزه برتر کشور

وی با تأکید بر اینکه هدف ما این است که حوزه علمیه گیلان را در ردیف پنج حوزه علمیه برتر کشور قرار دهیم، افزود: نگاه و چشم‌انداز ما نسبت به آینده ایجاب می‌کند که با برداشتن تمرکز از قم حتی صدور مدارک سطوح مختلف تحصیلی را نیز در خود مرکز مدیریت حوزه علمیه استان انجام دهیم.

مدیر حوزه علمیه گیلان با تصریح بر اینکه طلاب حوزه‌های علمیه باید «بَحّاث» پرورش پیدا کنند، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم حوزه علمیه گیلان، احیای بحث و جدل احسن در بین طلاب به منظور ارتقای سطح کیفی آموزشی در مدارس علمیه استان است زیرا در دنیای مدرن امروز برخی از دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته جهان از همین روش آموزشی الگوبرداری کرده‌اند.

وی با تأکید بر ضرورت اهمیت و اولویت بحث پژوهش در حوزه علمیه، آموزش دوره‌های پژوهشی مقاله‌نویسی و کتاب نویسی، برگزاری همایش‌ها، تشویق و تجلیل از برجستگان علمی و برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه علمیه را از جمله برنامه‌های مرکز مدیریت حوزه علمیه گیلان برای ارتقای وضعیت پژوهشی طلاب علوم دینی برشمرد.

لاکانی، آراسته شدن طلاب مدارس علمیه به اخلاق حسنه را سرچشمه تمام آثار و برکات حوزه‌های علمیه در جامعه عنوان کرد و یادآور شد: احیای نماز جماعت در اوقات سه‌گانه و نماز شب، پیگیری برای برگزاری مستمر و با کیفیت درس‌های اخلاق با استفاده از اساتید بومی و نیز اساتید مرکز قم از جمله برنامه‌های تهذیبی مرکز مدیریت حوزه علمیه استان است.

*راه‌اندازی مرکز مشاوره اسلامی در گیلان

وی با اشاره به اینکه بحث مشاوره، امروز باید به صورت علمی ارائه شود، تصریح کرد: برنامه ما این است که یک مرکز مشاوره اسلامی در گیلان راه‌اندازی کنیم تا از این طریق طلاب راهنمایی‌های مورد نیاز را از مشاوران متخصص دریافت کنند و مردم نیز از این مرکز بهره‌مند شوند و اعتمادی که مردم به حوزه‌های مقدس علمیه دارند به هیچ ارگان و نهادی دیگر در کشور ندارند.

مدیر حوزه علمیه گیلان افزود: برای عملی کردن طرح ایجاد مرکز مشاوره اسلامی در استان، ابتدا افرادی که به لحاظ علمی و اخلاقی صلاحیت‌های کافی را داشته باشند

برای طی کردن دوره‌های تخصصی مشاوره به مرکز قم اعزام می‌شوند و از همین افراد در مرکز مشاوره اسلامی استان استفاده می‌کنیم.

لاکانی با اشاره به اینکه تبلیغ و ترویج مبانی عمیق دینی ثمره و نتیجه حوزه‌های علمیه است، گفت: ایجاد فرصت‌های جدید تبلیغی در استان، بهره‌مند کردن مدارس و دانشگاه‌ها از مبلغان خبره و تبلیغ در فضای مجازی از جمله کارهایی است که در راستای اهداف حوزه‌های علمیه تنظیم و ترسیم کرده‌ایم.

*کمبود فضای آموزشی مهم‌ترین مشکل حوزه‌های علمیه گیلان

وی با بیان اینکه اکنون در برخی نقاط گیلان با نبود و یا کمبود فضای آموزشی برای طلاب مواجه هستیم، اظهار کرد: ما در جنوب گیلان و در مناطقی مانند رودبار، منجیل و لوشان و در شرق استان در سیاهکل و در غرب و شهرستان صومعه‌سرا و رضوانشهر مدرسه علمیه نداریم و برنامه ما در این زمینه، ایجاد و احداث مدرسه علمیه در مناطق مذکور است.

مدیر حوزه علمیه گیلان با تصریح بر اینکه برای ارتقای وضعیت و کیفیت سطح علمی طلاب لازم است که در مدارس علمیه از ابزار جدید آموزشی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: برخورداری از کتابخانه‌های مجازی، رایانه و اینترنت در به‌روز بودن و دسترسی آسان به اطلاعات برای طلاب بسیار موثر است.

لاکانی متذکر شد: با توجه به موانع و مشکلات پیش‌رو برای دستیابی به تمام اهداف و آرمان‌های مذکور نیاز به کمک، همراهی و حمایت مدیران حوزوی در مرکز و نماینده ولی فقیه در گیلان، مدیران، اساتید، معاونان و طلاب علوم دینی داریم.

وی افزود: تنها زمانی می‌توان ادعا کرد که از مشکلات مدارس علمیه و وضعیت آنها اطلاعات صحیح و جامعی در دست داریم که به طور مستقیم با آنها در ارتباط باشیم.

*سفرهای سرزده به مدارس علمیه گیلان

این مسئول، یکی از برنامه‌های مهم مدیریت حوزه علمیه گیلان برای دستیابی به اهداف مورد نظر را سفرهای سر زده به مدارس علمیه و گفت‌وگوی چهره به چهره با طلاب و مدیران و معاونان مدارس علمیه گیلان ذکر کرد.

مدیر حوزه علمیه گیلان خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم با صرف کمترین وقت و انرژی بیشترین میزان بازدهی و کارایی را در مدارس علمیه استان داشته باشیم از مدیران، معاونان و طلاب مدارس علمیه درخواست می‌کنیم تا خود را همسو با برنامه‌ها و فعالیت‌های مرکز مدیریت حوزه علمیه گیلان قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه، برنامه‌ها و ایده‌های جامعی برای اداره حوزه‌های علمیه دارند، یادآور شد: در تلاش هستیم تا با استفاده از این ایده‌های سازنده، حوزه علمیه گیلان را در ابعاد مختلف ارتقا دهیم.

انتهای پیام/2300/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول