اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی خبر داد

بهره‌گیری آخرین سامانه‌های ردیابی بیماری‌های دام، طیور و آبزیان در استان

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی از بهره‌گیری انواع سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) در راستای تقویت پدافند غیرعامل در دامپزشکی استان خبر داد.

بهره‌گیری آخرین سامانه‌های ردیابی بیماری‌های دام، طیور و آبزیان در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی، ناصر مرگان ازغدی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 50 درصد عوامل بیماری‌زا منشأ حیوانی داشته که از عوامل مستعد در بیوتروریسم بوده و تهدید بالقوه علیه افراد و کشورها شناخته می‌شوند؛ بسیاری از بیماری‌های بازپدید و نوپدید نیز در این زمره قرار می‌گیرند.

وی اعلام داشت: با توجه به اهمیت موضوع، در حال حاضر سامانه‌های ردیابی بیماری‌های دام، طیور و آبزیان با استفاده از  آخرین تغییرات و بهره‌مندی از نرم افزارهای کارآمد در دامپزشکی در حال بکارگیری است.

مرگان ازغدی گفت: در این راستا و با استفاده از دستگاه GPS کلیه نقاط استان به لحاظ دارا بودن ظرفیت‌های دام و طیور و... کدگذاری شده به نحوی که در حال حاضر، در زمینه دام 6 هزار و 788 واحد اپیدمیولوژیک، در زمینه طیور، 7 هزار و 150 واحد اپیدمیولوژیک و در زمینه آبزیان سردآبی و گرم‌آبی استان نیز 348 واحد اپیدمیولوژیک کدگذاری شده که تمامی گزارش‌های مربوط به این کدها، شامل آمار دامی، وضعیت بیماری‌ها، میزان دام و طیور در حال پرورش، میزان جوجه‌ریزی طیور، انجام عملیات مایه کوبی و... از طریق سامانه و به صورت آنلاین در دفاتر بررسی بیماری‌های دامی در دامپزشکی استان و کشور قابل ردیابی و پیگیری لحظه به لحظه است.

وی از این اقدام به عنوان یکی از زیرساخت‌های ضروری برای پدافند غیرعامل یاد کرد و اهمیت گزارش‌دهی این سامانه را برای حیات صنایع پرورش دام، طیور، آبزیان، پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی و مشترک ضروری دانست.

گفتنی است خراسان رضوی حدود هشت درصد جمعیت دام و طیور کشور را در خود جای داده است.

انتهای پیام/2202/ق/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول