اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پاسخی به روزنامه بهار/

غدیر؛ بزرگ‎ترین حرکت دموکراتیک تا امروز

یادداشت اهانت‎آمیز روزنامه بهار، در نخستین روز آبان ماه و مصادف با یک روز قبل از عید سعید غدیر، گویا قصدی جز توهین به اعتقادات ناب و عمیق شیعی نداشته است.

غدیر؛ بزرگ‎ترین حرکت دموکراتیک تا امروز

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، هر چند نویسنده این یادداشت نه تنها به مقصود خود نرسید، بلکه احساسات همگان را نیز برانگیخت و همه یک صدا این برداشت‎های موهن را نکوهش و از همه مهم‎تر نشر آن در یک رسانه رسمی کشور را محکوم می‎کنند.

نویسنده که به نظر می‎رسد دستی در سفسطه و مغلطه دارد، هر پاراگراف خود را با صغری و کبری‎هایی درست شروع می‎کند، اما از نیمه‎‎های پاراگراف می‎خواهد نتایج غلط را به خواننده القا کند.

آنچه در نقدهای اساتید و مطلعان امر بر این یادداشت دیده می‎شود این است که بحث غدیر و تفاسیری شبیه به تفسیر نویسنده یادداشت مذکور، در مجامع علمی بین علمای اهل سنت و علمای شیعه، ریشه‎ای دراز داشته و در جای خود قابل بحث است، اما آنچه مسلم است اینکه در اصل واقعه، یعنی انتخاب امام علی (ع) به عنوان وصی و ولی پیامبر بین علمای شیعه و سنی اختلاف وجود ندارد.

نویسنده، حادثه سراسر دموکراتیک غدیر خم را حرکتی غیر دموکراسی می‎داند؛ در حالی که به گفته بزرگان دین، حادثه غدیر خم نخستین و بزرگ‎ترین حرکت دموکراتیک اسلام و شاید فراتر از آن باشد.

در تاریخ آمده است که حضرت ختمی مرتبت (ص) چندین شبانه‌‏روز در غدیر اطراق می‎فرمایند تا همه زائران بیت‎الله الحرام به این منطقه برسند، این به تأکید مؤرخان و بزرگان، بزرگ‎ترین اجتماع بشری اطراف یک پیامبر الهی برای شنیدن سخنان اوست.

مهم‎تر از همه اینکه پیامبر عظیم‎الشأن اسلام، در ابتدا نظر خود را بیان می‎کند و علی (ع) را به عنوان برادر، ولی و وصی و جانشین خود بر زمین انتخاب و معرفی می‎کند، سپس از حاضران می‎خواهد در صورت تمایل با علی (ع) بیعت کنند.

بیعت در آن زمان الگویی برای انتخابات امروزی است و اینکه پس از این جریان، افراد زیادی برای تبریک به حضور حضرت علی (ع) می‎رسند، باز این هم نشان‎دهنده پذیرش این انتخاب است.

آیا جز این است در این انتخاب نیز، همچون انتخاب هارون برای موسی (ع)، پیروان باز هم راهی به انحراف را پیش گرفته و بر سر بیعت خود با پیامبر و جانشینش نمانده و مسیر را منحرف کردند؟

همچنین آنچه از کل این یادداشت و به خصوص از عنوان آن می‎توان فهمید این است که نویسنده سعی دارد دین را از سیاست جدا کند، در حالی که همه می‎دانیم اسلام دین سیاست است.

مگر پیامبر اسلام (ص) مرد سیاست نبود و او نبود که با مدیریت و حکومت بر اسلام نوپا، آن را در تمام حجاز و عربستان و سپس تا خارج از مرزهای این سرزمین داغ و برافروخته گسترش داد؟

مگر رهبر انقلاب ما مرد دین نبود؟ خمینی، مردی بزرگ و عارفی وارسته بود که سیاست را با دین همراه داشت و با تدبیر حکیمانه و مقتدرانه خود، انقلاب اسلامی ایران را پیروز میدان نبرد با ابرقدرت‎هایی مثل آمریکا و انگلیس کرد.

مسلم است که یادداشت‎هایی از این دست اهدافی هدایت شده دارند و با تفسیر به رأی‎های مغلطه‎کارانه خود از آیات و روایات و احادیث، سعی در انحراف اذهان عمومی دارند، اما زهی خیال باطل؛ زیرا این نوشته‎ها نه تنها اذهان شیعیان واقعی را منحرف نخواهد کرد، بلکه تلنگری خواهد بود برای مطالعه بیشتر در عقاید شیعه و پاسخ به این هتاکان.

 

********************

یادداشت از: مریم سلیمانی

********************

انتهای پیام/2568/س40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول