اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خراسان رضوی خبر داد

صادرات 44 تن زعفران به ارزش 63 میلیون دلار از ابتدای سال

استاندار خراسان رضوی گفت: طی 6 ماهه نخست سال جاری 44 تن زعفران با ارزش 63 میلیون دلار از استان به کشورهای هدف صادر شده است.

صادرات 44 تن زعفران به ارزش 63 میلیون دلار از ابتدای سال

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمدحسین فروزان‌مهر در جلسه بررسی مسائل و مشکلات زعفران استان از این کالا به عنوان محصولی استراتژیک یاد کرد و گفت: سال گذشته 61 هزار هکتار از اراضی زیر کشت استان به تولید زعفران اختصاص داشته است.

وی افزود: طی 6 ماهه نخست سال جاری 44 تن زعفران با ارزش 63 میلیون دلار از استان به کشورهای هدف صادر شده که به لحاظ ارزشی 82 درصد و به لحاظ وزنی 81 درصد از سهم صادرات زعفران کشور را به خود اختصاص داده است.

فروزان‌مهر با بیان این که 75 درصد زعفران تولید شده در استان صادر و 25 درصد در داخل کشور مصرف می‌شود، خواستار ایجاد سازمانی با محوریت خراسان رضوی به عنوان بورس زعفران شد.

استاندار خراسان رضوی در ادامه با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر برنامه‌ریزی برای بهبود تولید، فرآوری و توزیع زعفران گفت: علاوه بر پرهیز از استمرار استفاده از روش‌های سنتی و تلاش جهت کشت مکانیزه، باید صنایع فرآوری با در نظر گرفتن مصارف دارویی و بهداشتی این محصول، مورد توجه قرار گیرد.

فروزان‌مهر ادامه داد: در وضعیت موجود، عملکرد تولید زعفران در هر هکتار چهار کیلوگرم است در صورتی که با برنامه‌های ترویجی و استفاده صحیح از نهاده‌های کشاورزی این میزان تا حد 12 کیلوگرم در هکتار قابل افزایش است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اشتغال قابل توجه در این بخش گفت: جهاد کشاورزی استان متولی ساماندهی حوزه تولید و بهره‌برداران زعفران است و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز باید مبادی توزیع و صادرات آن را ساماندهی کند.

فروزان‌مهر اجرایی شدن طرح جامع زعفران، مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص کشت مکانیزه این محصول و اجرایی شدن برنامه‌های تحقیقاتی و ترویجی در این خصوص را ضروری توصیف کرد و گفت: حفظ جایگاه کنونی و ارتقای وضعیت ایران در بازار پر رقابت بین المللی مستلزم نگاه صادرات‌گرا و ایجاد برند ملی زعفران است.

استاندار خراسان رضوی بر استفاده از ظرفیت صندوق ضمانت تعاون کشور، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش برای فعالان اقتصادی در این بخش از سوی دستگاه های اجرایی مرتبط تاکید و تصریح کرد: راه اندازی گمرک تخصصی زعفران، استفاده از ظرفیت بیمه برای بهره‌برداران و حمایت‌های لازم از محل اعتبارات مدیریت بحران استان از دیگر مواردی است که در توسعه مطلوب این محصول تاثیرگذار است.

انتهای پیام/2202/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول