اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سفیر سابق ایران در الجزایر در گفت‌وگو با فارس:

عربستان و مصر به دنبال خودمختاری در لیبی هستند/ ۳ گروه عمده فعال در ناامنی لیبی

سفیر سابق ایران در الجزایر با بیان اینکه عربستان از حضور در لیبی چند هدف را دنبال می‌کند، گفت: پر کردن جبهه سوریه از تروریست‌های لیبیایی و نیز افزایش نفوذ با خرج پول‌های نفتی در بین خانواده‌های فقیر از جمله آنهاست.

عربستان و مصر به دنبال خودمختاری در لیبی هستند/ ۳ گروه عمده فعال در ناامنی لیبی

«حسین عبدی ابیانه» کارشناس مسائل شمال آفریقا و سفیر سابق ایران در الجزایر در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، در خصوص تحولات لیبی گفت: لیبی با حکومت 40 ساله قذافی و جمعیت پایین و درآمد نفتی بالا که در اختیار خودش و خاندانش بود، قدرت بلامنازع شمال و غرب آفریقا را تشکیل داده بود، به نحوی که قذافی با پول‌هایی که در غرب آفریقا مانند نیجر و مالی پخش می‌کرد پایگاه محکمی را برای خود ایجاد کرده بود.

وی با اشاره به سفرهای سالانه قذافی به این کشورها یادآور شد: قذافی در این اواخر خود را به عنوان شاه شاهان آفریقا معرفی می‌کرد. سران بسیاری از کشورهای آفریقایی از وی می‌ترسیدند چرا که عواملی در آن کشورها داشت به همین علت در آن دوران می‌دیدیم کنفرانس‌های مختلف در لیبی برگزار می‌شد و همه سران کشورهای آفریقایی در آن شرکت می‌کردند که این حضور از روی ترس بود.

این کارشناس مسائل شمال آفریقا با ذکر این نکته که حکومت 40 ساله قذافی با یک انقلاب بدون سازماندهی و رهبری سرنگون شد که این موضوع در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی این کشور می‌باشد، افزود: از آنجا که رهبری خاصی در انقلاب لیبی حضور نداشت و افرادی که حکومت را در اوایل تشکیل دادند برای حفظ جایگاه خود به غربی‌ها امتیازات زیادی دادند غرب نیز به دنبال موج سواری بر این انقلاب بود چراکه اگر حکومت لیبی مستقر و ثابت شود مشخص نیست که منافع غرب تداوم داشته باشد.

ابیانه ادامه داد: برخلاف تونس و مصر که قانون اساسی در آن تنظیم و دولت تشکیل شد، این امور در لیبی صورت نگرفت چرا که در لیبی حکومت طوایفی و قبایلی وجود دارد.

وی با اشاره به اعلام خودمختاری برخی مناطق لیبی گفت: این موضوع برای سهم خواهی در کنگره است چرا که آنها می‌دانند نمی‌توانند خودمختار شوند زیرا این موضوع نیازمند عواملی است که ارتش، مردم، سرزمین و بسیاری از موارد را شامل می‌شود.

سفیر سابق ایران در الجزایر با ذکر این نکته که امروز در لیبی امنیت نیست که در این حالت نه امور اقتصادی و نه امور سیاسی پیش نمی‌رود، یادآور شد: عربستان، مصر و برخی کشورها دنبال خودمختاری لیبی هستند.

ابیانه با اشاره به اینکه عربستان از یک سو با بحران لیبی فاصله داشته و تحولات در این کشور چندان بر آن تاثیر نمی‌گذارد، خاطرنشان کرد: عربستان از سوی دیگر به دنبال نفوذ خود در لیبی است، لذا از وضعیت ناآرام در این کشور چندان آسیب نمی‌بیند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاثیر گذاری چند گروه در اوضاع داخلی لیبی گفت: گروه اول طرفداران قذافی هستند که تحت رهبری فرزند معمر یعنی محمد که در نیجریه به سر می‌برد با نیروهای خود و پول پدرش حکومت کوچکی را تشکیل داده و قبیله طوارق نیز با قذافی همپیمان هستند که این یک توان بالقوه به وی می‌بخشد. آنها عواملی در داخل دارند که منتظر انقلاب دیگر و بازگشت حکومت سابق هستند.

این کارشناس شمال آفریقا گروه دوم را القاعده خواند که در افغانستان آموزش و در عراق و سوریه دوره دیده‌اند و به دنبال سهم‌خواهی هستند و اظهار داشت: گروه سوم نیز انقلابیون هستند که هر 3 گروه تحت عنوان انقلابیون به کارهای خود ادامه می‌دهند و تفکیک آنها بسیار مشکل است.

ابیانه این موضوعات را باعث ایجاد نا امنی در لیبی دانسته و یادآور شد: با این وضعیت مشکلات جدی در مسیر ایجاد امنیت وجود دارد و این وضعیت باعث می‌شود که ناامنی در آنجا به حداکثر خود برسد.

وی به یارگیری القاعده در سوریه اشاره کرد و افزود: القاعده با حمایت و هدایت عربستان این کار را انجام می‌دهد که هم درآمدی برای خانواد‌ه‌های فقیر لیبیایی می‌شود، هم جبهه‌های سوریه را پر از تروریست می‌کند و هم نفوذ عربستان در 2 کشور سوریه و لیبی را با پول‌های نفتی افزایش می‌دهد.

سفیر سابق ایران در الجزایر در خصوص آینده لیبی نیز گفت: این وضعیت نامطلوب در لیبی یک عقب‌گرد است که تصور نمی‌کنم تا چند ماه آینده نیز وضعیت باثباتی را شاهد باشیم.

ابیانه با بیان اینکه قرار است کمیته تدوین قانون اساسی تشکیل ‌شود که می‌تواند دولت جدید لیبی را انتخاب کند، خاطرنشان کرد: اما تحولات لیبی نشان می‌دهد که نمی‌توان طی 8 ماه آینده آرامش و ثبات را در این کشور مشاهده کرد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول