اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/جدیدترین تحولات عراق/

دیدار «هوشیار زیباری» با «عبدالله گل»/ «مالکی» جویای وضعیت «طالبانی» شد

وزیر خارجه عراق به دیدار رئیس‌جمهور ترکیه رفت و از سوی دیگر نخست‌وزیر عراق خواستار توضیح درباره وضعیت سلامت رئیس‌جمهور بیمار این کشور شد.

دیدار «هوشیار زیباری» با «عبدالله گل»/ «مالکی» جویای وضعیت «طالبانی» شد

به گزارش خبرگزاری فارس، زیارت میلیونی نجف اشرف در عید غدیر، دیدار وزیر خارجه عراق با رئیس‌جمهور ترکیه، انتقاد جریان صدر از سفر مالکی به نیویورک، مالکی و درخواست توضیح درباره وضعیت «جلال طالبانی»، تداوم چالش امنیتی در استان «الانبار»، برگزاری کنفرانس سیاسی کردها در واشنگتن، اصرار حزب دموکرات کردستان عراق بر انتخابات تک حوزه‌ای، حضور یک میلیون و 500 هزار نیروی امنیتی در عراق از جدیدترین تحولات این کشور است.

3میلیون زایر در عید غدیر به زیارت نجف اشرف رفتند

رئیس کمیسیون امنیتی شورای استانداری نجف اشرف از اجرای موفقیت آمیز نقشه حفظ امنیت این استان در ایام زیارت غدیر خبر داد.

«خالد الجشعمی» به خبرنگاران گفت که حدود 3میلیون زایر از داخل و خارج عراق در روز عید غدیر، حرم مطهر علوی (ع) را زیارت کردند و این مراسم شاهد هیچ‌گونه اختلال امنیتی نبود.

دیدار وزیر خارجه عراق با رئیس جمهور ترکیه

«هوشیار زیباری» وزیر امور خارجه عراق، در دیدار با «عبدالله گل» رئیس جمهور ترکیه، خواستار حمایت این کشور از ثبات و امنیت در عراق شد.

بر اساس بیانیه رسمی وزارت خارجه عراق در این دیدار که عصر روز «پنج‌شنبه» در دفتر رئیس جمهور ترکیه انجام شد راه‌های گسترش روابط دو کشور و نیز تحولات منطقه بررسی شد.

در این بیانیه آمده که گل ابراز امیدواری کرده که عراق هر چه سریع‌تر به ثبات برسد و روند سیاسی دموکراتیک در این کشور قرین موفقیت شود. ضمن اینکه ترکیه نیز فاصله خود با همه نیروهای سیاسی و قومی و مذهبی عراق را حفظ خواهد کرد.

انتقاد جریان صدر از سفر مالکی به نیویورک

«حسین الشریفی» نماینده مجلس عراق از جریان صدر، از سفر قریب الوقوع «نوری المالکی» به ایالات متحده انتقاد کرد و آن را مایه دخالت آمریکا در امور داخلی عراق دانست.

او در بیانیه‌ای رسمی گفت که تشکل‌های سیاسی عراق باید مسائلشان را میان خودشان حل کنند و کمک گرفتن از نیروهای خارجی در این زمینه مجاز نیست.

وی افزود که باید پرسید در این سفر استقلال و حاکمیت ارضی عراق کجا قرار می‌گیرد.

الشریفی تأکید کرد که ایالات متحده که اشغالگر خاک عراق بود چگونه می‌تواند در حل مشکلات داخلی به عراق کمک کند به خصوص که بذر تروریسم را آنها در عراق کاشتند.

قرار است نوری مالکی روز سه‌شنبه در رأس هیئتی عالی‌رتبه به ایالات متحده سفر کند.

مالکی خواستار توضیح رسمی درباره وضعیت سلامتی طالبانی شد

نخست وزیر عراق، طی نامه‌ای رسمی خطاب به «عبداللطیف جمال رشید» مشاور ارشد رئیس جمهور عراق، خواستار توضیح درباره وضعیت سلامتی او شد.

دفتر رشید ضمن اعلام این خبر تأکید کرده که او به نخست وزیر اطلاع داده که وضعیت سلامتی طالبانی رو به بهبود است و به زودی ملت عراق در جریان روند درمان او قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که بسیاری از نمایندگان و مقامات سیاسی عراق خواستار روشن شدن وضعیت سلامتی طالبانی و شفافیت در این موضوع هستند.

پیش از این اسامه النجیفی نیز از پرده‌پوشی بر این موضوع انتقاد کرده بود و خواستار شفافیت در این باره شده بود.

رئیس شورای نجات استان الانبار: باید علمای دینی استان انبار را بازداشت کرد

رئیس شورای نجات استان الانبار عراق تأکید کرد که مسئول نابسامانی شدید وضعیت امنیتی در این استان روحانیون دینی هستند و از دولت خواست که آنها را بازداشت کند.

حمید الهایس تأکید کرد که علمای دینی استان با صدور فتواهای ضدشیعی بر آتش تفرقه در میان ملت عراق می‌افزایند و مردم را به جنگ و درگیری داخلی تشویق می‌کنند و از دولت خواست که به این علت بازداشتشان کند.

او افزود که نیروهای زمینی عراق با نیروهای مسلح عشایر منطقه برای جنگ با القاعده و تروریست‌ها متحد شده‌اند و باید با اظهارات فرقه‌گرایانه نیز مبارزه کرد.

کنفرانس سیاسی کردها در واشنگتن برگزار می‌شود

در این کنفرانس یک روزه موضوع نقش کردها در تحولات خاورمیانه با حضور فعالان سیاسی کُرد ، اروپایی و آمریکایی مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش کردپرس به نقل از ilkehaber روز دوشنبه هفته جاری در واشنگتن، کنفرانس سیاسی نقش کردها در تحولات خاورمیانه برگزار می شود.

نماینده حزب صلح و دموکراسی در آمریکا به عنوان برگزار کننده این کنفرانس اعلام کرد که صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی، دکتر وِرز از مشاورین امنیتی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، نماینده حزب دموکرات کردستان عراق در آمریکا، نماینده  حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه در اروپا و صالح مسلم رهبر حزب اتحاد دموکراتیک، از مهمانان ویژه این کنفرانس هستند.

قرار است بخش کردی رادیو صدای آمریکا در یک گزارش مفصل به بررسی ابعاد این کنفرانس بپردازد.

دفتر نمایندگی حزب صلح و دموکراسی در آمریکا در سال جاری میلادی با حضور صلاح الدین دمیرتاش، گلتن کشاناک و احمد ترک افتتاح شد.

اصرار حزب دموکرات کردستان عراق بر انتخابات تک حوزه‌ای

یکی از نمایندگان حزب دموکرات کردستان در مجلس عراق گفت: این حزب بر برگزاری انتخابات مجلس عراق به صورت تک حوزه‌ای تأکید دارد.

«اشواق جاف» نماینده حزب دموکرات کردستان عراق در مجلس عراق در گفت‌وگو با سایت رادیو نوا گفت: در صورت برگزاری انتخابات مجلس عراق به صورت سیستم چندحوزه‌ای کُردها متضرر می‌شوند و منجر به از دست دادن 20 کرسی در مجلس می شود.

وی گفت: در صورت عدم تصویب قانون اساسی عراق تا آخر این ماه، این قانون به مجلس بازگردانده می‌شود و به قانون قبلی انتخابات رجوع می‌شود اما یکی از مواد این قانون توسط دادگاه فدرال رد شده است از این رو حتماً باید اصلاح شود.

اشواق جاف گفت: کُردها بر این باورند که باید ماده‌ای دیگر در این قانون اصلاح شود که با سیستم چندحوزه‌ای مرتبط است و ما بر برگزاری انتخابات به صورت یک حوزه‌ای اصرار داریم.

نماینده کُرد در مجلس عراق افزود: در صورت اجرای سیستم چندحوزه‌ای، کُردها 20 کرسی در مجلس عراق از دست می دهند.

یک میلیون و 500 هزار نیروی امنیتی در عراق وجود دارد

یکی از نمایندگان جنبش تغییر از وجود نزدیک یک میلیون و 500 هزار نیروی امنیتی در عراق خبر داد و گفت: این در حالی است که در قانون اساسی عراق ماده‌ای که میزان مشارکت اقوام و مذاهب مختلف را در نهادهای امنیتی عراق معین کند، وجود ندارد.

«بایزید حسن» نماینده فراکسیون جنبش تغییر در عراق در برنامه‌ای تلویزیونی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد نیروهای امنیتی عراق به 1 میلیون و 500 هزار نفر می رسد اما تاکنون ماده‌ای قانونی ویژه تعیین میزان مشارکت اقوام و مذاهب مختلف بر اساس جمعیتشان در این نهادهای امنیتی، اعمال نشده است.

بایزید حسن در این رابطه افزود: در حال حاضر ارتش عراق تحت کنترل یک جریان خاص است و دیگر جریانها از مشارکت در اداره ارتش، محروم هستند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول