اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق ابرکوهی:

ساخت نخستین مستند عاشورایی ابرکوهی سنن فراموش شده را احیا می‌کند

محقق ابرکوهی گفت: با ساخت نخستین مستند عاشورایی ابرکوه، در صدد احیای تعدادی از آداب و سنن عزاداری در شهرستان هستیم.

ساخت نخستین مستند عاشورایی ابرکوهی سنن فراموش شده را احیا می‌کند

حامد اکرمی، تهیه‌کننده و نویسنده نخستین مستند عاشورای ابرکوه که به تازگی مجوز ساخت را دریافت کرده است در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با ساخت فیلم مستند «رسوم و سنن فراموش شده و پا برجای عزاداران حسینی» که نام آن به خوبی گویای اهداف سازندگان است، تلاش می‌کنیم که مردم را با عزاداری سنتی در این شهرستان که قدمتی دیرینه دارد هر چه بیشتر آشنا کنیم.

وی ادامه داد: در گذشته مردم ابرکوه نزدیک به 20 آیین عزاداری را در سوگ سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به جای می‌آوردند که امروزه تعدادی از آن‌ها کاملاً از یادها رفته است.

اکرمی ادامه داد: در ساخت این فیلم، تلاش کرده‌ایم علاوه بر مستند ساختن آیین‌هایی که تاکنون پابرجا مانده است با ساخت وسایل و بازسازی برخی از آیین‌های فراموش شده با کمک پیرغلامان حسینی به احیای برخی از آیین‌های فراموش شده بپردازیم.

این مستندساز استان یزد خاطرنشان کرد: مراسم سنگ‌زنی که 80 سال پیش در ابرکوه اجرا می‌شد همچنین جوش‌زنی در کنار دیگ‌های آش‌ نذری امام حسین (ع)، برخی از این آداب فراموش شده است که مورد توجه سازنده این مستند قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: با تشکیل چندین جلسه، مسئولان هیئت مذهبی شهرستان را نیز در جریان ساخت این فیلم قرار داده‌ایم تا به سهم خود یاری‌رسان ما در این کار بزرگ باشند و این عزیزان نیز با استقبال از این حرکت در این راستا قول مساعد داده‌اند.

اکرمی یادآور شد: این فیلم با کارگردانی عباس عارفی ساخته می‌شود و فیلمبرداری و تدوین آن را نیز اصغرعباسی از مستندسازان ابرکوه بر عهده دارد ضمن این‌که فیلمبرداران دیگری نیز با او همکاری خواهند کرد.

انتهای پیام/2464/م30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول